Jump to content

Volvo Penta MD2030B regulatorproblem

SandMan874

Recommended Posts

Hei,

Jeg har litt problemer med en Volvo Penta MD2030B som er installert i seilbåten min.

Kort bakgrunn:
Motoren var installert i 1995, men har kun gått ca. 500 timer. For 6 år siden ble båten tatt på land for ombygging av innredningen. Dette tok litt lengre tid enn beregnet, så båten ble først satt på sjøen igjen i år. Motormessig så ble dysene og glødepluggene sjekket og overhalt. Kan nevne at en dyse var ganske tett, mens de to andre var «normalt» skitne. Dette stemmer godt overens med at motoren ofte kunne være litt tungstartet, og at den som oftest først startet på to sylindere.

Videre til problemene jeg har idag. Jeg nummererer avsnittene, i tilfelle det er spørsmål eller forslag.

1. 
Første gang motoren ble startet i år, så gikk den rett opp til 3000 omdreininger, selv med pådragshendelen satt til tomgang. Det var også ikke mulig å stoppe motoren med stopphendelen på regulatoren. Den eneste måten å stoppe motoren på var å løsne tilkoblingene på høytrykksrørene mellom høytrykkspumpen og dysene.

For å finne ut av dette, så ble høytrykkspumpen demontert. Denne var noe vanskelig å demontere, da det viste seg at styrestangen på pumpen var rustet fast. (I manualen til motoren beskrives det at man må dra i stopphendelen samtidig som pumpen løftes ut) I tillegg så hadde en av de tre pumpene satt seg fast i øvre stilling. Slik jeg har forstått det, så er dette noe som ikke er uvanlig når gammel diesel tørker ut i løpet av mange år. Pumpen ble ihvertfall overhalt hos et lokalt firma her i Molde.

2.
Med den nylig overhalte pumpen remontert på motoren, så gjorde jeg nye forsøk på å starte motoren. Nå starter motoren lett og fint, men går rett opp til 3600 omdreininger, og lar seg fremdeles ikke stoppe med stopphendelen på regulatoren. 3600 er vel også maks turtall for akkurat denne motoren. Motoren må også denne gangen stoppes ved å løsne på høytrykksrørene.

Jeg har også testet å kinne motoren med høytrykksrørene fjernet, og kan da se at det kommer diesel fra høytrykkspumpen selv om stopphendelen blir dratt til stoppstilling.

3.
Jeg har nå demontert høytrykkspumpen på nytt. Når jeg kjenner på armen som kommer fra regulatoren, så står denne hele tiden i helt aktre stilling, altså 100% pådrag på høytrykkspumpen. Armen holdes fjærbelastet i denne stillingen, og den kan dyttes fremover 1,2 cm, men kommer tilbake til 100% av seg selv. Når stopphendelen betjenes, så flyttes armen den samme avstanden fremover.
Når jeg måler på høytrykkspumpen, så stemmer det ganske godt at styrestangen på pumpen har en vandring på 1,2 cm fra 0 (helt forover) til 100% (helt akterover).

Jeg har forsøkt å snakke med noen serviceverksteder for Volvo Penta, og svaret jeg får fra dem er at jeg må demontere registerhuset for å se om sentrifugalregulatoren eller armene i regulatoren sitter fast. Dette er ikke en jobb jeg ønsker å begynne på før høyst nødvendig, da jeg må løfte ut motoren for å komme til dette på et folkelig vis. Jeg ønsker derfor å eliminere så mange ting som mulig før jeg går til dette steget. I den forbindelse så har jeg noen ubesvarte spørsmål:

4. Hvis jeg forstår virkemåten til en mekanisk sentrifugalregulator, så vil den alltid dytte styrestangen på høytrykkspumpen til 100% når motoren er stoppet? 
Siden 0 omdreininger er mindre enn tomgangsturtallet (f.eks. 1200), så forsøker vel sentrifugalregulatoren å øke mengden diesel til motoren. Stopphendelen fungerer da slik at man overstyrer sentrifugalregulatoren, og dytter pumpen til 0% til motoren er stoppet, men når man slipper denne, så går pumpen til 100%. (Men uten effekt, siden motoren er stoppet)

5. Når jeg skal remontere høytrykkspumpen, så må armen fra regulatoren dyttes fremover ca. 5 mm for å kobles inn på styrestangen. Er dette normalt?

