Jump to content

Kabeldimensjon frå batteri fram til 250 W ledljos?


Fjordgubbe

Recommended Posts

fjordgrynt skrev 5 minutter siden:

Nettopp. Dette handler ikke om forskrifter,  men om bevisst løgn for å øke sin egen profitt - eller svindel, om du vil. Så nå er patronene på plass i mauseren, sluttstykket er ført frem og låst uten patron i kammeret, og mekanisme er spent ned. Tyskerne var litt på ville veier rent politisk i mellomkrigstiden - men våpen skjønte de seg på. M98 - i tidlige utgaver før krigen satte sine spor i Tyskland, slik som den jeg har fra 1939 - det er rene mesterstykker. Og de står seg godt mot mer moderne konstruksjoner i jaktsammenheng. Da jeg vandret i det tidligere Jugslavia med AG3'en i beredskapsstilling, så håpet jeg håpet jeg hver dag at jeg ikke måtte få bruk for den. Og slik gikk det heldigvis, og på samme måtte håper jeg ikke Nexans sender gorillaer, som jeg i så fall blir nødt til å ta meg av. Jeg begynner å bli litt for gammel til slikt.

 

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen.

 

For en del tiår siden hadde man store semidieselmotorer med lav effekt og høy vekt. Bunnsolide og med lang levetid men med en del ulemper og av en design som aldri ville blitt installert i dag.

 

I dag har man lettvekts motorer med høy effekt, lav vekt men med kjølesystemer med en helt annen kapasitet enn på den eldre generasjonen og som muliggjør høy ytelse på lavt godsforbruk/vekt.

 

Kabeldesign har da ikke stått på stedet hvil i denne tiden. Både varmebortledning, ledersammensetning osv. er gjenstand for omfattende computermodellering i utviklingsfasen der man oppnår den optimale design for å kunne overføre mest mulig energi på et standarisert areal uten å overskride gitte temperaturgrenser.

Link to post

Jeg ler meg ihjel av denne tråden :lol: :lol: :lol:

 

fjordgrynt skrev for 5 timer siden:

Det er helt utrolige påstander - hva er det disse jentene røyker ? Det må være noe mye kraftigere enn hampen til Komodo !

 

fjordgrynt skrev for 5 timer siden:

 - det er lett å bevise at her er det svindlet over en lav sko helt bevisst - sannsynligvis milliarbeløp over tid - på å innbille kunder at flertrådet leder bedre enn enkeltleder.

 

Nå er katten ute av sekken, så å knerte meg vil ikke hjelpe noen. Men jeg putter nok et par patroner i HV-mauseren i kveld uansett - sånn just in case noen apekatter prøver seg ...

 

fjordgrynt skrev for 4 timer siden:

Nettopp. Dette handler ikke om forskrifter,  men om bevisst løgn for å øke sin egen profitt - eller svindel, om du vil. Så nå er patronene på plass i mauseren, sluttstykket er ført frem og låst uten patron i kammeret, og mekanisme er spent ned. Tyskerne var litt på ville veier rent politisk i mellomkrigstiden - men våpen skjønte de seg på. M98K- i tidlige utgaver før krigen satte sine spor i Tyskland, slik som den jeg har fra 1939 - det er rene mesterstykker. Og de står seg godt mot mer moderne konstruksjoner i jaktsammenheng. Da jeg vandret i det tidligere Jugslavia med AG3'en i beredskapsstilling, så håpet jeg håpet jeg hver dag at jeg ikke måtte få bruk for den. Og slik gikk det heldigvis, og på samme måtte håper jeg ikke Nexans sender gorillaer, som jeg i så fall blir nødt til å ta meg av. Jeg begynner å bli litt for gammel til slikt.

 

fjordgrynt skrev for 4 timer siden:

Dette handler ikke om ulik isolajson eller den type ting, det handler rett og slett om at selgere av kabel har forledet kundene sine til å tro at ledninger leder bedre strøm jo flere kordeler det er i den. Det er reinspikka svindel, slik jeg ser det. Derfor mauseren - dette er selskaper med muskler - å knerte en liten bråkebøtter  som meg er ikke annet enn en fluelort på representasjonsbudsjettet for dem. Men vi får nå se hva enden på visa blir.

 

Godt å se at @fjordgrynt er tilbake i gammel drakt :thumbsup:  Bra at du fikk deg jobb til slutt :smiley:

 

 

Link to post

Dette var en lang tråd....skal kanskje begynne med å si at jeg ikke har lest den grundig, men kommer likevel med noen tanker. 

