Jump to content

Baugspyd eller baugspryd


Lazyjack

Baugspyd/spryd  

104 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Nå er det vel eiendoms "s" i baugspryd, altså baugen sin pryd, eller pryden på baugen. Derav baugspryd som ett ord. 

Baugspyd blir vel egentlig feil sammenstilling av ord, vil tro det rintige er "baug spyd". 

Pollen gir heller ikke mening, da den gir rom for ulike onotologiske perspektiver på hvilken gjenstand/ting det er snakk om. Vet vi f.eks. at et anker er et anker? Hvorfor heter det anker? Vet vi at ankeret eksisterer? Osv osv filosofi for nerder. 

Redigert av Bigmac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da dette ble diskutert her i 2008 sendte jeg et spørsmål til Språkteigen på NRK P2. Jeg klarer ikke å finne tilbake til podcasten. Sylfest Lomheim drøftet spørsmålet og foretrakk baugspryd, men var åpen for baugspyd som alternativ.

 

Jeg synes ikke det er noe problem at spyd og spryd brukes om hverandre. Språket er heldigvis i utvikling. Det 'baugspydet' sjøulker for hundre år siden ville ledd av gir utvetydig mening i dag. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Neimen ikke rart at det ordet gradvis har gått inn i båtvokabularet som feil i forhold til opprinnelsen! Jeg var sikker på at det het "Baugspyd". Man bruker jo ofte det ordet på noe som en synes passer best til funksjonen det har. Jeg tenker på dette utstikket som et "spyd" som forenkler ilandstigningen mye mer enn noen som "pryder" båten i baugen. 

Link to post
Share on other sites

Elmer skrev 57 minutter siden:

mye mer enn noen som "pryder" båten i baugen

 

Du må lese det som har blitt sagt og linket til tidligere i tråden. Det er ikke "pryd", men "spryd". Ordet baugspryd har aldri pekt på noen form for pryd i baugen. Men det var kanskje ikke det du mente?

Link to post
Share on other sites

HaHa skrev On 30.8.2018 at 21.56:

Da dette ble diskutert her i 2008 sendte jeg et spørsmål til Språkteigen på NRK P2. Jeg klarer ikke å finne tilbake til podcasten. Sylfest Lomheim drøftet spørsmålet og foretrakk baugspryd, men var åpen for baugspyd som alternativ.

 

10 år siden og jeg konkluderer med at utgaven uten "r" er den som i dag oppfattes som best egnet, meningsmålingen har også hatt en klar trend. Har oppdatert ordlisten.

 

Apropos med og uten "r": Propell-ekspertene Winrace kaller Scewback propellere for Screw-Back....

Link to post
Share on other sites

Jaja, men er Baugspryd, Baugspyd, Baugplattform, Baugpeke alle den samme fysiske gjenstand - pollen forutsetter nettopp det. Men det er ikke gitt at det er riktig. Ja det kan være at Baugspryd er no gammal shit på en gammal båt, men det betyr ikke at de tre andre gjenstandene ikke eksisterer, men at de kan være skrevet/uttalt feil feil. Jeg fikk ikke inntrykket av at Språkteigen redegjorde for det!!! Altså beslektede gjenstander.

Eksempel: I fronten på en traktor kan du ha gaffler, gripeklo og vinsj, men du kan ikke kalle alle gjenstandene for "gripeklo" av den grunn, eller "traktorspryd".

 

Pollen = feil forutsetninger lagt til grunn.

Språkteigen = slett forskningsarbeid.

 

Konklusjon: Faktoide.

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev 28 minutter siden:

Apropos med og uten "r": Propell-ekspertene Winrace kaller Scewback propellere for Screw-Back....

 

Det heter scewback.

Karakterisert av det sigdlignende propellbladet som ga større overflate og dermed større skyvekraft og stigning som avtok mot bladspissen som ga mindre trykkfall og dermed mindre støy. Seismikerne eksperimenterte mye med dette på 80 tallet da de var mye plaget av egen propellstøy.

Link to post
Share on other sites

Bigmac skrev 1 time siden:

Pollen = feil forutsetninger lagt til grunn.

 

For ordens skyld, pollen er lagt til av meg i etterkant. Lazyjacks startinnlegg inneholdt ikke poll.

 

Mulligan skrev 42 minutter siden:

Det heter scewback.

 

Var det som var poenget. Fagfolk kan ha rett.. :wink:

(Når sant skal sies så står det scewback i beskrivelsen)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...