Jump to content

Hvilket støpsel/stikkontakt kan jeg bruke på linehaler.

Kjellg

Recommended Posts

Har en elektrisk linehaler med noen tynne kabler og en sikring på 40A. 

Men jeg ønsker å ha den stuet bort når den ikke brukes og skifte til tykkere kabler. Hvor finner jeg støpsel/stikk som takler 40A og 25mm2 kabel? De stikk jeg har funnet er ikke i nærheten av å takle de kablene jeg ønsker å bruke. Ser ut som om de som finnes bare er beregnet på sytråd :) 

Eller finnes det noe annet jeg kan bruke? 

Søk forklift charging connector el. på nett. Litt annen pris. https://www.ebay.co.uk/itm/50-Amps-Battery-Power-Connector-Plug-For-Boat-Truck-Forklift-Scootor-Motor-FE/332758178133?hash=item4d79eed955:g:~dYAAOSwkZhWRCGP

Men de er jo pip åpne, null beskyttelse mot sprut. Ha lange kabler på haleren, og kontakten et beskyttet sted?

Redigert av Raymond_J (see edit history)

Burde hatt noen som er dels tette. Tenker meg IP x5i hvertfall. Stikk blir nok liggende ganske åpent på dekk, men kan jo alltids se om jeg får til en annen løsning. Utfordringen er i alle fall å få stikk som takler 50 kabel. 

Har saumfart både Solar, Onninnen, Ahlsell og alle de andre i dag uten å finne noe. Tror nok de er mere rettet mot 220V uansett hvordan man ser det. Koblinger har de alltids, men det blir jo noen voldsverk av stikk som jeg uansett ikke får inn 50 kabel i. Harting skal jeg sjekke opp, mens den på nettbaat bare klarer opp til 6mm2. Litt for lite for meg :giggle:

Frehau skrev for 1 time siden:

Denne typen kontakt lages i mange forskjellige størrelser, ogso ein som passer 25 kvadrat. Den minste eg har sett av slike , var til 16 kvadrat, den største til 120 kvadrat. Det at denne kontakten overhode ikkje er vanntett, hjelper den faktisk, for alt vatn som renn inn, kjem ut igjen ganske fort, og avstandane i denne kontakten, mellom pluss og minus er for lang til at krypestrøm blir eit problem med denne spenningen.

Kjellg skrev for 2 timer siden:

Har en elektrisk linehaler med noen tynne kabler og en sikring på 40A. 

Men jeg ønsker å ha den stuet bort når den ikke brukes og skifte til tykkere kabler. Hvor finner jeg støpsel/stikk som takler 40A og 25mm2 kabel? De stikk jeg har funnet er ikke i nærheten av å takle de kablene jeg ønsker å bruke. Ser ut som om de som finnes bare er beregnet på sytråd :) 

Eller finnes det noe annet jeg kan bruke? 

Hvilken haler er det du har. Hva heter den?

For å beskytte en 25mm2 kabel må du, iflølge Nordisk Båtstandard, ha en sikring på 63A.

Skulle tro at du da også må ha en kontakt som takler 63A.

De største kontaktene til Nortlift sine halere er på 32A, til tross for at haleren trekker 60A.

Forstå det den som kan.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev 1 time siden:

Da kan du bruke 32A utgaven av denne fra NorthLift.

Den skal ha plass til 25mm2 kabel.

(Vedlagte bilde er 16A utgaven som ble levert med min Northlift LH 200 som trekker 45A ved tung belastning.

IMG_3221.JPG

Jamen - dette er jo ikkje anna enn ein heilt alminnelig industrikontakt, dog - gulfargen fortel at den er normert for 110 volt vekselstrøm. Å påstå at 32A versjonen av denne klarer å ta 25 kvadrat, synes meg noko drygt.

Har sett på amerikanske støpsler også, men ngen av dem klarer 25 kabel. 

Nei, de «truck» kontaktene som ble vist ovenfor er vel det som er mest nærliggende å bruke. Når det ikke er fare for krypstrøm så tror jeg at jeg gjør som Dinamo sier og bruker disse kontaktene og sprayer dem godt ved bruk. Har en god «spray» fra Ferro-bet liggende :) For de som er interessert så er det denne

Redigert av Kjellg (see edit history)
Dinamo skrev for 1 time siden:

Jamen - dette er jo ikkje anna enn ein heilt alminnelig industrikontakt, dog - gulfargen fortel at den er normert for 110 volt vekselstrøm. Å påstå at 32A versjonen av denne klarer å ta 25 kvadrat, synes meg noko drygt.

Hva mener du med at det synes deg "noko drygt"?

Koblingene på denne har plass til 25 kvadrat. Det er ikke noen påstand men fakta.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Prøver en link til velgeguide harting. Håper det kan hjelpe. Du trenger hun og han med skruterminal ( fieldconnection), og hus til hver av de. Kan ha hus til skottmontering på en. Mulig du må ha monteringsramme til kontaktelement. Finnes også blindlokk, når den ikke er i bruk.

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.harting.com/sites/default/files/2017-11/HARTING_Han_Modular_Selection_Guide_EN.pdf&ved=2ahUKEwj557m93YbdAhVJjCwKHfR-CZsQFjAEegQIBBAB&usg=AOvVaw0LGjzlWRGLsUQY9nyqlhjD

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Her har jeg fått masse ideer om hvordan jeg kan løst utfordringen min. Harting er sikkert veldig bra, men som Komodo sier så er det dyrt. Sponplate og vingemutter, tja... Det vil fungere men å holde på i slutten av januar/februar her i nord, med kulde og mørke med vingemuttere og skiver, det tror jeg kan bli en utfordring. Plutselig så mister jeg enten skive eller vingemutter eller begge deler. Siden jeg bruker båten både som «cruiser» med rent dekk, stoler, bord og tepper om sommeren, og til fiske og slog om vinteren så må det se litt bra ut også. Jeg har et tørkeskap på dekket og tenker rett og slett på å ha uttak der med de «truck» kontaktene som nevnt tidligere i tråden. Stikk som kommer fra båten kan vel til og med skrues fast i båten, så da er det ikke noe problem å plugge i med store hansker på hendene. Tror det blir den beste løsningen. 

Takker for hjelpen gutter! 

Hvis du har 25mm2 kabel for å unngå spenningsfall, kan du lage en overgang i enden til 6mm2 for å kunne bruke kontakt du ønsker, en kan bruke presshylse som tar 25mm2 og fylle på med kordeller slik at du presser inn passelig rundt 6mm2 slik at den får likt press og krympestrømpe over. 

Vil jo ha litt spenningsfall over dette, men kanskje ikke mer en du tåler? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...