MegaTrondy Startet 26.August.2018 Link til dette innlegget Startet 26.August.2018 Som overskriften sier, hvorfor er ikke diesel påhengsmotorer mer brukt? Diesel er fortsatt mye billigere enn bensin, og de har også lavere forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Motorene er dyrere og tyngre Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 (redigert) og det har ikke vært noe å få tak i i større HK klasser. Begynner å skje litt nå da. OXE har vært ute med sin 200hk en stund , og nå kommer denne: https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=50965 .. men billig blir det neppe...! (Mener å ha hørt pris på en slik oxe er bortimot 500 lapper...??) edit: 300000,- + mva finner jeg flere steder Redigert 26.August.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MegaTrondy Svart 26.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 (redigert) Prisen tjener man vel fort inn igjen i sparte drivstoff utgifter? Hvor stor forskjell er det på vekten? om oxe 200. https://www.klikk.no/motor/baat/na-kommer-diesel-pahengsen-2727035 Redigert 26.August.2018 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Jeg vet ikke om diesel er så mye billigere enn bensin i andre land. Bare å dra til sverige, så er dieselen dyrere. Dieselmotorer er også endel mer komplekse og tyngre en bensinmotorer. Produsentene mager det markedet vil ha..så langt ser det ikke ut til at det store merkedet vil ha slikt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
ivar Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Jeg tror disse kommer til å bli tatt i bruk av kommersielle aktører først, så får vi se om lystbåtmarkedet følger etter. Hurtigruten har jo feks kjøpt inn av disse motorene for å brukes på rib/tenderbåter på ekspedisjonscruise Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pipe Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 (redigert) 56 minutes ago, MegaTrondy said: Prisen tjener man vel fort inn igjen i sparte drivstoff utgifter? Med 50 timer gangtid pr. sesong og et snittforbruk tatt fra 10-35 knop, vil det med dagens drivstoffpriser koste ca. 19 500 kroner å fylle drivstoff på båten med Mercruiser 5,0 L MPI, og ca. 10 500 kroner å fylle på båten med Volvo Penta D3-190. Her er konklusjonen til en artikkel i fra Båtliv da de testet forbruk på to identiske Flipper 705 DC. Prisforsjellen er 80-90k så det tar jo noen år før dette går i pluss på 7-8 meters båter. Så ja det er hyggelig å spare 10 k i året på drivstoff men det er også hyggelig å ha 5-6 knop høyere toppfart som i dette tilfelle Redigert 26.August.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Skarsvåg Boats på frøya har netopp produsert en 26 fots båt til Refsnes Laks, med 2 stk Oxe-diesler på. Blir spennende å se. https://www.facebook.com/skarsvagboats/posts/2167871496574871 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Spennende å se hvordan Oxe kommer til å gjøre det på markedet. Håper dem har forska lenge nok på beltedriften! Vekta er på 350kg. Vil tro motoren er best egnet for medium hastighet og kansje litt tyngre båter. Brukbart dreiemoment. Til samenligning veier Mercury`s nye V8 239kg! Da har man motpolene.. Morsomt at Skarsvåg har satsa på dem! Da er det mulighet å få sett dem i nærområdet mitt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kallethekid Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Vet at amerikanske marinen bruker dieselpåhengere da de ikke ønsker bensin i båter som kan bli beskutt/skal skytes fra. Mer vel også enklere hvis man slipper frakte rundt forskjellige slags drivstoff i utilgjengelige områder. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 us navy har faset ut bensin på sine skip pga brannfaren ja...: http://www.mercuryracing.com/optimax-diesel-reporting-for-duty/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Yanmar har prøvt tidl på 70-80-tallet nå prøver de på nytt med modern teknikk http://www.batliv.se/wp-content/uploads/2017/12/Yanmar-dieselutombordare-Båtliv-6-17.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Komodo Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 ivar skrev 29 minutter siden: us navy har faset ut bensin på sine skip pga brannfaren ja...: http://www.mercuryracing.com/optimax-diesel-reporting-for-duty/ Der må US Navy ha bommet kraftig, enten det eller så følger de ikke med på BP. Det er jo blitt hevdet av mange at bensin ombord ikke øker brannfaren Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kallethekid Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Komodo skrev 4 minutter siden: Der må US Navy ha bommet kraftig, enten det eller så følger de ikke med på BP. Det er jo blitt hevdet av mange at bensin ombord ikke øker brannfaren Er vel litt annerledes om man regner med at folk skal skyte eksplosiver mot en... