Jump to content

Er V-motorer totakt eller firetakt?


tuttafatta

Recommended Posts

Der er ikke noen direkte sammenheng mellom 2/4 takt og v/rekkemotor men i praksis finnes der meg bekjent bare 2-takt påhengser med v-motor.

 

Dieselmotorer finnes som 2-takt v-motor (Detroit Diesel) men er ikke vanlig nå til dags.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
SveinHa skrev 53 minutter siden:

Der er ikke noen direkte sammenheng mellom 2/4 takt og v/rekkemotor men i praksis finnes der meg bekjent bare 2-takt påhengser med v-motor.

 

Dieselmotorer finnes som 2-takt v-motor (Detroit Diesel) men er ikke vanlig nå til dags.

Yamaha har både v6 og v8 4 takt så vidt jeg vet. Påhengsmotor 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Lazyjack skrev 1 minutt siden:

Og når det gjelder totakt innenbordsmotorer så er det vel kanskje bare Detroit som har vært særlig mye i bruk i båt.  Ser da bort fra semidiesel  som jo også er totaktsmotorer.

 

Njæ.. Før i "gamle dager" var det nok ganske vanlig med totaktsmotorer, men Detroit var en av dei større til fritidsmarkedet. I dag selges det nesten ingen totaktere på grunn av utslippskrav. 

Link to post
bellen skrev 16 minutter siden:

Njæ.. Før i "gamle dager" var det nok ganske vanlig med totaktsmotorer, men Detroit var en av dei større til fritidsmarkedet. I dag selges det nesten ingen totaktere på grunn av utslippskrav. 

Vet du om andre enn Detroit som ble brukt i båt i noe særlig grad? Spør fordi jeg er interessert :smiley:

Link to post

Ikke uvanlig at det sto totakts flersylindrede Wichmann i litt større fartøy og skip, de fortsatte med totakts diesler også etter de sluttet med oppfyringsmotorer. De største på flere tusen hestekrefter. Svært mange ferjer, marinefartøy, slepebåter, osv. både i Norge og utlandet hadde (og har fremdeles) Wichmann diesel. Ikke akkurat fritidsmarkedet, men enkelte av de mindre totakts dieslene kan man nok finne i båter til fritidsbruk, selv om det nok tynnes ut i rekkene etter hvert.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Er godt kjent med K90 B&W, men den er ikke særlig utbredt i fritidsmarkedet da hver « topp» veide ca 4,5 tonn inkl eksosventil) mao ca 30+ tonn for en 7 sylindret motor. Stempel med stempelstang veide ca 1500 kg / stk om jeg husker rett.

Holder ca 2000 år i en fritidsbåt før man bør vurdere å skifte sylinderforinger.

Redigert av hanto1 (see edit history)
Link to post
mthoms skrev for 2 timer siden:

Mon ikke også man finder en B&W (Burmeister og Wain) to-takt diesel et eller andet sted verde?  Nok i et skib de færreste vil kalde en lystbåd ...

 

Antar at den mest kjente her til lands er denne - vitner om kvalitet :smiley:

https://www.nrk.no/nordland/hurtigrute-motor-er-trolig-verdens-lengstgaende-1.12459010

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
tuttafatta skrev On 28.8.2018 at 21.44:

Motorkunnskapene er ikke strålende. Tror jeg har skjønt forskjell på to- og firetakt. Vet også at sylindrene i en v-motor ikke står på rekke men danner en V-konfigurasjon. Men er v-motorer totakt eller firetakt, eller finnes de i begge varianter?

 

Disse tingene er helt uavhengig av hverandre. 

 

Antall takter en én ting. Totakt eller firtakt (evt Wankel, Stirling og så videre)

 

Sylinderkonfigurasjon er en annen ting. (Én sylinder, rekke, V, (v-twin, V-4, V-6, V-8, V-12 ....) boxer, stjerne, W, ...

 

Disse to tingene har ikke noe med hverandre å gjøre, og kan i konbineres som man selv ønsker. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
tuttafatta skrev On 28.8.2018 at 21.44:

Motorkunnskapene er ikke strålende. Tror jeg har skjønt forskjell på to- og firetakt. Vet også at sylindrene i en v-motor ikke står på rekke men danner en V-konfigurasjon. Men er v-motorer totakt eller firetakt, eller finnes de i begge varianter?

 

Svaret på spørsmålet er JA. De finnes i begge varianter helt uavhengig av sylinderkonfigurasjon. Case closed.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...