Jump to content

Hvilket støpsel/stikkontakt kan jeg bruke på linehaler.

Kjellg

Recommended Posts

TrikkerN Lønning skrev 24 minutter siden:

Hvor mye strøm trekker haleren? 

Klippet fra siden til leverandør:

Motor:12V og 300 W Børsteløs motor. Forbruk 2-25 A, alt etter belastning.

40A sikring. 

Originalt er det vel 6 eller 10mm2 kabel. Men strekket mitt blir 6 meter kabel, dermed 12 meter alt i alt. 

Det hadde kanskje holdt med 16mm2, men når jeg alt oppgraderer så blir det nok 25 kabel. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Kjellg skrev for 6 timer siden:

Det hadde kanskje holdt med 16mm2, men når jeg alt oppgraderer så blir det nok 25 kabel. 

Du kan jo eventuellt bruke 16mm2 kabel de siste 2 meterne fra kontakten og frem. Men surr da kobberbånd rundt kordelene slik at 25mm2 kabelskoene passer når du crimper, eller bruk hylser hvis du har noe som passer.

Er det noe ala denne du tenker å bruke ?

s-l1600.jpg

Redigert av Mix (see edit history)

Komodo skrev 2 minutter siden:

25mm2 i tverrsnitt er ikke @Mix sin kalkulasjon, det er et ønske fra TS for å minimere spenningsfall. 

Ok, problemet er jo at strøm/stikk er dimmensjonerte iht. hverandre. Det blir temmelig store og kostbare kontakter når de skal tåle den strømstyrke en 25 mm2 kabel kan bære, som er skyhøyt over den påkrevde dimmensjoneringen i dette tilfellet.

Mix skrev 36 minutter siden:

Linehalerprodusenten anbefaler 16-25mm2 for den aktuelle kabellengden @Chiefengineer

Antar det er denne produsenten her:  http://kraftblokk.no/product/elektrisk-kraftblokk-e150-mgarntrommel-44/

Jeg stiller meg skeptisk til de elektrotekniske forutsetningene til å kunne stå bak kalkulasjonene som tilsier at du på 6 meters kabellengde krever 25 mm2 kabel for å kunne handtere 25A drifttstrøm. Det harmonerer ikke i det hele tatt.

Chiefengineer skrev 50 minutter siden:

Antar det er denne produsenten her:  http://kraftblokk.no/product/elektrisk-kraftblokk-e150-mgarntrommel-44/

Jeg stiller meg skeptisk til de elektrotekniske forutsetningene til å kunne stå bak kalkulasjonene som tilsier at du på 6 meters kabellengde krever 25 mm2 kabel for å kunne handtere 25A drifttstrøm. Det harmonerer ikke i det hele tatt.

Kan godt hende det ikke er riktig, men saken er at jeg har 20 meter 25mm2 kabler liggende og da kan jeg like godt bruke det jeg har, framfor å kjøpe 16 kabel, eller 10 for den saks skyld. Men så jeg har sett den haleren i drift med tykke kabler, og den gikk mye raskere en min egen som har de originale kablene.  Jeg har sett hvor mye spenningsfall kan ha å si i praksis, bla på kjøleskap, koketopper og en maken linehaler som jeg har. Så av den grunn ønsker jeg minst mulig spenningsfall tl haleren. 

Kjellg skrev 3 minutter siden:

Kan godt hende det ikke er riktig, men saken er at jeg har 20 meter 25mm2 kabler liggende og da kan jeg like godt bruke det jeg har, framfor å kjøpe 16 kabel, eller 10 for den saks skyld. Men så jeg har sett den haleren i drift med tykke kabler, og den gikk mye raskere en min egen som har de originale kablene. Så det er ikke noen annen grunn en det :wink:

Da blir du nødt til å investere i noen skikkelige industrikontakter som kan bære dette. Regn dessverre med maaange tusen kroner....

Chiefengineer skrev 2 minutter siden:

Da blir du nødt til å investere i noen skikkelige industrikontakter som kan bære dette. Regn dessverre med maaange tusen kroner....

