Komodo Svart 5.September.2018 Link til dette innlegget Svart 5.September.2018 (redigert) @Stradivarius , du er som vanlig ekstremt ryddig i argumentasjonen din, kjempebra tabell du har satt opp Det mangler bare en grafisk fremstilling for å visualisere hvor kurvene flater ut. Men noe sier meg at du glemmer at Fjordgubbe skal ha to lamper på ledningen. Det gir jo 40A, ikke 20. Jeg holder derfor på min tidligere påstand om at 25mm2 ikke er helt bort i natta. Forøvrig er det jo flere i denne tråden som har argumentert for å legge opp 6mm2, noe som vil gi et spenningsfall på 8,86 x 2 = 1,72V. Vel, hver sin lyst Forøvrig utrolig fasinerende at denne tråden om å velge ledning til to lamper har kommet opp i fem sider Ikke ulikt LarsH sin tråd om man skal bruke gjengetetning på en oljetrykksgiver, som så langt er oppe tre sider Redigert 5.September.2018 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Stradivarius Svart 5.September.2018 Link til dette innlegget Svart 5.September.2018 34 minutes ago, Komodo said: @Stradivarius , du er som vanlig ekstremt ryddig i argumentasjonen din, kjempebra tabell du har satt opp Det mangler bare en grafisk fremstilling for å visualisere hvor kurvene flater ut. Men noe sier meg at du glemmer at Fjordgubbe skal ha to lamper på ledningen. Det gir jo 40A, ikke 20. Takk for positiv tilbakemelding! Jeg forstår det som at det var snakk om to av denne: https://www.ekstralys.no/rigid-sr20-spot-marine-led-fjernlys-sokelys-for-baat Disse trekker 119 W hver, ifølge "tilleggsinformasjonen". Så da blir det omtrent 20 A og 240 W totalt. Når det gjelder valget av dimensjon, kan det jo være forskjellige hensyn å ta som varier fra person til person avhengig av hvordan ting er i akkurat deres båt. Har man f.eks. ikke all verdens batterikapasitet og ser for seg å bruke slike lamper uten å ha motoren i gang, er det selvfølgelig ikke noe å si på at man ikke ønsker å sløse med energien. Mens andre har store batteribanker og vil knapt merke det om lyskasterne trekker 15 W mer eller mindre. Men når effekttapet/energitapet er mindre enn 3%, mener jeg det er rimelig å si at det å gå ytterligere opp i dimensjon ikke lenger er rasjonelt. Men det kan selvsagt ha noe å gjøre med at jeg aldri har vært i en situasjon hvor penger/pris ikke betyr noe. Som man ofte sier her: Det er alltid andre ting man kan bruke penger på i båten. Nå kom jeg forresten til å tenke på at kostnaden ved å kjøpe tykkere kabler kanskje er mindre enn 3% av totalkostnaden, ettersom det er ganske dyre lyskastere, så det blir kanskje å regne som en pølse i slaktertiden og jeg møter meg litt i døren når jeg snakker om mindre enn 3%. Lyskasterne koster 8400 kr hver, så 3% av prisen for to blir omtrent 500 kroner. Jeg vil tro det koster mer enn som så å kjøpe 12 meter med 25 mm² kabel, men jeg skal ikke si mer om saken. Se i tabellen for de nøkterne fakta og gjør din egen personlige vurdering. Vi har vel alle våre kjepphester og litt sære oppfatninger på et eller annet område. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 5.September.2018 Link til dette innlegget Svart 5.September.2018 Chiefengineer skrev On 1.9.2018 at 21.20: Sitter man her hjemme på bjerget og slavisk viser til Norske forskrifter og regler så skal man vite at det er et faktum at dette ikke nødvendigvis gjelder i andre land vi importerer utstyr fra. Emnet er fullt av nyanser. Som ansatt i Nexans kan jeg bekrefte at norske normer ikke alltid er like som andre europeiske feks. En annen ting er at når det gjelder kvadrat på kabler så er ikke nødvendigvis tallet helt korrekt. Det er avrundingsregler osv i bildet her. (som alle kabelprodusenter driver med da man sparer litt kobber feks) 2,5mm2 kan være litt under dette (2,45 el men pga avrunding så blir den 2,5.) Slikt driver alle med. Er kabelen beregnet for å ligge i isolasjon kan den merkes for litt mindre strøm pga dårligere varmeavledning enn en som ligger i friluft. Er svart komplisert vitenskap bak kabler. