Km-arendal Startet 25.August.2018 Del på Facebook Startet 25.August.2018 (redigert) Kjøpte en 87 Joda 8100 tc for 14 dager siden med 89 modell Volvo Penta Tamd31. (Motoren ble byttet hos Joda i 89 etter reklamasjon) Etter 6 timer gangtid oppdaget jeg at det lå mye vann i kjølen. Lenset oppi bøtte for å måle mengde og det ble 20 liter. Dette var kommet inn på ca 2 timer. etter å først ha vært fastlåst på at vannet kom inn gjennom propellakslingen, undersøkte jeg motoren ved gange. da oppdaget jeg at det spruter vann (sjøvann) ut i området ved intercooleren. Det øker på ved høyere turtall. Jeg klarer ikke å se nøyaktig hvor det kommer ut, men områder bunnen ved midten av intercooleren er området. Det spruter og kommer inn ca 10-13 liter pr time ved normal kjøring på 2000-2300 rpm. Jeg har ikke problemer med temperaturen som ligger stabilt på 85-90 GR og eksosbendet kjennes normalt varmt. Det kommer en mekaniker fra det lokale Volvo Penta verkstedet og skal se på det, men jeg er jo utålmodig og håper noen kan ha vært borti tilsvarende feil og kan fortelle om det og konsekvensen. Mekanikeren hadde ikke anledning før om 2 uker jeg frykter selvsagt at dette vil bli kostbart. Redigert 25.August.2018 av Km-arendal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Høres ut som innsatsen i intercooleren lekker sjøvatn.Må nok mest sannsynlig bytte innsats.Om det er intercooleren som lekker må motoren ikkje kjøres,da den får sjøvatn i innblåsnings luften Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 26.August.2018 Del på Facebook Svart 26.August.2018 Det sitter en tappekran i bunnen av intercooleren. Ikke uvanlig at den irrer istykker og må byttes. Må skiftes med varsomhet så du ikke ødelegger innsatsen. Sitér dette innlegget Link to post
Km-arendal Svart 26.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2018 Ok. Innsatsen er dyr, skjønner jeg (syns det FØR jeg så prisen var oppgitt i euro ?) har kjørt båten litt så håper det ikke har dratt inn vann i innsug. Vil det være uheldig å ha brukt motoren om det også er tappeskruen Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.August.2018 Del på Facebook Svart 26.August.2018 Tappeskruen er på utsiden så det skulle ikke bety noe, det kommer ikke vann i innsuget da. Men der er også et sladrehull på undersiden av kjøleren. Normalt kommer det bare litt luft ut her, men får du vann ut der så er det verre. Da er lekkasjen enten i selve innsatsen eller i pakningene som holder tett rundt den. Det siste bør være rimelig og fikse, men uansett så må innsatsen ut om feilen er en av disse to. Sitér dette innlegget Link to post
Km-arendal Svart 26.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2018 Tusen takk for respons:) fikk ett bilde av tappeskruen, ser det normalt ut (dårlig kval på bildet) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.August.2018 Del på Facebook Svart 26.August.2018 (redigert) Ser ut til at dette har vært ute før. Det røde er vel et slags tetningstoff som neppe har vært der siden motoren var ny. Men motoren er jo snart 30 år så det skulle jo bare mangle. Så hvis det er fra denne pluggen det drypper kan det være den som lekker. Men kjenn med fingrene på undersiden av boksen litt lenger bak enn tappeskrua. Det skal være et sladrehull der. Dette sladrehullet er nettopp for og oppdage både vann og oljelekkasjer. Kommer det vann i sladrehullet må innmaten ut. Da er det hull i innmaten eller pakninger rundt den er defekt. Det er også en tråd som jeg tror heter : Oljelekkasje på intercooler på volvo penta TAMD41A. Der finner du en video som omhandler dette. Kjøleren er den samme på 31A. Tråden er ikke mer enn en dag eller to gammel så du finner den nok. Redigert 26.August.2018 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 26.August.2018 Del på Facebook Svart 26.August.2018 Den røde greia er pakningen som skal ligge rundt Tappeplugg på innsiden av huset. Her må det nok åpnes og trykkteste ladeluft kjøler. Nye pakninger og gjøres reint for olje og vann. Dette bør jo gjøres vært 5. År tror jeg. Husker ikke helt inntervalen som står i volvo manualen Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.August.2018 Del på Facebook Svart 26.August.2018 Gulborg skrev 4 minutter siden: Den røde greia er pakningen som skal ligge rundt Tappeplugg på innsiden av huset. Ok , men bare så trådstarter ikke misforstår. Den skal tette for lufta og ikke vann. Er det vann der er det noe galt. Sitér dette innlegget Link to post
Km-arendal Svart 27.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2018 Takk for engasjement rundt spørsmålet mitt! Nå fikk jeg fremskyndet mekaniker til å komme i morgen, så håper jeg han finner en bagatell som ikke sender neste års feriepenger på tur... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Om du sammenligner videoen som svendmb fant frem med bildet av din, ser det ut som den røde pakningen er satt feil på din. For meg så ser det ut som at hele pakningen skal være på innsiden av den grønne boksen. Men om den er feilmontert skulle det likvel ikke kommet vann ut da pakningen bare tetter for luft så det er nok ikke hovedfeilen. På videoen er også tappeskruen lenger. Mangler det noe på din eller er det bare en ekstra tappestuss på filmen? Mekanikeren finner nok ut av det, men flott om du legger frem feilen her. Skal til og åpne min også, og da er det greit og kunne mest mulig før jeg går i gang. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Km-arendal Svart 28.