Jump to content

Dritt lei Rogaland


Beneteau

Recommended Posts

Endelig ferie og vi skulle avgårde, ungene gledet seg til å bade på turen, di fikk brukt bade tøyet 1 gang :nonod: .

vi tok turen fra stavanger til bergen, var en forsåvidt grei tur, men vi var kledd bedre enn det vi gjør viss en skal på tur i ski trekket en dag. Vi fikk nok av rogaland når en våkner dag etter dag med regn eller 13-15 grader, dette skulle jo være sommer ferien vår :smash: . jaja vi kan ikke planlegge været, men nå har vi fått så nok av denne møkka plassen, så til neste år og kansje mer, så bærer det avgårde til sørlandet :sailing: .

Måtte bae få ut litt aggresjon :wink:

Link to post
Share on other sites

Sikkert greit å ha det luftet! Håper at det hjalp!

 

Worse, QB og Chrapylerne hadde tre fine uker i Rogaland fra 9. juli av. Var både her og der, for både hit og dit. Selv om været kunne ha vært bedre, ble det en uforglemmelig tur som vi med enkelte mindre betydningsfulle unntak helt sikkert tar om igjen en annen gang.

 

Persønlich synes jeg at en av de mer spennende utfordringer båtlivet har å by på (utenom finmaøvrering i havner) er morgendagens vær, vind, strøm, regn, sol, you-name-it. Man vet jo aldri hvordan været blir neste dag, samma pokker hva værmeldingen profetierer.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

5 grader varmere utgjør litt :wink:

Vi tenker tilbake på ferien i fjor, da var vi på sørlandet, det var mye kjekkere å være på sjøen når en kan slippe hansker å lue :wink:

Så vi tar båten hjem i vinter å seiler ned i april/mai, og har den der i ett år eller 2 i første omgang.

Link to post
Share on other sites

Ja, 12 -13 grader har vi jo i desember, så når vi får dette i den "varme" måneden august blir man DRITT LEI :nonod: . Men en kan jo spøre seg ,er det noe vits og ha båt her på det kalde Vestlandet. Blir ikke mange helgen en får brukt den i løpet av året. ( jobber 1 helg pr. mnd. også)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mangel av sol og varme som irriterer meg mest, men den evindelige vinden. Det har jo nesten vært sammenhengende nordvest laber til frisk bris og opp i kuling i helt siden mai. :sad:

 

Vi får satse på en fin høst og vinter. Der meldt høytrykk til helga. :cool:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mangel av sol og varme som irriterer meg mest, men den evindelige vinden.  Det har jo nesten vært sammenhengende nordvest laber til frisk bris og opp i kuling i helt siden mai. :sad: 

 

Vi får satse på en fin høst og vinter.  Der meldt høytrykk til helga. :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Huff ja, 80% av vinden på sommeren er jo fra nord her på vestlandet , og den er kald og sterk veldig ofte. Og jeg som må rundt Tungeneset for og komme i i Ryfylke. :nonod: Men ,høsten kan være fin , har jo hatt 20+ grader til langt ut i september før , så sommeren er jo ikke over enda.
Link to post
Share on other sites

Det var da fælt til sutring på dere, skulle nesten tro at nordvesten og lufttemperatur på 15 grader kom som en overraskelse. Det har mye med forventninger å gjøre, man regner gjerne med at sommeren skulle bli minst like bra som fjor (drivhuseffekten tatt i betraktning).

Vi har tilbrakt 4 uker i Ryfylke og får meg ikke til si at det har vært fint vær. Men den aller første feriedagen i sommer var kjempefin, med sol, varme og bading. Vi var derfor tre stykker i familien som inngikk badeavtale, vi skulle bade hver dag i ferien uansett vær. Nå er vi akkuratt ferdige og det gikk kjempebra. Etterhvert blir det en vane å bade i regn og vind og 15 grader. Det er ikke så ille som man tror og ordspråket vårt er blitt : Må man, så må man!

mvh john øivind

Link to post
Share on other sites

Savnet sol og varme, men vinden var fantastisk, har aldri seilt så fort over sletta...

<{POST_SNAPBACK}>

Kan rapportere at det har vært rikelig av den varen i Skagerrak/Kattegatt også mens vi var på tur. Har hatt ett rev satt permanent i hele sommer. Fikk også en noe uforventet reduksjon av innholdet i seilgarderoben. Men filler kommer jo godt med.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

:cool: Hei, har nettopp kommet fra en uke på telemarkskanalen + avslutning på

blusen i notodden, deretter ei uke i huset på Feda . Har ikke hatt bedre vær på

mange år i ferien !! Sist uke på Feda hadde vi opp i 28 grader og 19 i elva( åna )

Hadde mange flotte turer på fjorden og fikk for mye makrell, klarer ikke stoppe

når det biter hele tiden ...

Off, i morgen er det tilbake til jobb og rutiner igjen ...

:seeya:

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

Endelig ferie og vi skulle avgårde, ungene gledet seg til å bade på turen, di fikk brukt bade tøyet 1 gang :nonod: .

vi tok turen fra stavanger til bergen,  var en forsåvidt grei tur, men vi var kledd bedre enn det vi gjør viss en skal på tur i ski trekket en dag. Vi fikk nok av rogaland når en våkner dag etter dag med regn eller 13-15 grader, dette skulle jo være sommer ferien vår :smash: . jaja vi kan ikke planlegge været, men nå har vi fått så nok av denne møkka plassen, så til neste år og kansje mer, så bærer det avgårde til sørlandet :sailing: .

