Jump to content

89 Volvo penta tamd31a lekker sjøvann i området rundt intercooleren.


Km-arendal

Recommended Posts

Kjøpte en 87 Joda 8100 tc for 14 dager siden med 89 modell Volvo Penta Tamd31. (Motoren ble byttet hos Joda i 89 etter reklamasjon) 

 

Etter 6 timer gangtid oppdaget jeg at det lå mye vann i kjølen. Lenset oppi bøtte for å måle mengde og det ble 20 liter. Dette var kommet inn på ca 2 timer.

 

etter å først ha vært fastlåst på at vannet kom inn gjennom propellakslingen, undersøkte jeg motoren ved gange.

 

da oppdaget jeg at det spruter vann (sjøvann) ut i området ved intercooleren. Det øker på ved høyere turtall. Jeg klarer ikke å se nøyaktig hvor det kommer ut, men områder bunnen ved midten av intercooleren er området. Det spruter og kommer inn ca  10-13 liter pr time ved normal kjøring på 2000-2300 rpm. Jeg har ikke problemer med temperaturen som ligger stabilt på 85-90 GR og eksosbendet kjennes normalt varmt. 

 

Det kommer en mekaniker fra det lokale Volvo Penta verkstedet og skal se på det, men jeg er jo utålmodig og håper noen kan ha vært borti tilsvarende feil og kan fortelle om det og konsekvensen. Mekanikeren hadde ikke anledning før om 2 uker

 

jeg frykter selvsagt at dette vil bli kostbart. 

Redigert av Km-arendal (see edit history)
Link to post

Tappeskruen er på utsiden så det skulle ikke bety noe, det kommer ikke vann i innsuget da. Men der er også et sladrehull på undersiden av kjøleren. Normalt kommer det bare litt luft ut her, men får du vann ut der så er det verre. Da er lekkasjen enten i selve innsatsen eller i pakningene som holder tett rundt den. Det siste bør være rimelig og fikse, men uansett så må innsatsen ut om feilen er en av disse to.

Link to post

Ser ut til at dette har vært ute før. Det røde er vel et slags tetningstoff som neppe har vært der siden motoren var ny. Men motoren er jo snart 30 år så det skulle jo bare mangle.               Så hvis det er fra denne pluggen det drypper kan det være den som lekker. Men kjenn med fingrene på undersiden av boksen litt lenger bak enn tappeskrua. Det skal være et sladrehull der. Dette sladrehullet er nettopp for og oppdage både vann og oljelekkasjer. Kommer det vann i sladrehullet må innmaten ut. Da er det hull i innmaten eller pakninger rundt den er defekt.            Det er også en tråd som jeg tror heter : Oljelekkasje på intercooler på volvo penta TAMD41A.              Der finner du en video som omhandler dette. Kjøleren er den samme på 31A. Tråden er ikke mer enn en dag eller to gammel så du finner den nok.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Om du sammenligner videoen som svendmb fant frem med bildet av din, ser det ut som den røde pakningen er satt feil på din. For meg så ser det ut som at hele pakningen skal være på innsiden av den grønne boksen. Men om den er feilmontert skulle det likvel ikke kommet vann ut da pakningen bare tetter for luft så det er nok ikke hovedfeilen. På videoen er også tappeskruen lenger. Mangler det noe på din eller er det bare en ekstra tappestuss på filmen? Mekanikeren finner nok ut av det, men flott om du legger frem feilen her. Skal til og åpne min også, og da er det greit og kunne mest mulig før jeg går i gang. Lykke til :smiley:

Link to post

Mekaniker fra VP verkstedet kom i dag. Akkurat som videoen tok han ut innsatsen og konstaterte sprekk nede til høyre hjørne. Kunne loddes, men jeg velger å bytte den, så slipper jeg å tenke mer på den! 

Ang skruen: pakningen satt på feil side av huset, og var presset gjennom. 

Dyrt, men veldig deilig å finne det konkrete feilen så raskt. I tillegg skiftes den om 2-3 dager så vi kan bruke båten litt til!!!!