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2018 (redigert) Ja jeg stusset også over den røde pakning, hovedsakelig fordi det så ut som den stod veldig på «halv tolv», og ift video så kan det se ut som en helt annen skrue jeg vil legge inn resultatene her ja :) Redigert 28.August.2018 av Km-arendal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Km-arendal Svart 28.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2018 Mekaniker fra VP verkstedet kom i dag. Akkurat som videoen tok han ut innsatsen og konstaterte sprekk nede til høyre hjørne. Kunne loddes, men jeg velger å bytte den, så slipper jeg å tenke mer på den! Ang skruen: pakningen satt på feil side av huset, og var presset gjennom. Dyrt, men veldig deilig å finne det konkrete feilen så raskt. I tillegg skiftes den om 2-3 dager så vi kan bruke båten litt til!!!! ang innsug... dette var han ikke bekymret for. Selv om jeg har dratt inn saltvann. Men båten ligger i Nidelva og får kjørt gjennom ferskvann etter hver tur! Bare man er nøye med vinterkonserveringa, så går det fint sa han! Sitér dette innlegget Link to post
Km-arendal Svart 28.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2018 Veldig dumt å få den regninga etter 6 timer med bruk!!! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.August.2018 Del på Facebook Svart 28.August.2018 Km-arendal skrev for 2 timer siden: Veldig dumt å få den regninga etter 6 timer med bruk!!! Uff ja. Der er vel noe i loven som sier at hvis selger har holdt skjult eller visst om feil uten og oppplyse om det så kan du kanskje få noe igjen. Skal ikke blande meg opp i det, men takk for at du la ut feilen her Ser ingen lekkasje på min, men føler den trenger en opprensk. Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 29.August.2018 Del på Facebook Svart 29.August.2018 Nidelva sier du, hvilket verkted brukte du? Har en komplett tamd31b stående på Hitra i tilfelle du trenger noen deler. Sitér dette innlegget Link to post
Km-arendal Svart 29.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2018 krabben91 skrev 8 minutter siden: Nidelva sier du, hvilket verkted brukte du? Har en komplett tamd31b stående på Hitra i tilfelle du trenger noen deler. Nidelven i Arendal (den ekte Nidelven:) ny del er bestilt. Men takk Sitér dette innlegget Link to post
Km-arendal Svart 29.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2018 hegra skrev for 14 timer siden: Uff ja. Der er vel noe i loven som sier at hvis selger har holdt skjult eller visst om feil uten og oppplyse om det så kan du kanskje få noe igjen. Skal ikke blande meg opp i det, men takk for at du la ut feilen her Ser ingen lekkasje på min, men føler den trenger en opprensk. Ringte selger nå, og sa: «jeg slenger ikke paragrafer og teite ord om at jeg forventer 30 år gamle motorer skal være som nytt, men spør om du vil dele kostnaden på halve delen, så tar jeg den andre halvpart samt jobben. Det kunne like gjerne skjedd tre uker før det skjedde og har vært der dette gikk han med på med en gang. Deilig og vite at det fantes reale selgere med sans for fair deal. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 29.August.2018 Del på Facebook Svart 29.August.2018 Min røde pakkning er også montert som på bildet. Denne blir jo litt smalere på midten, og så for meg at denne skulle stå gjennom intercooler kassa som en gjennomføring for tappe krana. Er det noen annen måte å få montert denne på, slik at hele pakkningen skal stå inni kassa og ikke være synlig utenfra? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.September.2018 Del på Facebook Svart 2.September.2018 Da var det min tur til og åpne herligheten. Alt så bra ut, ingen vannlekkasje, åpne kjølekanaler og bare litt oljefilm. I grunnen så rent at det var bare og sette rett på plass igjen. Selve kassen tok jeg ikke av, bare innsatsen. volvo_penta_ skrev On 29.8.2018 at 13.27: Min røde pakkning er også montert som på bildet. Denne blir jo litt smalere på midten, og så for meg at denne skulle stå gjennom intercooler kassa som en gjennomføring for tappe krana. Monteres som på filmen. Hele pakningen skal på innsiden og den virker som en fjærende fot når innsatsen presses på plass av lokket. Innsnervingen på pakningen er nok for at den skal tette og fjære litt. Det er imidlertid to ting jeg er litt usikker på. På filmen ser vi at det er ei u-formet blikkplate som dekker begge sider og bunnen av innsatsen. Plata er der for og lede lufta i gjennom innsatsen. Denne plata var løs på min, mens det på filmen ser ut til at den er festet på innsatsen. Jeg fant vel ut at plata likevel holdes på plass av veggene i kassa og den holdes oppe av denne røde pakningen slik at lufta likevel tvinges igjennom kjøleren, men mulig en del av lufta går mellom kjøler og vegg i kassen. Den andre tingen er sladrehullet. Tidlig i filmen ser vi bilde av hele motoren. Tappeskruen for sjøvann er lik, men på filmen står det ei skrue i der hvor jeg har sladrehull. Hos meg er det ei hylse på 3-4 cm, men denne er altså åpen. Åpningen er minst Ø3 til 4 mm. Er ikke det mye??Det kjentes ut som det var gjenger i hylsas innside, men usikker siden jeg ikke har tatt ut kassen. Jeg bare lurer på om den skal være slik eller om det skal stå ei skrue i hylsa med mindre sladrehull i. Når jeg lyste oppi kassen var det bare det ene hullet. Jeg sliter litt med vel mye røyk på høyere turtall og derfor jakter jeg årsaken til røyken. Den klarer maks-turtall og blir ikke varm så det er jo ikke så ille, men den ryker mer enn før. Flowen på sjøvannet er bra frem til eksosbend. For og sjekke eksosbend må eksoslangen av, men det får jeg ta litt senere da det sitter vanskelig til. Noen med innspill med tanke på de to punktene ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.