 

Når  man kalkulerer med spenningsfall i 12V batterianlegg bør man tenke 10,8V  minus spenningsfall på essensielt utstyr. Det er jo det vi i praksis må forholde oss til i enkelte situasjoner. I båten vår fungerer det meste ned til 10,8V, med unntak av kjøleboks og dieselvarmer.  Det er betryggende å se VHF,kartplotter,lanterner,og annet essensielt utstyr som fungerer når batteribanken har levert sine 80-100% og faller under 10,8V.   Om en leverandør sier man må kalkulere med riktig tverrsnitt på ett 250W led lys  så tolker jeg det som om lyset ikke takler spenningsvariasjoner, og kanskje ikke bør monteres i båt.  Det er nok mye utstyr som monteres i båter om dagen som står oppgitt med 12V DC , og ikke feks. 10-15V DC om man ser i spesifikasjonene.  Da bør man vurdere å styre unna. En leverandør som hevder at man må benytte «riktig» tverrsnitt sier egentlig at man må høvle av litt av 14,4V spenningen i form av tap i kabelen når motoren går, og samtidig ikke for mye av 12,5V spenningen når motoren ikke går.....håpløst i båt.....styr unna både leverandør og produkt i denne sammenheng.  

Link to post

Når det gjelder det med ledningsevne i forhold til antall kordeller mener jeg å huske at jeg en eller annen gang har hørt at elektronene beveger seg stort sett langs overflaten, og minst i midten av lederene. I og med at hvis du har flere kordeller, så har de større overflate, og dermed større ledningsevne.

 

Men dette må tas med et lite lastebillass med salt, side det er noe jeg vagt husker fra skolen for mange, mange år siden..

Link to post
pberg skrev 6 minutter siden:

Men dette må tas med et lite lastebillass med salt, side det er noe jeg vagt husker fra skolen for mange, mange år siden.

 

Da kan du bare stryke det fra "husken" din. Dette er forklart lenger oppe i tråden og gjelder ikke likestrøm som vi har i båtene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Chiefengineer skrev 11 minutter siden:

 

Dette hørtes lite betryggende ut med tanke på batteribankens levetid.

 

Tja,  dette har egentlig fint lite med batteribankens levetid å gjøre. Batteribanken er dimmensjonert for å være stor nok til å fungere mellom 50 og 100% SOC i sitt sykliske liv, mens utstyret tilkoblet batteribanken i all hovedsak skal fungerer ned til 0% SOC.  Dermed er de nederste 50% av batteribanken en reserve som aldri benyttes i normale situasjoner.   Utlading til 10,8V skjer med andre ord ikke i forbindelse med normal bruk av båten, men jeg tester regelmessig kapasiteten ned til 10,8V.  For å teste dette må jeg ta båten ut av drift i etpar tre dager så ladesekvensen får toppet banken  100% på floatlading.  Det er med andre ord ikke noe man gjør på en ferietur. Men når man tester kapasiteten er det kjekt å samtidig teste båten.  Ved 10,8V får man svaret på hvilke kabler som er feil dimmensjonert. 

Link to post
Seilars skrev 22 minutter siden:

 

Tja,  dette har egentlig fint lite med batteribankens levetid å gjøre. Batteribanken er dimmensjonert for å være stor nok til å fungere mellom 50 og 100% SOC i sitt sykliske liv, mens utstyret tilkoblet batteribanken i all hovedsak skal fungerer ned til 0% SOC.  Dermed er de nederste 50% av batteribanken en reserve som aldri benyttes i normale situasjoner.   Utlading til 10,8V skjer med andre ord ikke i forbindelse med normal bruk av båten, men jeg tester regelmessig kapasiteten ned til 10,8V.  For å teste dette må jeg ta båten ut av drift i etpar tre dager så ladesekvensen får toppet banken  100% på floatlading.  Det er med andre ord ikke noe man gjør på en ferietur. Men når man tester kapasiteten er det kjekt å samtidig teste båten.  Ved 10,8V får man svaret på hvilke kabler som er feil dimmensjonert. 

 

Lek deg nå ikke for mye med dette, det kan bli kostbart.

Link to post
Chiefengineer skrev 7 minutter siden:

jeg tester regelmessig kapasiteten ned til 10,8V.