Nei, det blir ikke aktuelt. Jeg hadde denne kabelen liggende og lurte på om jeg kunne bruke den på haleren. Når i tillegg produsent sier at denne kabelen er anbefalt, så var spørsmålet mitt om hvor jeg kunne få tak i plugger som passet på kabelen. Det spørsmålet har jeg nå fått svar på, og da orker jeg ikke å begynne å regne strøm, spenning og spenningstap og i tillegg kjøpe tynnere kabler. 

Kjellg skrev 2 minutter siden:

Nei, det blir ikke aktuelt. Jeg hadde denne kabelen liggende og lurte på om jeg kunne bruke den på haleren. Når i tillegg produsent sier at denne kabelen er anbefalt, så var spørsmålet mitt om hvor jeg kunne få tak i plugger som passet på kabelen. Det spørsmålet har jeg nå fått svar på, og da orker jeg ikke å begynne å regne strøm, spenning og spenningstap og i tillegg kjøpe tynnere kabler. 

Jo men husk at pluggene skal bære/overføre den samme strømledningsevnen som disse 25mm2 kablene, om ikke blir de en restriksjon i systemet i forhold til det du og produsenten ønsker å oppnå med denne kabeldimmensjoneringen.

Chiefengineer skrev 1 minutt siden:

Jo men husk at pluggene skal bære/overføre den samme strømledningsevnen som disse 25mm2 kablene, om ikke blir de en restriksjon i systemet i forhold til det du og produsenten ønsker å oppnå med denne kabeldimmensjoneringen.

Rolig i svingane, no. Kontaktane skal bæra den strømmen som maskina krev, og kunna terminera kabelstørrelsen som er brukt. Når ein so set ein kontakt for 40 A til ei maskin som vil ha 40 A so er det greit, det trengs ikkje kontakt som tåler 125A berre fordi kabelen er 50 kvadrat

Dinamo skrev 1 time siden:

Rolig i svingane, no. Kontaktane skal bæra den strømmen som maskina krev, og kunna terminera kabelstørrelsen som er brukt. Når ein so set ein kontakt for 40 A til ei maskin som vil ha 40 A so er det greit, det trengs ikkje kontakt som tåler 125A berre fordi kabelen er 50 kvadrat

En kjede er ikke sterkere enn det svakeste leddet......

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Nei, han må ikke det. En "Rema 1000 løsning" "uten" spenningsfall er skissert lenger opp i tråden. Det må ikke alltid være så fancy. Støtter forøvrig @Kjellg i å bruke tykke kabler. 

Chiefengineer skrev 41 minutter siden:

Joda mye som kan hjemmemekkes om man ser bort fra alt det faglige.

Joda, jeg skjønner deg. Men poenget mitt var at jeg kan få en fullgod løsning med å bruke noen kabler jeg har kun ved å kjøpe støpsler til kabelen. Ser poenget med at alt skal være tilpasse hverandre for å få en ren linje, men det er ikke alltid det går. Jeg er ute etter å minimere spenningsfallet og da blir det litt ulogisk i mine øyne å kjøpe stikk til flere tusen kroner. Den kabelen jeg lager blir ALDRI å bli brukt til noe annet. Faglig er det kanskje ikke helt etter boka, men om jeg lover å klippe kabelen om jeg fjerner kabelen, da burde det vel være ok? :giggle:

Men litt reelt - Jeg har sett hvor mye bedre denne linehaleren går bare kablene er tykke nok, nettopp for at spenningsfallet blir minimert til et fornuftig nivå. Kan sikkert minimere det ennå mere med enda tykkere kabler, men da tror jeg vinninga går opp i spinninga. Kablene har jeg og gevinsten bare med å bytte til disse kablene vil være formidabel, så da manglet jeg bare stikk som faglig er innenfor når det gjelder strøm og spenning. Jeg er ikke ute etter en kvasiløsning, men en løsning som er sikker, fornuftig og som virker. Derfor la jeg ut spørsmålet og ba om råd. Men for all del, jeg skjønner hva du mener. 

For ordens skyld så er jeg ikke av de som tror at 12V er ufarlig. Jeg vil heller påstå at 12V kan være minst like farlig som 220V, så derfor ønsket jeg faglige råd. Og det vet jeg at jeg får her inne. Uenige kan man være, men man er ikke barn heller. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...