Jump to content

Hvorfor er ikke diesel påhengere så vanlig?

MegaTrondy

Recommended Posts

og det har ikke vært noe å få tak i i større HK klasser.  Begynner å skje litt nå da.
OXE har vært ute med sin 200hk en stund , og nå kommer denne: 
https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=50965

.. men billig blir det neppe...!  (Mener å ha hørt pris på en slik oxe er bortimot 500 lapper...??) 

edit:  300000,- + mva finner jeg flere steder

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg tror disse kommer til å bli tatt i bruk av kommersielle aktører først, så får vi se om lystbåtmarkedet følger etter. 
Hurtigruten har jo feks kjøpt inn av disse motorene for å brukes på rib/tenderbåter på ekspedisjonscruise 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

56 minutes ago, MegaTrondy said:

Prisen tjener man vel fort inn igjen i sparte drivstoff utgifter?

Med 50 timer gangtid pr. sesong og et snittforbruk tatt fra 10-35 knop, vil det med dagens drivstoffpriser koste ca. 19 500 kroner å fylle drivstoff på båten med Mercruiser 5,0 L MPI, og ca. 10 500 kroner å fylle på båten med Volvo Penta D3-190.

Her er konklusjonen til en artikkel i fra Båtliv da de testet forbruk på to identiske Flipper 705 DC.
Prisforsjellen er 80-90k så det tar jo noen år før dette går i pluss på 7-8 meters båter.
Så ja det er hyggelig å spare 10 k i året på drivstoff men det er også hyggelig å ha 5-6 knop høyere  toppfart som i dette tilfelle

Redigert av pipe (see edit history)

Spennende å se hvordan Oxe kommer til å gjøre det på markedet.

Håper dem har forska lenge nok på beltedriften! Vekta er på 350kg.   Vil tro motoren er best egnet for medium hastighet og kansje litt tyngre båter. Brukbart dreiemoment.  Til samenligning veier Mercury`s nye V8   239kg!  Da har man motpolene..

Morsomt at Skarsvåg har satsa på dem! Da er det mulighet å få sett dem i nærområdet mitt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

ivar skrev 29 minutter siden:

us navy har faset ut bensin på sine skip pga brannfaren ja...:
http://www.mercuryracing.com/optimax-diesel-reporting-for-duty/

Der må US Navy ha bommet kraftig, enten det eller så følger de ikke med på BP. Det er jo blitt hevdet av mange at bensin ombord ikke øker brannfaren :giggle:

Det er sant Komodo!

Men spøk til side mener jeg at jeg har lest at hensynet til å ikke måtte frakte rundt forskjellige drivstoff også veier tungt. Kanskje noen her inne som har vært på NATO-øvelse kan svare på tanker rundt dette? 

For øvrig tror jeg ikke det er lett å hente hjem prisforskjellen på en dieselmotor ved noenlunde normal bruk.

høres ut som at Oxe har tenkt på dette , iom at de pusher motorene til kommeriselle aktører først. 

Og det som skrives her høres jo lovende ut :
https://www.mby.com/gear/oxe-200hp-diesel-outboard-engine-tested-51194

ser ut som at det er noe slags slureclutch med i bildet her..: 

Sitat

Again I expected a clunk and a jolt from the drivetrain as the gear slotted home in idle but no, the engagement was smooth and the take-up of power by the propeller equally gentle as the boat moved astern out of the dock.

There was no discernible smoke and none of the blue haze often associated with diesels; the Oxe meets the latest EPA Tier 3 emission standards for diesels.

This seemed to be a good time to try out the trolling valve system. With the engine revving at its normal idle speed of 650rpm, I engaged the trolling valve and watched the helm display show the propeller turning at just 160rpm for a boat speed of just 2.5 knots.

Redigert av ivar (see edit history)

Kalle Well skrev for 8 timer siden:

Joda, det finnes. På båtmessen i år hadde de en 111 hk diesel, men som sagt hovedproblemet er dreiemomentet. 

Det virker som om de har løst dette da de serieproduserer dieselpåhengere både for militær og sivil bruk. 

For øvrig har OXE sin 200 hk 370 nm, mens den sterkeste påhengeren jeg kjenner til Seven Marine, har over 800 nm så alt går om man vil!

Tror tross alt at dieselpåhengere er for et lite antal proffesjonelle brukere som enten kjører mange timer eller av andre grunner vil unngå bensin i båten. 

Kallethekid skrev for 15 timer siden:

Det er sant Komodo!

Men spøk til side mener jeg at jeg har lest at hensynet til å ikke måtte frakte rundt forskjellige drivstoff også veier tungt. Kanskje noen her inne som har vært på NATO-øvelse kan svare på tanker rundt dette? 

For øvrig tror jeg ikke det er lett å hente hjem prisforskjellen på en dieselmotor ved noenlunde normal bruk.

Frakter hovedsakelig rundt F-34 på øvelser. Brukes på alt av diesel motorer. F-67 er nesten borte, men frakter da rundt på noen flak av de også.

Komodo skrev On 27.8.2018 at 21.57:

Ja, det er klart. Dessuten har jeg sett på amerikanske filmer hvor lett biler og båter eksploderer der borte. Skjønner godt at de er redd for det. 

Hehe, lurer forresten på om noen tenker på brannfare der borte når de skal fylle bensin på senter konsollbåtene på rundt 50 fot, som har en bensintank på over 2000 liter...  :crazy:

Her til lands diskuterer man mest om man hvor mange jerrykanner på 20 liter det er lov å ha i bagasjerommet :giggle:

Redigert av PolarLi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...