6. Siden armen må dyttes fremover for å kobles på styrestangen på pumpen, så begrenser dette vandringen når stopphendelen betjenes til ca. 7 mm. Dette er jo da ikke nok til at styrestangen dras til 0% når stopphendelen betjenes. Er dette årsaken til at motoren ikke kan stoppes med stopphendelen?

7. Som nevnt tidligere, så hevder serviceverkstedene jeg har snakket med at dette må være et problem med sentrifugalregulatoren, enten at en vekt eller en arm sitter fast. Men i mitt hode, så er dette kun logisk dersom stopphendelen ville fungert som normalt. Altså at motoren starter, men går kun på fullt turtall, men kan stoppes med stopphendelen. Siden det er bevist at stopphendelen flytter regulatorarmen fremover, men ikke nok (se spørsmål 6), tyder ikke dette på at noe annet er galt?

8. Er det mulig å sette sammen en høytrykkspumpe på feil måte? Kan f.eks. vandringen på styrestangen justeres til å være for kort eller for lang, eller er denne idiotsikker? Er det noen god måte å teste dette på selv?

Jeg håper virkelig at det kanskje finnes noen der ute som har noen tips eller triks på lager. Jeg er ihvertfall veldig takknemlig for alle forslag.

SandMan874

Redigert av SandMan874 (see edit history)

Hei.

Jeg har en kopi av workshop manual for denne motoren, da jeg skal overhale min tilsvarende motor i vinter. Det finnes også sprengskisser av pumpen. I tillegg er det jo egentlig en Perkins. Mye dokumenter, og alt finner du på nett.  Mitt forslag er at du går igjennom manualen/sprengskissen og steg for steg eliminerer feilkilder. Det høres ut som om du er godt i gang med den jobben uansett.

Uten at jeg skal påberope meg ekspertise på verken marine dieselmotorer eller VP, så har jeg et klart inntrykk av at når du overhaler en "Injection Pump" så bør du ha meget god peiling på slike pumper. Her kan det gå galt for både amatører og fagfolk.

Drister meg uansett til å svare litt på dine punkter:

1. Lokalt firma i Molde, som ikke er VP kan være en feilkilde (selvfølgelig kan også VP gutta glemme ting, men...). Jeg kan erindre at det er noen shimser som må passes på når pumpen demonteres fra motor. Det var vel du som demonterte?

5. Sjekk disse shimsene mellom pumpe og motorflens

3 og 7. Det er ikke lett for VP gutta å diagnostisere over telefonen. De må svare litt rundt grøten for å komme fort tilbake til betalt jobb... ;-)

8. Står noe om dette i workshop manualen. 

Slik jeg har oppfattet det så er sentrifugalregulatoren sin oppgave å redusere pådraget til det regulatorarmen er innstilt til. Evt øke pådrag om belastningen øker og turtall synker. Så det er viktig at alle deler I regualtoren går let for å fange opp små endringer. Dengang jeg hadde Sabb husker jeg at det ble anbefalt å vakse regulatoren I diesel om den begnte å bli litt treg. Så det kan kanskje være en god begynnelse. Det er Ganske enkle greier dette her, små lodd, stag og fjærer. Og ingenting skal være tregt. Så jeg ville ha begynt der.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@Miranda2

Hei og takk for forslag.

Ja, etter forslag på et annet forum, så planlegger jeg å kjøre en ny test i morgen. Skal da fjerne pluggen i akterkant av blokken, der høytrykkspumpen står montert, slik at jeg får direkte tilgang til styrestangen. Kan da skyve denne manuelt frem og tilbake, og på den måten finne ut om pumpen lar seg regulere slik den skal.