 

Det ville jeg absolutt ikke gjort regelmessig, en slik fullstendig utlading av batteriet reduserer levetiden ganske så mye. Men å ta en slik kapasitetstest når en har mistanke om at batteriet ikke er helt OK lenger, er noe annet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 6 minutter siden:

 

Det ville jeg absolutt ikke gjort regelmessig, en slik fullstendig utlading av batteriet reduserer levetiden ganske så mye. Men å ta en slik kapasitetstest når en har mistanke om at batteriet ikke er helt OK lenger, er noe annet.

 

Vet ikke hvorfor du siterer meg på dette, jeg har aldri skrevet det,. Det ser imidlertidut til å være en del av Seilars prosedyrer og noe han orienterer om.

 

Fullstendig meningsløst spør du meg. Jeg har aldri hatt noen batterier uavhengig av merke kortere tid enn 7-8 år kun ved normalt ettersyn, holde spenning, væske og lading under kontroll samt aldri dyputlade de. Og da er det godt nok for meg til at jeg konkluderer med at det er det som skal til for å bevare levetiden.

Link to post

Sorry Chiefengineer, her gikk det feil med siteringen. Den var ment for Seilars måte for å drepe et batteri før tiden.

 

Selv tapper jeg aldri batteriene mine ned under 50%, og da holder de rundt 10 år. Vel, jeg hadde en forbruksbank som kun holdt 6 år! men det var Sønnak batterier som jeg ikke var klar over at det var mulig å etterfylle vann på, - blæ til meg. Mine forbruksbatterier nå er semitraction batterier der jeg kan etterfylle vann. Jeg har en slik eBay sak for kontrollert utladingstest som jeg så langt kun har brukt på noen nær døden batterier i boden før jeg jobbet med å få de litt opp for å ha noe her hjemme ifb. test/rep av Eber, Wallas osv.

 

Ha en god søndag, - med flertrådige/enkellederkabler av diverse kvadrat, he he.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Seilars skrev for 7 timer siden:

Dette var en lang tråd....skal kanskje begynne med å si at jeg ikke har lest den grundig, men kommer likevel med noen tanker. 

 

Når  man kalkulerer med spenningsfall i 12V batterianlegg bør man tenke 10,8V  minus spenningsfall på essensielt utstyr. Det er jo det vi i praksis må forholde oss til i enkelte situasjoner. I båten vår fungerer det meste ned til 10,8V, med unntak av kjøleboks og dieselvarmer.  Det er betryggende å se VHF,kartplotter,lanterner,og annet essensielt utstyr som fungerer når batteribanken har levert sine 80-100% og faller under 10,8V.   Om en leverandør sier man må kalkulere med riktig tverrsnitt på ett 250W led lys  så tolker jeg det som om lyset ikke takler spenningsvariasjoner, og kanskje ikke bør monteres i båt.  Det er nok mye utstyr som monteres i båter om dagen som står oppgitt med 12V DC , og ikke feks. 10-15V DC om man ser i spesifikasjonene.  Da bør man vurdere å styre unna. En leverandør som hevder at man må benytte «riktig» tverrsnitt sier egentlig at man må høvle av litt av 14,4V spenningen i form av tap i kabelen når motoren går, og samtidig ikke for mye av 12,5V spenningen når motoren ikke går.....håpløst i båt.....styr unna både leverandør og produkt i denne sammenheng.  

Det er svært tydelig at du ikke har lest tråden særlig grundig ja.

Du har jo ikke lest første setning i første innlegg engang !

Rigid lyskaster, dette er kvalitet, de leveres for bil, båt, atv etc. 9-36 Volt.

At en ansatt hos en Norsk sjappe ikke er helt stødig på det tekniske utelater ikke produktet.

 

 

Link to post

Det finnes mange gode batteritråder, og de har en tendens til å bli ganske lange, så jeg tenker jeg dropper å svare på det med batterier i denne tråden for å unngå avsporing og spare litt tid. 

 

Poenget mitt er at 12V ikke er 12V når vi snakker om utstyr tilkoblet blybatterier . Utgangspunktet for beregninger rundt spenningsfall ut til utstyr forsynt fra batterianlegg bør være laveste driftsspenning på utstyret minus laveste batterispenning på batteribanken.  På min VHF så er det 10,5V- 10,8V =-0,3V.   

Om man velger å teste dette i praksis får være opp til hver enkelt av oss.

Link to post
Mix skrev 20 minutter siden:

Det er svært tydelig at du ikke har lest tråden særlig grundig ja.

Du har jo ikke lest første setning i første innlegg engang !

Rigid lyskaster, dette er kvalitet, de leveres for bil, båt, atv etc. 9-36 Volt.