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Ja, det er klart. Dessuten har jeg sett på amerikanske filmer hvor lett biler og båter eksploderer der borte. Skjønner godt at de er redd for det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kallethekid Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Det er sant Komodo! Men spøk til side mener jeg at jeg har lest at hensynet til å ikke måtte frakte rundt forskjellige drivstoff også veier tungt. Kanskje noen her inne som har vært på NATO-øvelse kan svare på tanker rundt dette? For øvrig tror jeg ikke det er lett å hente hjem prisforskjellen på en dieselmotor ved noenlunde normal bruk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 enklere drivstoffhåndtering var var nok et viktig poeng når Hurtigruten kjøpte inn motorer til ribene til ekspedisjonsskipene sine Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kalle Well Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 En av hovedgrunnene til at det ikke finnes diesel påhengsmotorer er at de sliter med for mye dreiemoment rett og slett, alt knekker pga momentet. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Kalle Well skrev 5 minutter siden: En av hovedgrunnene til at det ikke finnes diesel påhengsmotorer er at de sliter med for mye dreiemoment rett og slett, alt knekker pga momentet. Det finnes flere dieselpåhengere: Oxe som nevnt over og Mercury med sin 175 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 (redigert) Joda, det finnes. På båtmessen i år hadde de en 111 hk diesel, men som sagt hovedproblemet er dreiemomentet. Redigert 27.August.2018 av Kalle Well (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 (redigert) høres ut som at Oxe har tenkt på dette , iom at de pusher motorene til kommeriselle aktører først. Og det som skrives her høres jo lovende ut : https://www.mby.com/gear/oxe-200hp-diesel-outboard-engine-tested-51194 ser ut som at det er noe slags slureclutch med i bildet her..: Sitat Again I expected a clunk and a jolt from the drivetrain as the gear slotted home in idle but no, the engagement was smooth and the take-up of power by the propeller equally gentle as the boat moved astern out of the dock. There was no discernible smoke and none of the blue haze often associated with diesels; the Oxe meets the latest EPA Tier 3 emission standards for diesels. This seemed to be a good time to try out the trolling valve system. With the engine revving at its normal idle speed of 650rpm, I engaged the trolling valve and watched the helm display show the propeller turning at just 160rpm for a boat speed of just 2.5 knots. Redigert 27.August.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kallethekid Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Kalle Well skrev for 8 timer siden: Joda, det finnes. På båtmessen i år hadde de en 111 hk diesel, men som sagt hovedproblemet er dreiemomentet. Det virker som om de har løst dette da de serieproduserer dieselpåhengere både for militær og sivil bruk. For øvrig har OXE sin 200 hk 370 nm, mens den sterkeste påhengeren jeg kjenner til Seven Marine, har over 800 nm så alt går om man vil! Tror tross alt at dieselpåhengere er for et lite antal proffesjonelle brukere som enten kjører mange timer eller av andre grunner vil unngå bensin i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Kallethekid skrev for 15 timer siden: Det er sant Komodo! Men spøk til side mener jeg at jeg har lest at hensynet til å ikke måtte frakte rundt forskjellige drivstoff også veier tungt. Kanskje noen her inne som har vært på NATO-øvelse kan svare på tanker rundt dette? For øvrig tror jeg ikke det er lett å hente hjem prisforskjellen på en dieselmotor ved noenlunde normal bruk. Frakter hovedsakelig rundt F-34 på øvelser. Brukes på alt av diesel motorer. F-67 er nesten borte, men frakter da rundt på noen flak av de også. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Enkelte enheter i Sjøforsvaret har tilgang til RIB med multifuel (diesel/parafin/bensin) motorer, men med langt mer begrenset ytelse. Evinrude så vidt jeg vet. Men jeg er klar over at dette er vesentlig mindre motorstørrelser enn det som har vært diskutert over. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 (redigert) Komodo skrev On 27.8.2018 at 21.57: Ja, det er klart. Dessuten har jeg sett på amerikanske filmer hvor lett biler og båter eksploderer der borte. Skjønner godt at de er redd for det. Hehe, lurer forresten på om noen tenker på brannfare der borte når de skal fylle bensin på senter konsollbåtene på rundt 50 fot, som har en bensintank på over 2000 liter... Her til lands diskuterer man mest om man hvor mange jerrykanner på 20 liter det er lov å ha i bagasjerommet Redigert 28.August.2018 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.