Jump to content

Heftelser/pant i seilbåt

Albinisten

Recommended Posts

Har sett på en seilbåt over 30 fot, en ting vi begynte tenke på var om det kan være heftelser i båten eller om det er banker/firmaer/finansinstitusjoner som har pant i båten. 

Er dette noe en uoppmerksom kjøper kan bli lurt på og plutselig sitte med et økonomisk ansvar på et lån som er gjort på båten?

hvor og hvordan kan en i så tilfelle sjekke dette?

Bigmac skrev 5 minutter siden:

Merklig. Skjøtene lå jo ute med tidligere salgspris og pant? Er dette fjernet nylig? Uansett, skriv ihvertfall i kontrakten fri for pant/gjeld/heftelser. 

Ville en slik formulering holdt om det etterpå viste seg at det var pant i båten? Da ville kanskje kjøper kunne hevde seg lurt og kjøpet heves? Men hvilket skjøte og annonse er det forresten du sikter til?

Albinisten skrev for 8 timer siden:

Ville en slik formulering holdt om det etterpå viste seg at det var pant i båten? Da ville kanskje kjøper kunne hevde seg lurt og kjøpet heves? Men hvilket skjøte og annonse er det forresten du sikter til?

Brønnøysundreg skal kunne gi opplysninger om tvangspant som ikke er opplyst i skipsregisteret. Skipsregisteret, trodde jeg inneholdt opplysninger om pant også, men når jeg søkte på noen båter nå så kom det ikke opp. 

Du kan bestille attester fra begge steder. Men jeg ville gått for formuleringen "fri for..." i alle fall. 

Hulda skrev 55 minutter siden:

Hvis det er pant i båten, så følger pantet båten inntil det slettes. Hvis opprinnelig panthaver ikke er søkegod, har du tapt. Og pantet følger allikevel båten. 

Enig med Hulda, dessverre. Er det registrert pant så følger det båten, ikke eieren. Å avtale seg bort fra det er vanlig, men hjelper ikke mye den dagen du får bruk for det. 

Husk også på at pantet kan stamme fra eiere før han du skal kjøpe den av. Det er ikke sikkert at selger vet at tidligere eier har pantsatt båten. Kanskje må du flere ledd tilbake...

Plutselig har det gått ti år, og noen finner ut at de skal fornye kravet. Du eier båten, og du har penger. Vipps, så er det du som får kravet. Verden er urettferdig, og jeg mistenker at Norge har dårlige systemer for å finne ut av dette, men ikke sitér meg på det. 

Konklusjonen er kanskje som med aksjer, ikke kjøp dyrere båt enn du har råd til å tape...

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Bigmac skrev for 10 timer siden:

Brønnøysundreg skal kunne gi opplysninger om tvangspant som ikke er opplyst i skipsregisteret. Skipsregisteret, trodde jeg inneholdt opplysninger om pant også, men når jeg søkte på noen båter nå så kom det ikke opp. 

Du kan bestille attester fra begge steder. Men jeg ville gått for formuleringen "fri for..." i alle fall. 

Skipsregisterene inneholder opplysning om pant på båten såfremt det er etablert pant i den.

Får du ikke opp noe på søket ditt her er det ikke registrert pant på båten, de du har søkt på kan jo være slettet dvs. nedbetalt lånet og pantet er vekk.

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Skipsregisterene inneholder opplysning om pant på båten såfremt det er etablert pant i den.

Får du ikke opp noe på søket ditt her er det ikke registrert pant på båten, de du har søkt på kan jo være slettet dvs. nedbetalt lånet og pantet er vekk.

Stemmer nok det, de jeg søkte opp var nok blitt "panteløse". Ved pant står det typisk at "Banken til Onkel Skrue har; MED ANFØRT 1. PRIORITET
FORBUD MOT SALG, PANT, M.M." - også står det gjerne et beløp på panten ovenfor. (Under avsnittet om "Pantedokument").

Bigmac skrev for 3 timer siden:

Stemmer nok det, de jeg søkte opp var nok blitt "panteløse". Ved pant står det typisk at "Banken til Onkel Skrue har; MED ANFØRT 1. PRIORITET
FORBUD MOT SALG, PANT, M.M." - også står det gjerne et beløp på panten ovenfor. (Under avsnittet om "Pantedokument").

Du kan også søke på historiske data, da finner du pantehistorikken til fartøyet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...