Måtte bae få ut litt aggresjon :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Pyså.

 

Må du ha sol og sommer for og seile,

eller er det for at kone og barn skal føle det er ferie.

 

har vært ute hele helga, og vi har hatt alt fra stiv kuling til vindstille.

Altså i pose og sekk.

Men så veldig varmt var det ikke.

 

tar det igjen en annen gang.

(håper at jeg ikke var for hard) :lol:

 

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det var da fælt til sutring på dere, skulle nesten tro at nordvesten og lufttemperatur på 15 grader kom som en overraskelse.

den aller første feriedagen i sommer var kjempefin, med sol, varme  og bading.

<{POST_SNAPBACK}>

Makan til positiv innstilling kan i hvertfall ikke jeg skilte med. Èn dag a gitt. Så nå er det bare å vente til neste sommer. Kanskje kommer det en dag da også med fint vær? :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har en del år tilbake frekventert Karmøy en sommer. Fikk høre at "....man kan gjøre hva som helst på Karmøy, men ikke med bar overkropp...."

 

Ellers skal Skudesneshavn ha den høyeste årsmiddel-temperaturen i Norge. Gjennomsnitt for året skal være ca. 11 grader pluss. Det er bare det at det utmerket godt kan være pluss 9 grader sankthansaften og pluss 13 på julaften! :lol:

Link to post
Share on other sites

Ellers skal Skudesneshavn ha den høyeste årsmiddel-temperaturen i Norge. Gjennomsnitt for året skal være ca. 11 grader pluss. Det er bare det at det utmerket godt kan være pluss 9 grader sankthansaften og pluss 13 på julaften! :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Vet ikke om det er riktig men Saltdal i Norland har jeg hørt har den høyeste årsmiddel-tempen.

 

Sikkert noen som sitter på fakta her. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er riktig men Saltdal i Norland har jeg hørt har den høyeste årsmiddel-tempen.

 

Sikkert noen som sitter på fakta her. :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis ikke dette har forandret seg de siste årene er det fortsatt Skudesneshavn som har den høyeste årsmiddel-temperaturen i Norge. Men uansett, poenget mitt i forrige innlegg er at en sommerdag kan ha +9 grader og en vinterdag +11 grader.
Link to post
Share on other sites

Men uansett, poenget mitt i forrige innlegg er at en sommerdag kan ha +9 grader og en vinterdag +11 grader.

<{POST_SNAPBACK}>

Helårsvær PP. Passer til like unyttige oppfinnelser, som helårsolje, helårsdekk og helårsjakke.

 

Forøvrig er det en utbredt misforståelse, at drivhuseffekten gir varmere vær. Drivhuseffekten, vil med overveldende sannsynlighet, gi mer USTABILT og UFORUTSIGBART vær. Mer regn, mer vind, jevnere temperatur året rundt, dårligere værvarsel og langt mindre årstidsvariasjoner, er det ekspertisen TROR vil skje.

 

Og ja, jeg er klar over at drivhuseffekten bare er noe kommunistene ( eller var det terroristene ?? ) har funnet på, for å plage amerikanerne... :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Drivhuseffekt og ellers andre effekter, så er kanskje årets sommer en ganske normal sommer. Muligens bitte litt kaldere enn på de jevne. Som oftest bruker vi å ha en finværsperiode på 10-15 dager hvert år, med temp. rundt 20 grader. I år har vi ikke hatt denne perioden, mens vi har vært vant til noen noenlunde fine somre siden 97.

 

Forstår på meteorologene at polarfronten har ligget over Sør-Norge i sommer og at dette er årsaken til elendigheten. Hadde den ligget litt lenger syd, hadde vi hatt veldig fint vær, mens resten av Europa sør for oss ville druknet i oversvømmelser og elendighet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Pyså.

 

Må du ha sol og sommer for og seile,

eller er det for at kone og barn skal føle det er ferie.

 

har vært ute hele helga,  og vi har hatt alt fra stiv kuling til vindstille.

Altså i pose og sekk.

Men så veldig varmt var det ikke. 

 

tar det igjen en annen gang.

(håper at jeg ikke var for hard)  :lol:

 

:seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er jeg som er kona, å jeg er ingen pyse :wink: , men tenker litt på barna å den sommer opplevelsen deres, wallasen har vi hatt mye på å det er jo greit men når ongene vil sitte nedi båten på seilas for di fryser, da er det noe som ikke stemmer. En kunne tro at vi var i oktober. Juli var fantastisk for å få frem noe positivt :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er jeg som er kona, å jeg er ingen pyse :wink: , men tenker litt på barna å den sommer opplevelsen deres, wallasen har vi hatt mye på å det er jo greit men når ongene vil sitte nedi båten på seilas for di fryser, da er det noe som ikke stemmer. En kunne tro at vi var i oktober. Juli var fantastisk for å få frem noe positivt :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ok.

Men se det posetive i det hele,

Barna skal ikke skjemmes ut.

Wallasen har gått av å bli brukt,(de brukes faktisk alt for lite,)

Og så slipper dere Hudkreft faren :nono:

+ + + +

 

Ikke minst får vi alle noe og snakke om.

(den sommeren det var så kaldt)

 

Jeg syns sommeren ikke har vært så helt galen. har vært litt kald nå i det siste, men sånn "over all"

Not to bad. :smash:

 

 

Så får vi håpe at ferien treffer med det gode været neste år.

Hvis ikke så får vi mer å snakke om. :seeya:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...