Jump to content

Fjordwing 19 HT med Yamaha F115, hvilken propell? Er bunnen skumfylt?

Geirum

Recommended Posts

Hei Fjord fans!

Jeg er ny her på Båtplassen og i forumet.
I våres var jeg så heldig å bli eier av en delvis restaurert Fjordwing 19 HT 1975 mod. med en Yamaha F 115, 2005 mod. i god stand. Denne båtmodellen har vært min drømmebåt siden jeg var ung på syttitallet, så endelig ble det mulig!

Jeg er i grunnen veldig fornøyd med båten, men har noen spørsmål vedrørende riktig propell, fart osv.
Det sitter i dag en Ballistic 13 3/8 x 19 stålpropell på motoren. Problemet er at jeg får ikke mer enn 4600 omdr og 27 knops fart med den propellen. Det virker som denne propellen har vesentlig mer enn 19" stigning da bladene også er cuppet. Har lest noe om det på nettet. En normal propell for denne båten vil vel være fra 17 til 19 tommer stigning? Motoren og bensintilførsel ser ellers ut til å være i orden, da turtallet stiger opp til 5500 omdr. når jeg trimmer motoren kraftig ut. Motoren er også hevet ca. 20 mm på akterspeilet. Max turtall for denne motoren er 6000 omdr. Nå har jeg ikke prøvet med noen annen propell foreløpig i sommer fordi båten går lett og fint i 20 knop marsjfart på 3500 omdr. Men jeg vil vel tro at med en standard aluminium propell på 13 x 17 tommer bør vel denne båten med en 115 hk kunne klare opp mot 35 knop uten for mye last? Nå er det vel noe groe under båten, men problemet har vært der hele sesongen siden sjøsetting.

En annen ting jeg lurer på er om denne båten har deler av bunnen skumfylt? Tenker på om det kan være noe vann i bunnen som gjør båten ekstra tung? Det ser iallfall ikke sånn ut. Den er helt tørr i bakre del bak tanken og under motorbrønn som jeg kan se.
Håper på noen fornuftige forklaringer på mine spørsmål.
Vedlegger et bilde av vidunderet :-)

IMG_20180521_133558.jpg

Redigert av Geirum (see edit history)

Fjord har laget mange flotte båter. Jeg var innom Plastikk 2018 i Kr.sand i helga og fikk se noen skikkelig raske Fjordling 17 og en snasen Fjord 21 HT e.l. Slik kan det se ut når en Fjordling trør til.

20180827_154008.jpg.a998b6183f40bdc9b02d5c8eccd29601.jpg

PS: Det er strengt mtp regler omkring navn på tittel, så du bør beskrive hva du ønsker med tråden i tittelfeltet. Ellers er jeg redd at tråden din vil bli stengt.

Kommentar fra moderator:

Har redigert tittelen som kun besto av "Fjordwing 19".

Hjelp moderator, vennligst LES DETTE før du poster.

PS2: Velkommen hit!

Geirum skrev 19 minutter siden:

Men jeg vil vel tro at med en standard aluminium propell på 13 x 17 tommer bør vel denne båten med en 115 hk kunne klare opp mot 35 knop uten for mye last?

du burde fint kunne dra en 13x19" std yamaha alu  - det gjør jeg med min Yamarin 5940 (19 fot og 770 kg oppgitt tørrvekt), klarer 35 knop v/ ca 5900 omdr. 

Evt at du går for en 17" cuppet stål.  Uansett, få på noe lettere, iflg yamaha pusheren min så trives disse firetakterne mye bedre da.  Du sier du klarer å lure turtallet opp i 5500  - øker farta også da eller er det bare turtallet som øker? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

hmm, hadde ventet at farta skulle øke...   Hvordan ligger båten i vannet på full fart  - er det mye "våt flate" eller klarer du å få løftet det ut av vannet?   

om du er fjordwing fan så kjenner du sikkert denne: 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/eivind-aamble-historien-om-fjordwing

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 9 minutter siden:

hmm, hadde ventet at farta skulle øke...   Hvordan ligger båten i vannet på full fart  - er det mye "våt flate" eller klarer du å få løftet det ut av vannet?   

om du er fjordwing fan så kjenner du sikkert denne: 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/eivind-aamble-historien-om-fjordwing

Nei, båten går veldig fint i vannet så det er liten våt flate når jeg trimmer litt. Farten ser ikke ut til å øke over ca. 27 knop.

Ellers takk for link, men jeg har lest den tidligere. Interesant lesning det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...