Jump to content

Baugspyd eller baugspryd


Lazyjack

Baugspyd/spryd  

104 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Er ikke det en gallionsfigur da? Forøvrig interessant å lese hva ordet baugspryd kommer av. Kanskje greit å kalle det baugspyd på motorbåter i hvert fall, om det ikke har annen funksjon enn å lette ilandstigningen. Seilbåter vil vel kanskje kunne ha både baugspryd og baugspyd?

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Xtian said:

På seilskutene heter det såvidt jeg vet klyverbom.  Så hvis vi blir enige om at en genaker egentlig er en forvokst nylonklyver kan vi vel bruke det navnet.  Evt kalle det genakerbom.

 

Jeg liker ideen. Må kjøpe sjørøverhatt jeg kan iføre meg når 'nylonklyvern' heises :clap:

Link to post
Share on other sites

 

fjordgrynt skrev 48 minutter siden:

Det er fremdeles bare "baugspryd" som er korrekt norsk.

 

Tja, kanskje det er det. Men hva heter da det som båtene har i baugen som ikke er relatert til seiling? Baugspryd er åpenbart feil. Hvor mange må bruke ordet baugspyd (og hvor lenge) før det er definert som "korrekt norsk"?

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 13 timer siden:

Bare en tanke:

Baugspryd:

Pryd er jo noe som noe vakrere. Prydbusk, Baugspryd er egentlig bare en pyntegjenstand på skuta.

Baugspyd:

Er et fjelpemiddel for å komme lettere på land

 

 

 

Der har du nok delt ordet feil. Det er ikke baugs-pryd, men baug-spryd. Det er altså sprydet som står i baugen. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev On 28.8.2018 at 17.02:

Har vært vurdert for Båtrelaterte ord som ofte staves feil, men konklusjonen har blitt at begge skrivemåter nå er ok.

"Baugspyd" har blitt gjentatt så mange ganger at det har blitt akseptert. 27900 Google-treff mot 4000 for baugspryd.

 

Her er jeg uenig. En feil er en feil, uansett hvor mange ganger den gjentas. Det at mange gjør den samme feilen betyr ikke at den blir riktig. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Lundstad skrev for 8 timer siden:

 

 

Tja, kanskje det er det. Men hva heter da det som båtene har i baugen som ikke er relatert til seiling? Baugspryd er åpenbart feil. Hvor mange må bruke ordet baugspyd (og hvor lenge) før det er definert som "korrekt norsk"?

 

Jeg kaller det platting. 

 

Vi har badeplatting akter, så hvorfor ikke en baugplatting i baugen?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mix skrev 30 minutter siden:

Pinkvin, går det ikke an å drite på draget under ditt baugspryd da er det ikke noe baugspryd, men ett baugspyd-baugplatting-baugnebb-baugpeke elns.

Dette er jo selve definisjonen på ett baugspryd. :lol:

 

Om noen ser meg hengende over baugen med rompa bar så vennligst styr unna og la meg seile min egen sjø :lol:

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 14 timer siden:

Ett baugspryd ser slik ut.

Spryd fra middelnedertysk sprēt eller nederlandsk spriet 'stang'

 

GJ2A.jpg?preset=full

 

 

i min Verden;   har du både ett baugspryd og en klyvarbom her........baugspryd sitter fast montert, en klyvarbom ligger oppå

baugspryd hører til større båter,    klyvarbommer kan du finne på mindre båter typ Colin Archers

 

på mindre båter har man ett Peke.

 

Jeg har ett Peke på Gunga Din.......under peket har jeg genakker-peke som jag kan trekke ut.

 1393681224.jpg

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 55 minutter siden:

i min Verden;   har du både ett baugspryd og en klyvarbom her........baugspryd sitter fast montert, en klyvarbom ligger oppå

baugspryd hører til større båter,    klyvarbommer kan du finne på mindre båter typ Colin Archers

 

på mindre båter har man ett Peke.

Helt enig i den konklusjonen Gunga.

Problemet her i Norge blir når man kaller ett peke på moderne mindre båter for baugspryd, noe det definitivt ikke er.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...