Pumpen ble overhalt hos et firma her i Molde med svært godt rykte for denne typen jobber. De er vel faktisk så flinke på dette, at J. Weiberg Gulliksen i Ålesund (som er godkjent VP serviceverksted) sender pumpene de får inn på service dit istedenfor å gjøre jobben selv. Men som du sier, feil kan skje både hos fagfolk og amatører. Det er nettopp derfor jeg vil teste at pumpen faktisk ikke leverer diesel når jeg skyver styrestangen til 0%.

Shimsene har jeg passet godt på ja. På min motor var det montert to stykker.

Du har ikke tilfeldigvis den workshop manualen som pdf vel? Så langt har jeg kun benyttet deletegninger og instruksjonsboken som kom med motoren, men den er jo noget tynn.

SandMan874

@index

Hei og takk for input.

Ja, slik jeg har fått det forklart, så jobber sentrifugalregulatoren mot fjærene i regulatoren. Disse fjærene spenner man opp eller slakker av med pådragshendelen. Så npr motoren går på det innstilte turtallet, er sentrifugalregulatoren og regulatorfjærene i likevekt. 

Dersom man legger på mye last på motoren, så slakker den seg ned, og kraften fra sentrifugalregulatoren synker. Da "vinner" fjærene i og med at de leverer mer kraft enn sentrifugalregulatoren, og styrestangen på pumpen dyttes mot 100%.

Det kan selvfølgelig være noe som sitter fast i denne mekanismen, spesielt med tanke på at motoren stod i 6 år. Men for å komme til dette, så må jeg løfte motoren ut av båten. Jeg håper derfor å eliminere så mange feilkilder som mulig, slik at jeg er 99,9% sikker på at feilen ligger der før jeg går til det steget.

SandMan874

Siden siste oppdatering, så har jeg gjort et par flere tester på denne motoren.

Først, så koblet jeg regulatorarmen fra styrestangen på høytrykkspumpen. Festet en kobbertråd til denne, som så ble trukket ut gjennom en åpen plugg i akterkant av huset til pumpen. Når jeg da kinner motoren, så kan jeg regulere pumpen fra 0% til 100% uten problemer. 0% er da styrestangen helt fremme, og pumpen leverer ingen diesel i denne innstillingen.

Etter en lang og strabasiøs ferd, så har jeg til slutt klart å demontere registerhuset for å komme til regulatoren.

Det første jeg kan si, er at vektene og hylsen som er montert på enden av kamakslingen er i ypperlig stand. Ingenting er rustet, og alle deler kan beveges med et lett trykk med fingeren. Det samme gjelder også armene som er montert på innsiden av registerhuset. Alt er i ypperlig stand, og kan beveges frem og tilbake med en finger. Så kort fortalt kan jeg ikke finne noen feil med regulatoren.

Det eneste som ser litt rart ut for meg er stopp-platen som er montert på armen mellom regulatoren og høytrykkspumpen. Som man ser på det vedlagte bildet så er det ikke en 90 graders vinkel mellom armen og platen, men heller en litt rar vinkel nedover. Ser dette normalt ut?

Jeg har kjent litt på hvor mye krefter som må til for å bøye på denne platen, og det krever litt. Den skulle ikke bli bøyd for ingenting.

Merk at på bildet så er vekten av armen som peker rett oppover nok til å trykke ned startfjæren. Armen er derfor på bildet nesten nedtrykt til det som idag er minimunsposisjonen, og startfjæren er strukket ut. Effekten av at denne stopp-platen er bøyd i den vinkelen som kan sees på bildet er at vandringen på armen mellom regulatoren og høytrykkspumpen er mindre enn den ville vært hvis armen var bøyd i 90 graders vinkel.

Dette er ihvertfall den eneste mulige «feilen» jeg klarer å finne i regulatorsystemet.

SandMan874

MD2030B Governor.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...