Jump to content

Trenger råd for fjerning av riper i gelcoat

LuckyFalls

Recommended Posts

andii skrev for 18 timer siden:

Forstår jeg det rett så brukte du aldri gelcoat sparkelen du kjøpte ? 

Det stemmer, jeg brukte ikke sparkelen, slipte kun ned med Abralon og slipepapir.

Om ripene ikke er for dype og går gjennom til hvit gelcoat, så løser det seg.

Familiepå4 skrev for 17 timer siden:

Polering med P4000 Abralon på maskin

Betyr det at du ikke brukt vann når du slipte? 

Prøvde på dette selv med Abralon 1000, men lurer på om skapene er for dype, selv om bildet ditt ligner mye på mine skrap. 

All sliping med fint papir og Abralon krever vann. Så jo jeg sprayet på for å holde det vått hele tiden.

andii skrev for 5 timer siden:

Hva om skroget har vært lakket blått? Dvs det er ikke blå gelcoat men lakk. Noen av sårene jeg har vet jeg 100% må fylles med noe men ikke alle. Vet at det er hvit gelcoat under lakken. 

7B4DFCF8-1C1C-4654-96A4-597ED7BC5FFC.jpeg

Er du sikker på at det er lakkert, og at det ikke er et ytterste lag med blå gelcoat?

Tipper du kan fikse de fleste ripene, men i baugen må det bygges opp med litt ny gelcoat.

Redigert av LuckyFalls (see edit history)
LuckyFalls skrev 52 minutter siden:

Er du sikker på at det er lakkert, og at det ikke er et ytterste lag med blå gelcoat?

Tipper du kan fikse de fleste ripene, men i baugen må det bygges opp med litt ny gelcoat.

Kan kjenne lakk kanten og Ibiza har bekreftet at de lakkerte endel skrog blå etter reklamasjoner

LuckyFalls skrev On 3.9.2018 at 8.04:

Takk for gode råd!

Da er båten ferdig, og resultatet ble meget bra basert på utgangspunktet.

Følgende ble gjort:

Våtsliping med P1200 på de verste ripene for hånd

Våtsliping med P2000 Abralon på maskin

Polering med P4000 Abralon på maskin

Polering med One Step Compound fra Meguiar's med maskin

Wax med Purewax fra Meguiar's for hånd

Tipper guttungen er klar for tur nå:yesnod:

20180830_180106.jpg

20180901_152329.jpg

20180901_152343.jpg

20180901_175458.jpg

Hvor lang tid pusset du på merket du har tatt bilde av over? Jeg syntes jeg har tilsvarende merker på min, men føler at etter 10min med Abralon 1000 så hjalp det ikke så mye. 

Er også redd for å pusse for lenge, at det skal ta skade. 

LuckyFalls skrev for 2 timer siden:

All sliping med fint papir og Abralon krever vann. Så jo jeg sprayet på for å holde det vått hele tiden.

Ja, sprayet selv også for å holde det vått. 

Eika skrev for 3 timer siden:

Da er det blå ett svært tynt gelcoatlag ifølge de andre gutta her på bruket 

Jeg hørte med Ibiza og de sa at den har hvit gelcoat under men den er lakkert blå dessverre. Det er ingen blå gelcoat.

Jeg får bare prøve og se hvordan det blir :)

Takk for hjelpen !

andii skrev for 3 timer siden:

Jeg hørte med Ibiza og de sa at den har hvit gelcoat under men den er lakkert blå dessverre. Det er ingen blå gelcoat.

Jeg får bare prøve og se hvordan det blir :)

Takk for hjelpen !

Jeg stoler mer på produsenten, enn tideligere forhandler, så skal absolutt ikke kverulere på den da 

Familiepå4 skrev for 16 timer siden:

Hvor lang tid pusset du på merket du har tatt bilde av over? Jeg syntes jeg har tilsvarende merker på min, men føler at etter 10min med Abralon 1000 så hjalp det ikke så mye. 

Er også redd for å pusse for lenge, at det skal ta skade. 

Ja, sprayet selv også for å holde det vått. 

Jeg husker ikke eksakt tid, men jeg mener jeg tok det i to omganger, dvs. 2000 til 4000 til polering, så tilbake til 2000 og 4000 der resultatet ikke var bra nok så avsluttet jeg med polering og wax. 

• 2 uker senere...

Hvor kjøper man best/billigst Abralon om dagen? Ikke noen veldig hast så kan gjerne være fra nettet/utlandet. Har brukt opp to stykker 1000 på det blå på båten (som skal selges) som gjorde jobben, men å betale 59,- per stykk pluss frakt var litt mer enn jeg hadde håpet å betale når jeg har tid til å vente. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev On 10.5.2020 at 19.45:

Hvor kjøper man best/billigst Abralon om dagen? Ikke noen veldig hast så kan gjerne være fra nettet/utlandet. Har brukt opp to stykker 1000 på det blå på båten (som skal selges) som gjorde jobben, men å betale 59,- per stykk pluss frakt var litt mer enn jeg hadde håpet å betale når jeg har tid til å vente. 

Ser ut som en 40 lapp er det billigste som er nå.

5 hours ago, Mouche said:

Fra hvem?

Lurer jeg og på! har blå striper på både båten min og sønnen sin! bruker også Meguiars, men på den siden som vender mest mot solen er blåstripa litt skjoldete, og har noen bryggestriper! kansje Abralon 4000 hadde gjort susen!? har aldri prøvd det men hørt mye om det

IMG_0050.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg kjørte en runde med 1000 som ga bra resultat og hadde nok fått det 100% hvis jeg hadde hatt tid. og giddet, å holde på en stund lenger. Tok både riper og matte områder på det blå. Har heldigvis en båt med farge i gelcoaten, et godt lag så kan slipe en stund før det blir et nytt problem!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...