Bjørn Løvjomås Startet 30.August.2018 Link til dette innlegget Startet 30.August.2018 White Lady har i alle år i mitt eie hatt defekt autopilot. Det har jeg hatt lyst å endre på. Her er en av synderene. Pumpa er defekt. Men også komputeren hadde sine nykker Den ville ikke sende strøm til pumpa for å endre kurs. Antakeligvis blitt overbelastet og brent, uten at jeg har sjekket det grundigere. Gleden var meget stor i jolla da jeg kunne hente julegave allerede i august. Gleder meg som en unge til å få dette opp å gå. Forrige eier av autopiloten hadde vært meget fornøyd, men han ville ha nytt utstyr. Fortsettelse følger i neste innlegg Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Havlengt Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Reknar med at du skal ha fjernkontroll på "Pontius Pilotus"? - Blir det ved hjelp av klokke, mobil, eller kanskje via ein app der BP sine medlemer kan stemma fram neste kurskorrigering via Marine Traffic..? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Ser at det ligger en ST1 til STng converter der. Hva slags system skal du koble piloten til? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Første utfordring var om det eksisterende styrepanelet kunne brukes. Det fulgte jo med kun et nytt styrepanel i pakken jeg fikk kjøpt. Og ikke rorindikator. En kjapp samtale med @Bonus så ble det tlf til Raymarine Norge. De bekreftet at det jeg hadde i båten fra før kunne brukes. Så lenge det hette St.. som stod for seatalk, var det bare å bruke med den nye. Samme med gammel rorindikator. Det gjorde jo saken mye enklere for meg. Fortsettelse følger Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Bitteliten skrev 2 minutter siden: Ser at det ligger en ST1 til STng converter der. Hva slags system skal du koble piloten til? Pr nå, Har jeg en særdeles gammel raymarine plotter. Tanken er å bytte den med noe nyere. Dermed var det greit at det fulgte med denne konverteren fra digitale til analoge signaler. Dermed kan denne litt eldre piloten gå på plottet rute fra digital plotter. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Havlengt skrev 6 minutter siden: Reknar med at du skal ha fjernkontroll på "Pontius Pilotus"? - Blir det ved hjelp av klokke, mobil, eller kanskje via ein app der BP sine medlemer kan stemma fram neste kurskorrigering via Marine Traffic..? Som du kanskje har sett har jeg særdeles høye antennepisker på white lady. Dermed kan det meste styres fra et kompetent Bp. Gjerne fra fjerntliggende medlemmer i Kina, eller feks gamle bestefarklokka på veggen i barndomshjemmet.??? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Har selv hatt noen arkeologiske utgravninger i navigasjonssystemet ombord. ST nettet er enkle greier. Er det ikke tre pins kontakter på baksiden av instrumentene så er det rød (+) sort (-) og gul (data) som brukes. Raymarine skal ha ros for å ha bygget helt kompatible systemer fra ST til STng. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Etter å ha gledet meg stort over at gammelt utstyr i white lady var kompatibelt med dette nye, så fikk jeg litt kaldt isvann over meg. Både @ebonita og @MajorAndy fulgte med på profilen min på Fb. De nevnte at det nok kunne være litt forskjell på hydr. koblinger. Det stemte aldeles utmerket. Stor forskjell Dette er jo de gamle. Slik så de nye ut. Ikke kompatible i det hele tatt. Litt ned i kjelleren da, med tidligere erfaring om at koblinger forsvinner fra markedet og ikke lar seg oppdrive. Men. Etter litt leting hos div rørhan flere ble jeg rådet til å gå på Maritim. Dermed var koblingene i boks. Jippi Fortsettelse følger Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Bitteliten skrev 7 minutter siden: Har selv hatt noen arkeologiske utgravninger i navigasjonssystemet ombord. ST nettet er enkle greier. Er det ikke tre pins kontakter på baksiden av instrumentene så er det rød (+) sort (-) og gul (data) som brukes. Nyttig, takk skal du ha. Raymarine skal ha ros for å ha bygget helt kompatible systemer fra ST til STng. Takk for info, jeg kommer nemlig til et problem i enden av storyen her. Det ble mørkt i de displayene jeg hadde. Nærmere beskrivelse kommer. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 (redigert) displayenen får strøm og data via ST nettet. Så om du får strøm inn til ST fra den gamle autopiloten - og du har demontert den - da må du koble ST nettet til den nye autopiloten. Enklere å si mer om du tar et bilde av baksiden av instrumentene dette er ST kabel kontakt Men mistenker at du har en rundt kontakt bak på ST 6000 instrumentet ditt Redigert 30.