Goddis77 Startet 27.August.2018 Link til dette innlegget Startet 27.August.2018 Må begynne å se på kostnadene med vinterlagring av båten, og har begynt å se på båtstøtter eller båtkrybbe for båten når den skal opp for vinteren. Snakket med karene ute på Marinesenteret Bergen i dag som anbefalte følgende opplegg: 4 båtstøtter av denne typen her - https://www.bestmarin.no/produkter/baatpleie-og-opplagsutstyr/opplagsutstyr/baatstoette-motorbaat-2500-kg-pH1039860 i størrelsen 80 cm? Nevnte at opplaget vil skje på grus som underlag (nede i Kjøkkelvik båtlag for de som er kjent i området), og de tipset da om å sette plater eller noe under støttene for å hindre sig. Spørsmålet da blir hva en da bør benytte for dette? Båten ser slik ut under (se vedlagte bilder) Kommentarer / Tips ? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Kanskje 15mm kryssfinerplater funker? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Kanskje forskalingsplater? De tåler fuktighet bedre enn andre treplater ut fra hva jeg har forstått. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
omhI Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 husk båten skal hvile på kjølen (på forskalingsflaker?) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Er ikke spørsmålet her om plater og ha under støttebena? Ville brukt vannfast kryssfiner. Råtner ikke iløpet av en vinter. Forskalingsplatene (di sorte blanke er veldig glatte.) Støtte under kjølen er bare og lage noen klosser av 48/198 trykkimp. Husk noen stropper mellom disse støttebena fra en side til en annen slik at muligheten for og skli til siden minimeres. Eller lag en krybbe selv. Er ikkje så vanskelig. Og sikkert billigere? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Slik hadde eg, 4 støttebukker med stropp på tvers, og støtteklosser på under kjølen 2"×4" skrudd oppå hverandre. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Key Freak Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Jeg har akkurat det samme opplegget og de samme støttene som på bildet til @torbi, og står også på grus. Jeg har ikke hatt noe under mine støtter, men etterstrammer litt når/hvis støttene synker litt. Men disse støttene har mer flate ned i bakken enn de som TS linker til. Støttene mine ble kjøpt hos Maritim, men jeg ser at de ikke har denne varianten lenger. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Goddis77 Svart 27.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Tenkte på plate under støttene ja. Er det disse dere bruker? https://www.maritim.no/kjolstotte-galvanisert-60-76-cm#.W4RvGc4zb4Y Underlaget er grus, men den er hardpakket som vist på bildet til "torbi". Hvilken høyde har dere på støttene deres? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Det er jo en støtte til og ha under kjølen. Under kjølen må jo det enkleste være og bruke 98/198. Noen lag som er skruvet i hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Under kjølen tenkte jeg å lage noe slik som @torbi viste til i 2*4" med nok høyde for at drevet kommer over bakken. Høyde på støttene er de støttene som jeg linker til hos Maritim. De kommer jo i forskjellige størrelser, og litt vanskelig for meg å vite hvor store jeg trenger. Greit å ha noe å sammenligne med :) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 1.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2018 Da ble det innkjøpt 4 stk støtter fra Maritim, så er den delen på plass :) Etter diskusjoner med butikken gikk jeg for 74-117 i størrelse, så får vi se om de passer. Kvittering er tatt vare på, men tror disse skal passe. Snakket med havnesjefen i båtlaget, og det er slike støtter de fleste bruker der nede. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 1.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2018 Neste spørsmål blir da stativ og presenning for opplag. Har lest en del på forumet her angående varierende løsninger og resultater, og har ikke helt landet på hva jeg bør investere i enda. For eksempel: Bakkestativ eller dekkstativ? jeg heller litt mot bakkestativ men har ikke bastante meninger egentlig på det.. Stativ til "grei" pris, eller O.B Wiik med 10 års garanti? Har lyst å ha noe som varer en del år uten at jeg trenger å tenke på det, og prisen var ikke store forskjellen hvis en velger denne nettbutikken i hvert fall - Marineshop - presenningstativ Størrelse på stativ. Båten er på 29 fot, så regner med at den som er 9 meter er stor nok da? Presenning. Kraftig Biltema variant, eller gå for noe som O.B Wiik der også? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.