At en ansatt hos en Norsk sjappe ikke er helt stødig på det tekniske utelater ikke produktet.

 

Beklager mix, men jeg klarte ikke å hente ut fullt så mye info fra det første innlegget.  Hadde jeg klart å få ut så mye av første innlegget så ville jeg sagt max spenningsfall 1,8V og minimum 6mm2 kabel. Da fungerer lyskasteren til batteriet er tomt. 

Link to post
On 8/30/2018 at 7:51 AM, Chiefengineer said:

 

Denne er grei og veiledende men selv om spenningsfallet er en viktig faktor er det også svært stor forskjell på strømledningsevnen til ulike kabler i samme dimmensjon, forleggingsmetode etc. så dette er også ting som man også må ta med i betraktningen. For dimmensjonering av f.eks. strømtilførsel til en underfordeling kommer også ting som samtidighetsfaktor etc. inn i bildet så ukritisk bruk av disse kalkulatorene kan føre til et kabelforbruk mange ganger høyere enn hva et elektrisk installasjonsfirma ville beregnet seg fram til.

 

Jeg stusser veldig over det du skriver her. Jeg forstår ikke din innvending. Mener du at kalkulatoren regner feil, eller mener du at den regner for unøyaktig fordi den ikke tar hensyn til alle relevante parametere (altså ting som "forleggingsmetode etc.")?

 

Så vidt jeg forstår her, er din bekymring at mange ender opp med unødvendig store dimensjoner fordi de ukritisk bruker denne typen kalkulatorer. Men i senere innlegg er du plutselig veldig opptatt av hvor stor strøm produsentene går god for, noe som riktig nok avhenger av andre ting, som forleggingsmetode etc, men som aldri kan føre til mindre dimensjoner enn det man kommer frem til med kalkulatoren.

 

Det eneste jeg kan se for meg som fører til unødvendig store dimensjoner er om man undervurderer hvilket spenningsfall man kan akseptere. Men dette har absolutt ingen ting å gjøre med eventuelle ytterligere begrensninger fra produsenten med tanke på strømstyrke. Hvis jeg i virkeligheten kan leve med et spenningsfall på 1 volt, men dimensjonerer for et spenningsfall på 0.1 volt, er det min urealistiske antagelse som fører til et urealistisk resultat slik at jeg ender opp med unødvendig mye kobber. Og hvis vi snur på det, hvis jeg har en forbruker som ikke fungerer ordentlig ved spenninger under 12 volt, og jeg dimensjonerer for et for høyt spenningsfall som fører til at jeg havner under 12 volt, er det totalt irrelevant hvor mye strøm produsenten av ledningen går god for. Det hjelper meg ikke at ledningen tåler strømmen uten å bli for varm hvis forbrukeren ikke får den spenningen den trenger.

Link to post

Det finnes mange tråder om tilsvarende problemer med spenningsfall og utstyr som ikke virker. Ikke så rart at noen blir forvirret og vil gardere seg.

Det som av og til er et problem er at noe utstyr trekker mye strøm I oppstartsøyeblikket og noe utstyr har mekanismer for å slå seg av for ikke å tappe batteriet for mye eller av sikkerhetsgrunner. Dette gjelder først og fremt utstyr med elektriske motorer/pumper. Utfordringen er at slikt utstyr ofte trekker 5-10 ganger så mye strøm I startøyeblikket som under normal drift. Dette gjelder kjøleskap/kjøleboks, varmeapparat/kokeapparat. Utstyret senser at spenningen faller når motoren prøver å starte og elektronikken kobler fra spenningen. På dieselvarmer/kokeapparat er dette laget for å sikre at varmeren blir kjørt ned på en kontrollert måte.

Det er som sagt ikke et problem på en slik LED lampe.

Men det jeg tror leverandøren mener er at man ikke bør koble denne lampen på en kurs der spenningen varierer pga slikt utstyr. Om man tenker seg at man har en felles fordeligstavle. Så startes varmeapparat, kjøleskap automatisk, og kanskje el toalettet samtidig. da vil alle kurser fra denne fordelingstavlen få et stort spenningsfall om tilførselskabelene til denne er for liten. På mange båter ser man at det blafrer litt I lyset når noe av dette utstyret kobler inn.

Derfor kan det være fornuftig at en slik lampe kobles til nærmest mulig batteriet, men star fast ve at 6mm2 er mer en nok

 

Mvh

JRK

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
On 8/31/2018 at 6:30 PM, Mix said:

Trekker den 240w så trekker den 240W. Samme hvilken lyskaster det er.