 

ang innsug... dette var han ikke bekymret for. Selv om jeg har dratt inn saltvann. Men båten ligger i Nidelva og får kjørt gjennom ferskvann etter hver tur! Bare man er nøye med vinterkonserveringa, så går det fint sa han!

Link to post
Km-arendal skrev for 2 timer siden:

Veldig dumt å få den regninga etter 6 timer med bruk!!!

Uff ja. Der er vel noe i loven som sier at hvis selger har holdt skjult eller visst om feil uten og oppplyse om det så kan du kanskje få noe igjen. Skal ikke blande meg opp i det, men takk for at du la ut feilen her:smiley: Ser ingen lekkasje på min, men føler den trenger en opprensk.

Link to post
hegra skrev for 14 timer siden:

Uff ja. Der er vel noe i loven som sier at hvis selger har holdt skjult eller visst om feil uten og oppplyse om det så kan du kanskje få noe igjen. Skal ikke blande meg opp i det, men takk for at du la ut feilen her:smiley: Ser ingen lekkasje på min, men føler den trenger en opprensk.

 

Ringte selger nå, og sa: «jeg slenger ikke paragrafer og teite ord om at jeg forventer 30 år gamle motorer skal være som nytt, men spør om du vil dele kostnaden på halve delen, så tar jeg den andre halvpart samt jobben. Det kunne like gjerne skjedd tre uker før det skjedde og  har vært der

 

dette gikk han med på med en gang. Deilig og vite at det fantes reale selgere med sans for fair deal.

Link to post

Min røde pakkning er også montert som på bildet. Denne blir jo litt smalere på midten, og  så for meg at denne skulle stå gjennom intercooler kassa som en gjennomføring for tappe krana.

Er det noen annen måte å få montert denne på, slik at hele pakkningen skal stå inni kassa og ikke være synlig utenfra?

Link to post

Da var det min tur til og åpne herligheten. Alt så bra ut, ingen vannlekkasje, åpne kjølekanaler og bare litt oljefilm. I grunnen så rent at det var bare og sette rett på plass igjen. Selve kassen tok jeg ikke av, bare innsatsen.

volvo_penta_ skrev On 29.8.2018 at 13.27:

Min røde pakkning er også montert som på bildet. Denne blir jo litt smalere på midten, og  så for meg at denne skulle stå gjennom intercooler kassa som en gjennomføring for tappe krana.

Monteres som på filmen. Hele pakningen skal på innsiden og den virker som en fjærende fot når innsatsen presses på plass av lokket. Innsnervingen på pakningen er nok for at den skal tette og fjære litt.

 

Det er imidlertid to ting jeg er litt usikker på. På filmen ser vi at det er ei u-formet blikkplate som dekker begge sider og bunnen av innsatsen. Plata er der for og lede lufta i gjennom innsatsen. Denne plata var løs på min, mens det på filmen ser ut til at den er festet på innsatsen. Jeg fant vel ut at plata likevel holdes på plass av veggene i kassa og den holdes oppe av denne røde pakningen slik at lufta likevel tvinges igjennom kjøleren, men mulig en del av lufta går mellom kjøler og vegg i kassen.

 

Den andre tingen er sladrehullet. Tidlig i filmen ser vi bilde av hele motoren. Tappeskruen for sjøvann er lik, men på filmen står det ei skrue i der hvor jeg har sladrehull. Hos meg er det ei hylse på 3-4 cm, men denne er altså åpen. Åpningen er minst Ø3 til 4 mm. Er ikke det mye??Det kjentes ut som det var gjenger i hylsas innside, men usikker siden jeg ikke har tatt ut kassen. Jeg bare lurer på om den skal være slik eller om det skal stå ei skrue i hylsa med mindre sladrehull i. Når jeg lyste oppi kassen var det bare det ene hullet.                                                                          Jeg sliter litt med vel mye røyk på høyere turtall og derfor jakter jeg årsaken til røyken. Den klarer maks-turtall og blir ikke varm så det er jo ikke så ille, men den ryker mer enn før. Flowen på sjøvannet er bra frem til eksosbend. For og sjekke eksosbend må eksoslangen av, men det får jeg ta litt senere da det sitter vanskelig til.

Noen med innspill med tanke på de to punktene ?

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...