Jump to content

Bytte av Stopp solenoid Volvo TAMD61A


TerjeFjern

Recommended Posts

Ren tipping fra meg, men,,,,,                 Grunnmotoren er vel brukt både i bil og båt. I båt stoppes motoren med strøm, i bil så stopper motoren hvis strømmen forsvinner. Tanken er da at den ene er minus, mens de to andre er +. Du velger da den + kontakten som stopper med strøm. Den andre er beregnet på bil og brukes ikke. Som sagt ren tipping dette så ikke ta det for go fisk.

Link to post
Marida skrev 20 minutter siden:

Fikk gjort dette på den ene min (72 motor) som skal være lik din. mekaniker påsto at denne må kalibreres og justeres slik at de har riktig slaglengde. Min ble bygget om ifm med det elektriske. Hva jeg betalte vet jeg ikke da han gjorde en del andre ting i samme slengen.

Slaglengden er enkel å justere osv ser det ut til. De har 2 pluss ledninger egentlig da en skal trekke inn (drar mye strøm) og så skal den andre plussledningen gi strøm for å holde solenoiden inne (med mindre strømtrekk)  De gamle med 2 leder har noe mekanisk omskifting internt for å gjøre det samme. (etter det jeg har funnet på nett)

 

Den andre plussen skal kobles inn på motor bak automatsikringer som sitter foran på blokka. Vet ikke om det er det samme på 72 motorer?

Link to post
hegra skrev 1 minutt siden:

Ren tipping fra meg, men,,,,,                 Grunnmotoren er vel brukt både i bil og båt. I båt stoppes motoren med strøm, i bil så stopper motoren hvis strømmen forsvinner. Tanken er da at den ene er minus, mens de to andre er +. Du velger da den + kontakten som stopper med strøm. Den andre er beregnet på bil og brukes ikke. Som sagt ren tipping dette så ikke ta det for go fisk.

Det er noe slikt jeg tenkte også egentlig men vil være 100% sikker før jeg kobler opp

Link to post

Om motoren stoppes uten strøm kan det være to adskilte spoler som trekker i samme retning. Den ene er aktiv når nøkkel står i kjørestilling. Den andre er aktiv når nøkkel dreies til start. De fleste nøkkler bryter kontakten til kjørestilling, derfor denne løsningen. De to spolene må da være isolert fra hverandre slik at starter ikke aktiveres når nøkkel dreies til kjørestilling. Fremdeles bare tipping :ghost:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...