Jump to content

Båt i vannet på vinteren


tresnekka

Recommended Posts

En ting som jeg har hørt skal være et problem for trebåter som ligger på sjøen på vinteren er som følger: På grunn av lav luftfuktighet vinterstid så tørker skroget over vannlinjen lett opp litt mer på vinteren og blir litt glissen i bordgangene. Hvis man så får et skikkelig snøfall, 15-20 cm tung våt snø på båten så flyttes vannlinjen 5-6 cm oppover, og båten begynner å ta inn vann. Dette er naturligvis en prosess som akselererer seg selv, og jeg har hørt at båter kan gå ned i løpet av en time eller to under disse betingelsene.

 

Rent bortsett fra dette så har vel en trebåt det bedre på sjøen enn på land, da du slipper at den tørker opp og sprekker både her og der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at trebåter fryser fast i isen om vinteren. Plast og metallbåter har bedre ledningsevne enn tre. Dette medvirker at skroget leder varmen fra vannet oppi skroget og forhindrer at isen fryser fast til skroget.

Hva som er gunstigst vet jeg ikke. Jeg ville ihvertfall hatt daglig tilsyn hvis jeg skal la båten fryse inne.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med plastbåter? Har funnet en hamn som er 100% skjermet, litt is kan det bli noen dager i året, men den ligger jo stille.

Synes det er så rart at flertallet tar båtene på land. Det er stort sett noen sjarker og eldre båter som ligger ute, men også noen få cabincrusere.

Og når vi endelig har fått lukket båt, så hadde det vert kjekt med båt på vinteren også! man trenger vel neppe å konservere motoren heller?

 

Forfaller båtene mer om de ligger ute på vinteren?

Link to post
Share on other sites

Farer i f.b. med fastfrysing er betydelig overdrevet. Det som er farlig er når ventiler (kraner) fryser og sprekker. Ut over det skal det ikke være problemer hvis man ligger i skjermet havn hvor det ikke blir isgang. Mine båter: Carloline, klinkbygget vadbåt av heller gammelt fabrikat. Sylfiden, tynnvegget flygepapp i galssfiber. Hulda, jernbåt. Ingen har noen gang gitt problemer. De to første har opplevd istykkelser på 30 cm og mer.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

En trebåt bør vel ligge ute hele året hvis det er mulig, det kan etter mitt syn ikke være bra for treverket at det tørker helt opp en gang i året, man vil jo til slutt få stor slitasje på bordganger og eventuell klink og dermed større fare for lekkasjer.

 

Min båt lå på land i et halvt år pga av knust baug etter at forrige eier ikke brukte god nok fortøyning i uvær. Jeg kjøpte båten og gikk på med godt mot og drevet, brukte sikaflex og fikset og ordnet.

 

Det som skjedde var at tre mnd etter at jeg satte ut båten måtte jeg ta den på land igjen da den ikke ville trutne ordentlig. Drevet på nytt der jeg så det kom vann inn/ut når jeg tok den opp.

 

Nå har båten ligget på havet siden i fjor sommer og først nå er den ordentlig trutnet og tett. Pumpen starter nå kanske 2 ganger i uka.

Det var flere som sa at en trebåt som har ligget på land om vinteren trenger ca 3 mnd for å trutne skikkelig og de fikk rett i det.

 

Så min trebåt er nå kun oppe 2-4 dager (alt etter vær) for bytting av Evnentuell klink, sinkanoder og bunnsmøring. Resten av jobben gjøres når den ligger på vannet.

 

Så min anbefaling er at en trebåt bør ligge på vannet hele året.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med plastbåter? Har funnet en hamn som er 100% skjermet, litt is kan det bli noen dager i året, men den ligger jo stille.

Synes det er så rart at flertallet tar båtene på land. Det er stort sett noen sjarker og eldre båter som ligger ute, men også noen få cabincrusere.

Og når vi endelig har fått lukket båt, så hadde det vert kjekt med båt på vinteren også! man trenger vel neppe å konservere motoren heller?

 

Forfaller båtene mer om de ligger ute på vinteren?

<{POST_SNAPBACK}>

For tradisjonelle plastbåter kan det kanskje være sundt å tå båten på land og la den tørke ut hvert år. Dette med tanke på problemer med osmose, dvs. vannintrenging og såkalt "plastpest".

 

Som alternativ til den tradisjonelle polyester plasten, lages det i dag etter hvert flere båtet i vinylester, som har langt mindre problemer med osmose. Vinylester er desuten vesenlig sterkere, spesielt mot slagskader (grunnstøting!), men koster en del mer.

 

For båten min som er under produksjon, har jeg valgt vinylester. Spesielt fordi dette blir en lukket, isolert båt som jeg gjerne vil ha liggende i vannet om vinteren, men fortrinnsvis i boblehavn.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Høres helt greit ut synes jeg. Alt under 80% fuktighet fungerer helt OK, over dette blir det lett mugg m.m. Med enkle vinduer skal det uansett mye til for å unngå kondens pga svingende utetemperatur. Men så lenge du ligger på såpass lavt som 69% så burde det ikke være noen fare for mugg i treverk og tekstiler. Muligen med unntak i gardinene, hvis disse henger inntil glass med kondens på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En ting som jeg har hørt skal være et problem for trebåter som ligger på sjøen på vinteren er som følger: På grunn av lav luftfuktighet vinterstid så tørker skroget over vannlinjen lett opp litt mer på vinteren og blir litt glissen i bordgangene. Hvis man så får et skikkelig snøfall, 15-20 cm tung våt snø på båten så flyttes vannlinjen 5-6 cm oppover, og båten begynner å ta inn vann. Dette er naturligvis en prosess som akselererer seg selv, og jeg har hørt at båter kan gå ned i løpet av en time eller to under disse betingelsene.

