Jump to content

Trenger råd for fjerning av riper i gelcoat

LuckyFalls

Recommended Posts

Hei.

Jeg har kjøpt en jolle til gutt-ungen som jeg nå holder på og pusse opp.

Nå har jeg kommet til skroget, der det er en del riper etter uheldig bruk av forrige eier, så da er spørsmålet - hvordan angriper jeg dette på best måte?

Jeg har bestilt gelcoat sparkel i riktig farge, men er usikker på om det er løsningen, eller om jeg heller skal satse på våt-sliping med f.eks. K2000 papir?

Eller en kombinasjon av begge.

Jeg har forsøkt rubbing, men uten hell.

Jeg har ikke lyst til å gjøre ting verre enn det er, så alle gode råd tas i mot med takk!

GH11LS.jpg

Svaret på spørsmålet er avhengig av om ripene/skadene har slått gjennom den blå gelcoaten. Det kan se ut til at det er tilfellet, og da er eneste løsning å legge på ny blå gelcoatsparkel for å fylle ripene. Deretter må du jo uansett gjennom en serie med sliping i stadig finere korning (opp til omkring 1500-2000) for å jevne ut og få det hele til å se omtrent nytt ut. 4000 er jo veldig fint men vil sikkert gi en svært fin finish til slutt. Har sett enkelte som nøyer seg med å stoppe på  korning 1500.

Ligger mange gode videoer på youtube om hvordan du fikser gelcoatskader.

• 2 uker senere...

Takk for gode råd!

Da er båten ferdig, og resultatet ble meget bra basert på utgangspunktet.

Følgende ble gjort:

Våtsliping med P1200 på de verste ripene for hånd

Våtsliping med P2000 Abralon på maskin

Polering med P4000 Abralon på maskin

Polering med One Step Compound fra Meguiar's med maskin

Wax med Purewax fra Meguiar's for hånd

Tipper guttungen er klar for tur nå:yesnod:

20180830_180106.jpg

20180901_152329.jpg

20180901_152343.jpg

20180901_175458.jpg

Nice! Det ble helt strøkent.

Gjorde meg samme erfaring tidligere i år. Det var et område på blå gelcoat der sol, sjø og vær hadde gjort området helt matt. Forsøkte rubbing, men til ingen nytte. Våtslip var løsningen for meg også.

Flott at du oppsummerer tråden og viser bilder av hva du har brukt av utstyr for å løse problemet. Det er nok av tråder som kun blir hengende (ingen løsning) eller produktene som er brukt kun er vist via linker og teksten "denne fungerer". Linker forsvinner etter en stund.

SøndreSvaberg skrev 34 minutter siden:

Flott at du oppsummerer tråden og viser bilder av hva du har brukt av utstyr for å løse problemet. Det er nok av tråder som kun blir hengende (ingen løsning) eller produktene som er brukt kun er vist via linker og teksten "denne fungerer". Linker forsvinner etter en stund.

Tiltredes! - Hva slags maskin bruker man på en sånn jobb? Det finnes sikkert noen proffversjoner, men tenker på en enkel variant som gjør jobben ?

Jeg brukte denne, da jeg hadde den liggende.

Den er Ø150 som da også Abralon er, så de passet rett på.

Bare husk å bruk lav hastighet når man vannsliper, slik at det ikke går tørt.

Brukte svamp på maskinen for påføring av polish, og den "duskegreia" til å polere blankt.

For å polere blankt bruker man gjerne litt høyere turtall.

Biltema.jpg

• 1 år senere...
andii skrev 8 minutter siden:

Forstår jeg det rett så brukte du aldri gelcoat sparkelen du kjøpte ? 

Jeg tipper du har rett i det. På blå båter så gjør en vannsling og rubbing/polering underverk, hvis ikke ripene går imellom gelcoaten. 

Litt matolje er super quickfix på riper i blå gelcoat. Tar 5sekunder og ripene blir ofte helt blå igjen (Men blir like stygge igjen når olja tørker/forsvinner)

Redigert av Guest (see edit history)

Antall rpm er jeg ikke sikker på, pleier å kjøre ca halvfart på høygiret. En liten spruteflaske er fin, gir en dusj nå jeg ser skummet får litt fast konsistens 

Hvor dype er de hakkene der ? Ser ut som det trengs gelcoat for og fylle de opp. Men en sliperunde kan gjøre underverk 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...