TerjeFjern Startet 23.August.2018 Link til dette innlegget Startet 23.August.2018 Må bytte stopp solenoiden på en av mine TAMD 61A motorer. Oppdaget at den gamle har 2 ledninger og den nye har 3. Vet at Volvo gikk fra 2 til 3 og leverte med nytt ledningsnett og koblingsskjema for modifisering. Noen som har kjennskap til oppkobling av dette eller har skjema da jeg ikke finner elskjema på nett for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Fikk gjort dette på den ene min (72 motor) som skal være lik din. mekaniker påsto at denne må kalibreres og justeres slik at de har riktig slaglengde. Min ble bygget om ifm med det elektriske. Hva jeg betalte vet jeg ikke da han gjorde en del andre ting i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Ren tipping fra meg, men,,,,, Grunnmotoren er vel brukt både i bil og båt. I båt stoppes motoren med strøm, i bil så stopper motoren hvis strømmen forsvinner. Tanken er da at den ene er minus, mens de to andre er +. Du velger da den + kontakten som stopper med strøm. Den andre er beregnet på bil og brukes ikke. Som sagt ren tipping dette så ikke ta det for go fisk. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 23.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Marida skrev 20 minutter siden: Fikk gjort dette på den ene min (72 motor) som skal være lik din. mekaniker påsto at denne må kalibreres og justeres slik at de har riktig slaglengde. Min ble bygget om ifm med det elektriske. Hva jeg betalte vet jeg ikke da han gjorde en del andre ting i samme slengen. Slaglengden er enkel å justere osv ser det ut til. De har 2 pluss ledninger egentlig da en skal trekke inn (drar mye strøm) og så skal den andre plussledningen gi strøm for å holde solenoiden inne (med mindre strømtrekk) De gamle med 2 leder har noe mekanisk omskifting internt for å gjøre det samme. (etter det jeg har funnet på nett) Den andre plussen skal kobles inn på motor bak automatsikringer som sitter foran på blokka. Vet ikke om det er det samme på 72 motorer? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 23.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 hegra skrev 1 minutt siden: Ren tipping fra meg, men,,,,, Grunnmotoren er vel brukt både i bil og båt. I båt stoppes motoren med strøm, i bil så stopper motoren hvis strømmen forsvinner. Tanken er da at den ene er minus, mens de to andre er +. Du velger da den + kontakten som stopper med strøm. Den andre er beregnet på bil og brukes ikke. Som sagt ren tipping dette så ikke ta det for go fisk. Det er noe slikt jeg tenkte også egentlig men vil være 100% sikker før jeg kobler opp Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Om motoren stoppes uten strøm kan det være to adskilte spoler som trekker i samme retning. Den ene er aktiv når nøkkel står i kjørestilling. Den andre er aktiv når nøkkel dreies til start. De fleste nøkkler bryter kontakten til kjørestilling, derfor denne løsningen. De to spolene må da være isolert fra hverandre slik at starter ikke aktiveres når nøkkel dreies til kjørestilling. Fremdeles bare tipping Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Du er helt sikker på at det stopp solenoiden som er defekt? Kan også jukse/ få trøbbel med releet til stoppsolenoiden og selve stoppfunksjonen i tenningsbryteren. Men dette har du kanskje sjekket ut Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
TerjeFjern Svart 23.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Har sjekket det ut så er sikker på feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.