Jump to content

Båtopplag over vinteren?

Saga Oppsyn

Recommended Posts

Familiebåten står i hagen om vinteren, godt plassert på krybbe samt med bæring under kjøl, og med tykk god presenning med bra fall. Full åpning akter for god lufting.  Vanntank og septiktank er tømt, det samme er slanger. Alle puter er plassert i akterkabin som er lukket helt, og med luftavfukter som går helt frem til det er jevn frost. Har kjølevæske i toalettet og slange opp til septiktank. Motor har kjølevæske i begge kjølevannskretser. Har på varme i motorrommet (rett over 0 grader C) bare fordi jeg kan (og det reddet motoren i vinter fordi jeg hadde tabbet meg ut).

Fiskebåten ligger i hjemmehavn (saltvann) året rundt. Er nede og måker den for snø ved behov. Er innom helst minst 1 gang per uke. Ideelt sett er jeg da på fisketur, men i praksis ikke så ofte. Havnen ligger alltid i le, så lite bevegelser i vann. Ligger kun i fire tau med rykkavlaster. Null problem.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Har prøvd båt på henger i hagen, opplagsplass m/krybbe og båten på vannet. Siste alternativ er det beste etter mitt skjønn, men kommer nok an på hvor i landet man er, hvordan havnen er tilrettelagt for vinteren og båttype.

Edit; beste alternativet er nok lagring i varmhall med service og polering inkludert $$$

Redigert av Bigmac (see edit history)

Hei,

Jeg har min båt oppbevart innendørs og oppvarmet, betaler 7300,- inklusive mva. Har ikke mulighet til hage lagring. Dette fungerer greit for meg, men det går jo en del penger på noen år. Så regner litt på å bygge en passe stor garasje på hytta som jeg kan vinterlagre i. Da vil jeg også ha mulighet til å ta servicer og slik selv og derigjennom er bygget betalt på noen år.

Redigert av jespebok (see edit history)

Har en snekke som vi drar opp in vårt båthus over vinteren (Kragerø). Derimot, så er jeg på jakt etter cabin cruiser ca 20 fot til neste sommer, men vet ikke om dette er det smarteste kjøpet nå i og med at opplag og div er ikke fikset.. Lurer for det meste hvordan folk tar hand om litt større båter over vinteren.

Min båt (Draco 21) ligger på hengeren plassert ute på en lun plass gjennom vinteren. Hengeren setter jeg på 5 bukker. Jeg tar av kalesja og monterer ei standard A-ramme i aluminium med 4 støtter, 2 lange støtter står i bakken i hver ende og ytterligere 2 kortere støtter står i midten av båten. Rammen fikseres ved å bindes til båten i hver ende. Over det hele trekker jeg en solid presenning som bindes fast til hengeren med vannkanner for strekkavlastning. Jeg "syr" så et langt tau på utsiden av presenningen via vannkannene for å avlaste presenningen i kastvinder.

Jeg fjerner alt av tekstiler fra båten og legger inn fuktsamlere (har ikke tilgang til strøm) i motorrom og kabin. Ikke helt fornøyd med resultatet av sistnevnte, så jeg lurer på om jeg skal få tilpasset en indre presenning (eller kanskje et stoff) som skal dekke uteområdet. Dette for å kunne plassere fuktoppsamlere i uteområdet.

Mulig andre har noen gode tips om hvordan redusere fuktigheten i båten uten tilgang til permanent strøm?

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
5 hours ago, SøndreSvaberg said:

Jeg fjerner alt av tekstiler fra båten og legger inn fuktsamlere (har ikke tilgang til strøm) i motorrom og kabin. Ikke helt fornøyd med resultatet av sistnevnte, så jeg lurer på om jeg skal få tilpasset en indre presenning (eller kanskje et stoff) som skal dekke uteområdet. Dette for å kunne plassere fuktoppsamlere i uteområdet.

Mulig andre har noen gode tips om hvordan redusere fuktigheten i båten uten tilgang til permanent strøm?

Jeg bruker ett båtovertrekk i fra Biltema som innerlag/indre presening under preseningstativet.
For å få sirkulasjon har jeg klippet hull til takluke på dekk foran og til luft inntakene til motor på siden og akter.
Det fungerer bra uten jordslag og jeg har en USA båt som ikke har løse puter

pipe skrev for 2 timer siden:

Jeg bruker ett båtovertrekk i fra Biltema som innerlag/indre presening under preseningstativet.
For å få sirkulasjon har jeg klippet hull til takluke på dekk foran og til luft inntakene til motor på siden og akter.

Jeg har tittet litt på det trekket, og har hatt det i tankene for en mulig løsning. Utfordringen er at jeg har tre bein til A-ramma som må igjennom trekket. 

Hvordan tilpasset du presenningen for første gangs montering? 

Deretter: Hvordan løser du den årlige montering? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...