 

Det er ikke nødvendigvis riktig. En halogenlampe i sin enkleste form har ingen regulator, den oppfører seg i prinsippet bare som en motstand i strømkretsen. Hvis lampen trekker 240 W ved en spenning på 12 V, så trekker den altså 20 A. Da følger det av Ohms lov at motstanden er 0.6 Ohm. Men hvis man har et spenningsfall i ledningene på 1 V slik at lampen bare får 11 V, så trekker den ikke lenger 20 A, den trekker 18.3 A, igjen i henhold til Ohms lov hvor spenningen nå er 11 V og motstanden fortsatt er 0.6 Ohm. Altså trekker ikke lampen mer enn 201.7 W i det tilfellet.

 

Dersom lampen er utstyrt med regulator som regulerer strømmen slik at den oppnår konstant effekt, stiller det seg imidlertid annerledes. Da vil den trekke 240 W uavhengig av spenningsfall i ledningene, så lenge spenningen er innenfor regulatorens virkeområde. Et spenningsfall fra 12 V til 11 V vil bety at strømmen øker fra 20 A til 21.8 A.

Link to post

Hei!

Takk for gode innspel. Spørsmålet har skapt stort engasjement her på forumet, og vore lærerikt for ein amatør som meg. I dag kom so pakken. To stk ledys sirleg innpakka. Såg svært bra ut. Lite å utsette på utførelsen. Korrosjonsvernet er godt ivareteke. Det synest eg er viktigt. Men får ikkje tid til montering med det første. Skjulte kablar er naudsynt i dette høvet, men ikkje alltid like enkelt ved ettermontering. Men so var det kablane. Kvar lyskastar har 4 m med 6mm2 kabel. Når eg må ha 6 m reknar eg med å auke kvadraten til 9 mm2 for å komme like godt ut. Men sidan eg og vil ha begge inn på samme kabel må eg vel auke til 18 mm2. Då kan eg velja om eg går opp eller ned. Nærmaste ned er 16 mm2 og nærmaste opp er 25 mm2 hos Maritim. Eg har for vane å runde av oppover, men kan like gjerne runde nedover her. Einaste ulempen ved sida av pris og vekt med ein større kabel er slik eg ser det  litt stivare kabel. Men i dette tilfelle betyr dette lite. Når alt er montert og prøvd, vil eg komme tilbake med eit bilde av lyset. 

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Kjellg skrev 54 minutter siden:

 

Prøv å se om du får tak i en myk kabel. Det finnes flere typer kabler, noen med få kordeller som er stive, og noen med hundrevis av tynne kordeller som er mye mykere. Vet ikke hvordan maritim har men jeg kjøper alle mine kabler hos Sønnak. De koster kanskje litt mere men de er myke og veldig enkle å jobbe med. 

 

Heilt einig, her er det minst to typar fintråda kablar:

Dei vanlege fleirtråda (ikkje dei til husinnstalasjonar).

Og dei med ekstra fine trådar som t.d. Skyllermarks .

Som natt og dag! 

Link to post

Her er en tabell for 12 meter med ulike tverrsnitt for en last med regulator som alltid trekker 240 W uavhengig av spenningen den får. Jeg har forutsatt at spenningskilden er nøyaktig 12 V, noe som gir litt konservative resultater:

 

Tverrsnitt  |  Spenningsfall  |  Netto spenning  |  Strøm   |  Effekttap  | Relativt tap
 (mm²)      |      (V)        |      (V)         |   (A)    |    (W)      |     (%)
   6        |      0.86       |     11.14        |  21.55   |    18.6     |    7.74
  10        |      0.50       |     11.50        |  20.87   |    10.5     |    4.36
  16        |      0.31       |     11.69        |  20.53   |     6.3     |    2.63
  25        |      0.20       |     11.80        |  20.33   |     4.0     |    1.65
  35        |      0.14       |     11.86        |  20.23   |     2.8     |    1.17

 

Jeg kan godt forstå ønsket om å redusere tapet fra nesten 8%, men jeg ville nøyd meg med 16 mm². De 2.3 wattene du sparer ved å gå opp til 25 mm² kan jeg ikke se noen rasjonell grunn til å bry seg noe om. Det går forøvrig greit frem at varmgang i kablene uansett ikke blir noe problem. Selv med 6 mm² er varmen bare 1.55 W per meter, noe som ikke burde by på noen problemer.

Redigert av Stradivarius
Tabellayout (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...