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.September.2018 Link til dette innlegget Svart 5.September.2018 Nå er det vel helt normalt at normer er forskjellige, det er jo bare å ta en titt på forskjellige klasselskaper I Europa, men å påsta at alle kabelprodusenter driver å sparer kobber på kablene sine, skulle jeg gjerne sett dokumentert? At det finnes flere standarder for å oppgi kvadrat , AWG, mm osv, og at det er laget tabeller til nærmeste ekvivalent hvor man avrunder er en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 5.September.2018 Link til dette innlegget Svart 5.September.2018 JRK skrev 19 minutter siden: Nå er det vel helt normalt at normer er forskjellige, det er jo bare å ta en titt på forskjellige klasselskaper I Europa, men å påsta at alle kabelprodusenter driver å sparer kobber på kablene sine, skulle jeg gjerne sett dokumentert? At det finnes flere standarder for å oppgi kvadrat , AWG, mm osv, og at det er laget tabeller til nærmeste ekvivalent hvor man avrunder er en annen sak. Er ikke bare kobber man avrunder, gjelder også på isolasjon fordi det er store summer å spare. Når 2.45 aksepteres som 2.5 etter normene blir det når du produserer flere millioner meter i året mye å spare. Du vil aldri få denne dokumentasjonen fra en produsent men det er faktisk slik det er. Kabelen oppfyller uansett normene og dette blir de også testet for . Det er mye sikkerhet innebygget i beregningene for hva kabler tåler. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 5.September.2018 Link til dette innlegget Svart 5.September.2018 (redigert) Jeg vil aldri velge å ha så små marginer i dimensjoneringen av kabler at avrundingsavvik i oppgitt tverrsnitt vil være utslagsgivende. I dette tilfellet er lengden på hver kabel oppgitt å være 5-6 meter, altså et potensielt avvik på opp til 20%. Spenningen kan også variere tilsvarende avhengig av om batteriet lades eller ikke. Avrundingsavvik i tverrsnittarealet er det bare å glemme, det drukner i den store sammenhengen. Redigert 5.September.2018 av Stradivarius presisering (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.September.2018 Link til dette innlegget Svart 5.September.2018 Stradivarius skrev for 12 timer siden: Takk for positiv tilbakemelding! Bare hyggelig Stradivarius skrev for 12 timer siden: Jeg forstår det som at det var snakk om to av denne: https://www.ekstralys.no/rigid-sr20-spot-marine-led-fjernlys-sokelys-for-baat Disse trekker 119 W hver, ifølge "tilleggsinformasjonen". Så da blir det omtrent 20 A og 240 W totalt. Da har jeg misforstått. Jeg trodde altså det var snakk om 2 x 240W. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.September.2018 Link til dette innlegget Svart 6.September.2018 Eg har ved fleire høve erfart at sveisekabel kan væra mjukare å arbeide med en anna kabel. Vist man kan leve med svart kabel på både pluss og minus, og ikkje skal oppfylle krav om sjølvslukkande giftredusert isolasjon så er det verdt å kikke på. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JRK Svart 4.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 Løfter denne tråden igjen. Hva ble brukt av kabel og funker det? Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 4.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 Et spørsmål på si; Jeg har lurt på om jeg har for lite tversnitt på kabelen fra solcellepanelet mitt. Strekk til regulator: Ca 5m Solcelle 50W. 2,5mm2 kabel. Ser noen bruker 6mm2, taper jeg nevneverdig strøm inn med min kabling? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.