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Flott @Bitteliten, jeg kommer dit. Skal bare legge inn kronologisk. Dersom andre får lyst å gjøre det samme som meg. Får jeg det til, så kan alle. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 @Mix hjalp meg med å forstå irrgangene. Samt Ketil på Seatronic. Er ikke så vanskelig. Bare man slutter å tenke at data i 2000 fungerer som data i 2018 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 her er seatalk kablene på gamle piloten din. Vil tro du kan koble de samme rett inn på den nye piloten din Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Gleden ved å ha fått tak i riktige koblinger, inspirerte meg til å begynne straks. På denne båten er det et styresystem som jeg må innrømme ikke er min sterkeste side. Den har en akkumulator med ca 30 psi trykk. For å slippe å søle mye olje, så løsnet jeg ventilen oppå akkumulator. Dermed er det ikke trykk på olje. Denne styringen må ha spesiell olje. 239 kr pr liter. Det vil jeg helst ikke søle så mye med. Gjerrig som jeg er. ?? Dermed kunne jeg løsne koblingene og unngå å søle mye olje. Bildet over viser mutter og kon, som tetter mot plastslange. Gammel kon måtte kappes vekk. Det gikk dårlig ??? Ble noen sting hos legen . Men måtte jo koble ferdig først. Man lar da ikke olje til over 200 kr stå å lekke ut. Gjerrig ??? Syntes det ble bra med ny pumpe. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Dermed var det ikke mye som gjenstod. Gammel pilot blir nøye fotografert for å huske ledninger. Så blir ny komputer montert og koblet. Alt er koblet likt. Men det er mørkt i displayene. Å det skulle da være spørsmålet. Hvor er displayene her. Men takket være @Bitteliten, så har jeg allerede fått svar nå skal jeg ned å måle utgangen der. @ebonita tipset meg og om at mellom rød og skjerm skal det være spenning. Jeg tester straks Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Hvis sikringen til seatalk er gåen, så er det vel ikke så rart at det ikke er spenning der. Fornøyd elektrisk geni.. ??? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Bare på leting etter 2 A sikring nå, kjenner jeg er spent.. hadde ikke i båten. Så må ut å kjøpe. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Jeg har det - i båten Men sitter det ikke resvere sikringer bak lokket på kurscomputeren da? Det gjør det hos meg Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Den ene manglet. Typisk tenkte ikke på det lokket. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Veldig greit å ha reserve sikringer. Mener å huske at det er en 30 eller 40A sikring på disse hos meg.. da er det kanskje en liten "hickup" i piloten om den ene er gått og reserven manglet... - eller at det var feil et annet sted i nettet til ex eieren. Sett inn en 10A i stedet - da holder det nok Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 På min S2G föreslås 5A säkring till SeaTalk-systemen. Håller inte den så kan man misstänka att något är fel. De stora säkringarna är för strömförsörjningen. Har man omfattande installationer med många sekundärapparater installerade så finns även anvisningar om att man kan separat-mata seatalk. Kontrollera även så att det inte är kortslutning i SeaTalk spec då mellan röd och skärm, men inte heller mellan gul och skärm. Ta loss SeaTalk-ledningarna och ström sätt därefter piloten. Sätt i 5A säkringen för SeaTalk och sätt därefter tillbaka SeaTalk en i taget. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Ahh filleren. 5amp hadde jeg. Men siden det stod 2 amp så våget jeg ikke bruke den. Biltema hadde bare 3 amp. Men siden kvaliteten ofte er litt så som så på biltema, så er vel 3 amp riktig. ?? Får hjem å montere 5 amp da. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Om det skal være 5A der så er det jo ikke så rart at den på 2A går da... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Sannelig ble det lys. Syntes jeg hørte lyder fra pumpa og. Må vel utpå for en test. Må det kalibreres tro Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ebonita Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Koppla ur styrpumpen (de två röda grova kablarna längst till höger) innan Du strömsätter piloten och se till att resten fungerar ok innan Du sätter tillbaka de röda kablarna. Var sedan uppmärksam så att pumpen går åt rätt håll när du sätter tillbaka de röda kablarna och se till att pumpen knuffar roder åt rätt håll, annars så får du genast koppla ur och byta de röda för annars går rodret i ändläge med full kraft. Akta fingrarna..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.