Jump to content

Norline 29 - opplag for vinteren

Goddis77

Recommended Posts

Må begynne å se på kostnadene med vinterlagring av båten, og har begynt å se på båtstøtter eller båtkrybbe for båten når den skal opp for vinteren.

Snakket med karene ute på Marinesenteret Bergen i dag som anbefalte følgende opplegg:

4 båtstøtter av denne typen her - https://www.bestmarin.no/produkter/baatpleie-og-opplagsutstyr/opplagsutstyr/baatstoette-motorbaat-2500-kg-pH1039860 i størrelsen 80 cm?

Nevnte at opplaget vil skje på grus som underlag (nede i Kjøkkelvik båtlag for de som er kjent i området), og de tipset da om å sette plater eller noe under støttene for å hindre sig.

Spørsmålet da blir hva en da bør benytte for dette?

Båten ser slik ut under (se vedlagte bilder)

Kommentarer / Tips ?

20180804_082703.jpg

20180804_082621.jpg

Er ikke spørsmålet her om plater og ha under støttebena? Ville brukt vannfast kryssfiner. Råtner ikke iløpet av en vinter. Forskalingsplatene (di sorte blanke er veldig glatte.) Støtte under kjølen er bare og lage noen klosser av 48/198 trykkimp. Husk noen stropper mellom disse støttebena fra en side til en annen slik at muligheten for og skli til siden minimeres. Eller lag en krybbe selv. Er ikkje så vanskelig. Og sikkert billigere?

Jeg har akkurat det samme opplegget og de samme støttene som på bildet til @torbi, og står også på grus. Jeg har ikke hatt noe under mine støtter, men etterstrammer litt når/hvis støttene synker litt. Men disse støttene har mer flate ned i bakken enn de som TS linker til. Støttene mine ble kjøpt hos Maritim, men jeg ser at de ikke har denne varianten lenger.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Neste spørsmål blir da stativ og presenning for opplag.

Har lest en del på forumet her angående varierende løsninger og resultater, og har ikke helt landet på hva jeg bør investere i enda.

For eksempel:

• Bakkestativ eller dekkstativ? jeg heller litt mot bakkestativ men har ikke bastante meninger egentlig på det..
  • Stativ til "grei" pris, eller O.B Wiik med 10 års garanti? Har lyst å ha noe som varer en del år uten at jeg trenger å tenke på det, og prisen var ikke store forskjellen hvis en velger denne nettbutikken i hvert fall - Marineshop - presenningstativ
  • Størrelse på stativ. Båten er på 29 fot, så regner med at den som er 9 meter er stor nok da?
  • Presenning. Kraftig Biltema variant, eller gå for noe som O.B Wiik der også?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...