 

Dette har Index rett i. På begynnelsen av det glade åttitallet kjøpte vi ei 42 fot Risørskøyte for 1 krone, som hadde gått ned i løpet av ei natt. Det var mye sirkus og kald moro å få hevet den, men det ble båt av den igjen.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med plastbåter? Har funnet en hamn som er 100% skjermet, litt is kan det bli noen dager i året, men den ligger jo stille.

Synes det er så rart at flertallet tar båtene på land. Det er stort sett noen sjarker og eldre båter som ligger ute, men også noen få cabincrusere.

Og når vi endelig har fått lukket båt, så hadde det vert kjekt med båt på vinteren også! man trenger vel neppe å konservere motoren heller?

Det der bør gå heilt fint. Eg har hatt plastbåt som har frose inne i isen i fleire år. Aldri noko problem. Dersom din båtplass berre har is nokre få dagar i året, så betyr det at isen aldri blir særleg tjukk. Dermed er det heller ingen fare for at isen kan trykka ned båten (på flaps eller aggregat).

 

Her i bergensområdet har eg inntrykk av at det vanlegaste dei siste åra har blitt å ha båten i sjøen vinterstid. I alle fall har det blitt stadig fleire som gjer det. Dette med boblehamner kjenner eg ikkje til på desse kanter. Er det eit austlandsfenomen?

 

Når det gjeld motorkonservering, så kjem jo det an på om du skal bruka båten i løpet av vinteren.

Eg brukar båten litt, og gjer difor ikkje noko særleg av konservering. Men eg har litt varme i motorrommet for å forhindra at noko (t.d. saltvannsida på varmevekslaren) skal frysa dersom det kjem sprengkulde (og det er ikkje ofte i Bergen). Varmen er også med å held det tørt og fint i motorrommet (sjølv om temperaturen ikkje er meir enn 5-6 grader). I tillegg har eg motoren i gang minst kvar 14. dag.

 

Men ein båt som ligg i sjøen vinterstid må ha jamnleg tilsyn. Det ser eg ikkje som noko problem. Berre eit godt påskot for å ta ein tur i båten... :smiley:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med plastbåter? Har funnet en hamn som er 100% skjermet, litt is kan det bli noen dager i året, men den ligger jo stille.

Synes det er så rart at flertallet tar båtene på land. Det er stort sett noen sjarker og eldre båter som ligger ute, men også noen få cabincrusere.

Forfaller båtene mer om de ligger ute på vinteren?

Ha båten på vannet du og bruk den så mye du kan , derfor vi har båt jo . I hjemmehavna mi er det folk som har båten på vannet hele året , er nesten 400 båter her og mange tar opp men flesteparten av dem gjør det trur jeg for at den ikke blir brukt og da slipper du jo ettersyn osv. Jeg og mange med meg har frysi fast før når det var vintere aldrig noen skader . Veit ikke hvor tykk is jeg har tøffa igjennom men 10 cm har det sikkert vært . Det som kan være litt skummelt er vis du kjører og for slått isblokker i ror og propell . Kan også tette seg innimellom i vanninnsuget til kjølevannet vis det er for mye suppe utpå ,men hos meg har det sjedd noen få ganger og løsne igjen nesten med en gang . En ting til som sjer ,blir ikke mye bynnstoff igjen i vannlinje ettervært .

Har sett på båter som har pløya igjennom tykkere is enn meg uten problen av noe slag . Se på NRK2 ,der går Berserk II i reprise . Se på de ismassene dem kjører på innimellom og dem flyter enda .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Men ein båt som ligg i sjøen vinterstid må ha jamnleg tilsyn. Det ser eg ikkje som noko problem. Berre eit godt påskot for å ta ein tur i båten... :smiley:

 

:yesnod::yesnod:

 

Har båten ute hele året jeg også. Jeg ligger i boblehavn. Det er mulig det er et østlands fenomen, for det hender rett som det er at isen legger seg her fra Desember til ut i Mars. Den siste store isvinteren her i søndre vestfold var vel i -94 -95 tror jeg. Da snerket det seg med 5cm is iløpet av natten fra tidlig i Januar til begynelsen av Mars. Da greide bobleanlegget vårt kun å holde det åpent akurat der luftboblene kom opp.

Tviler på at det blir så mye is her i vinter. Fjorden holder 6gr og det er jo nesten badetemp.

Har på en 200w frostvakt i maskinrommet og var nede i går og sjekket tempen, og den lå på 12-13gr og det er tørt og fint i rommet.

Har også satt opp 2 fuktballer som samler opp fuktigheten som blir i cabinen. Så båten holder seg tørr her også

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...