Jump to content

Hvilket støpsel/stikkontakt kan jeg bruke på linehaler.

Kjellg

Recommended Posts

Chiefengineer skrev 51 minutter siden:

.Men du vil ikke kjøpe støpsler som kan overføre de 180A som denne kabelen normalt sett kan overføre?

Du ønsker altså å tilkople en 1/2" hydraulikkopling mellom to 2" slanger?

Spørsmål 1 - Korrekt. Kan stille et motspørsmål, hvorfor skulle jeg gjøre det når fokus er spenningsfall og kabelen blir «låst» til akkurat denne haleren?

Spørsmål 2 - Nei. 

Hypotetiske problemstillinger klarer jeg å stille meg selv og trenger ikke hjelp til det.  Kverulering er jeg selv god til, men synes det blir tåpelig i denne sammenheng. 

Mener du virkelig at for å minimere spenningsfallet ved å bruke kabler som leverandør anbefaler, så er jeg nødt til å kjøpe proffe stikk til flere tusen kroner? 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Joda mye som kan hjemmemekkes om man ser bort fra alt det faglige.

Hva er lite faglig med den løsningen jeg skisserte over?

Kjellg skrev 1 time siden:

Jeg har sett hvor mye bedre denne linehaleren går bare kablene er tykke nok, nettopp for at spenningsfallet blir minimert til et fornuftig nivå.

Husk at det ikke bare er spenningsfall i ledninger som er avgjørende, power-supply i andre enden har vel så mye å si.

Chiefengineer skrev 45 minutter siden:

.Men du vil ikke kjøpe støpsler som kan overføre de 180A som denne kabelen normalt sett kan overføre?

Du ønsker altså å tilkople en 1/2" hydraulikkopling mellom to 2" slanger?

Sammenligningen din er grei nok, men her er det ikke snakk om hvor mye strøm ledningene er i stand til å overføre. Det er snakk om hvor mye spenningsfall man får under bruk. At man får et spenningsfall over koblingen forsvarer ikke at man skal ha et større spenningsfall enn nødvendig i ledningene i tillegg. Her er det ikke bare snakk om det svakeste leddet som du nevner over, det er også en sum av flere resistanser. 

Helt enig med deg Komodo. Kjenner bare at jeg blir litt oppgitt over at man er ‘nødt’ til å kjøpe et svindyrt støpsel for å få dette til å virke, selv om støpselet i seg selv ikke gjør noe verken fra eller til. Det gjør det faktisk bare uoppnåelig for min del, for det blir å koste mer en det smaker. Kan gjerne si det igjen - Målet mitt er å minimere spenningsfallet. 

Komodo skrev for 2 timer siden:

Du får kjøpe deg noen magnumstore skruer og vingemuttere, f.eks. i M36, som du kan håndtere med de tjukke hanskene du må bruke der oppe ved nordpolen :giggle:

Det var lurt. Men da må jeg vel ha kabelsko presset på? Hvordan gjør jeg det? Hehehe :giggle:

Neida, ta det rolig. Jeg gjør som først tenkt med de gråe ‘truck’ kontaktene som skissert tidligere i tråden. Disse blir låst fast med kjetting og dynamitt til haleren og båten. I  tilfelle noen ønsker å ‘låne’ kabelen, så går alt i lufta. Dette blir i tillegg gjemt og skrudd fast inne i tørkeskapet og dusjet med el spray så ofte som det går an. Mulig det ikke er helt rett, men det vil se bra ut og i tillegg virke. Som jeg har skjønt av et annet innlegg her i tråden så vil ikke krypstrøm være en utfordring. Og selvsagt en riktig dimensjonert hovedbryter og sikring.  

Den så jo grei ut, og med litt krympestrømpe høres det greit ut. Men hvordan er det å trekke kontaktene fra hverandre etter bruk? Er det noen mothaker som gjør dette trøblete?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

tb55 skrev 18 minutter siden:

Klokt valg. Du får Anderson-plugger som tåler 175 amp

De du linker til der er 6AWG, det blir for snaut til 25mm2 kabel.

Her får du til 4AWG kabel og til og med gummilokk.

https://www.ebay.com/itm/2-Battery-Gray-Quick-Connect-Disconnect-Plug-Caps-175A-4-AWG-Boat-RV-Connector/323107761019?epid=22013313875&hash=item4b3ab92b7b:g:4coAAOxyrM5TGnWQ

Mix skrev 17 minutter siden:

De sitter godt, så bittelitt krefter må til. Noe må man ofre for god kontakt og lite spenningsfall over kontakten. Har brukt slike på trekkvinsj. De er helt ok.

Vet det finnes noen håndtak å skru fast på den jeg har «ute». Med den andre enden skrudd fast inne i tørkeskapet, skal det være grei skuring å bare trekke den ut. 

De kan brukes til mye nyttig, på ATV, snøscooter, mobile trekkvinsjer, trolling motorer, mobile ladere, ekstra batteri etc, etc. Du trenger ikke noe håndtak på kontakten så hardt sitter de ikke, men mulig du må av med polarvottan ett lite øyeblikk der oppe i polarisen. :lol:

Bestiller ett sett selv nå, jeg har lenge gått med planer om å prøve meg med krepseteiner men har ikke fått ut den berømte fingern. :nonod:

Mix skrev 13 minutter siden:

Du trenger ikke noe håndtak på kontakten så hardt sitter de ikke, men mulig du må av med polarvottan ett lite øyeblikk der oppe i polarisen. :lol:

Hahhh :) Men det rare er at dere har is om vinteren, noe vi ikke har. Kanskje enkelte havner har litt is på det kaldeste, men alle de store båthavnen her vet ikke hva is er. Har faktisk aldri sett kaldere en pluss 3,5 grader i sjøen og det på det kaldeste om vinteren. Sånn sett så hjelper Golfstrømmen oss mye, men bakdelen er at det er stabilt 5-10 grader  i sjøen, så noe badetemperatur er det ikke. Men jeg ofrer mye for å slippe isen :yesnod:

• 2 måneder senere...
Dinamo skrev On 24.8.2018 at 20.25:
Jannmar skrev On 24.8.2018 at 18.59:

Da kan du bruke 32A utgaven av denne fra NorthLift.

Den skal ha plass til 25mm2 kabel.

(Vedlagte bilde er 16A utgaven som ble levert med min Northlift LH 200 som trekker 45A ved tung belastning.

IMG_3221.JPG

Jamen - dette er jo ikkje anna enn ein heilt alminnelig industrikontakt, dog - gulfargen fortel at den er normert for 110 volt vekselstrøm. Å påstå at 32A versjonen av denne klarer å ta 25 kvadrat, synes meg noko drygt.

Du har helt rett. Den tar ikke 25 kvadrat. Det jeg skrev var ikke bare "noko" drygt, men veldig drygt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...