Jump to content

Prosjekt skifte gammel autopilot med nyere raymarine autopilot i white lady


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

White Lady har i alle år i mitt eie hatt defekt autopilot. Det har jeg hatt lyst å endre på.

20180827_175715.jpg.79a7ef0968024f25fae54d00d30efec8.jpg

Her er en av synderene. Pumpa er defekt.

20180828_095101.jpg.b2c1c6871bed2161fd6dcd26f132f641.jpg

Men også komputeren hadde sine nykker

20180829_200559.jpg.f16f9e9d3bbcdbc0eac840f2adedb2a6.jpg

Den ville ikke sende strøm til pumpa for å endre kurs. Antakeligvis blitt overbelastet og brent, uten at jeg har sjekket det grundigere. 

 

Gleden var meget stor i jolla da jeg kunne hente julegave allerede i august.

20180827_125040.jpg.3d9943ad4057b793eabfe7e650b7069e.jpg

Gleder meg som en unge til å få dette opp å gå. Forrige eier av autopiloten hadde vært meget fornøyd, men han ville ha nytt utstyr.

 

Fortsettelse følger i neste innlegg

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Første utfordring var om det eksisterende styrepanelet kunne brukes. Det fulgte jo med kun et nytt styrepanel i pakken jeg fikk kjøpt. Og ikke rorindikator. En kjapp samtale med @Bonus så ble det tlf til Raymarine Norge. De bekreftet at det jeg hadde i båten fra før kunne brukes. 

15356165490927858215135422349826.jpg.43259d26dc270fe806db3a8f7a9f4a26.jpg

Så lenge det hette St.. som stod for seatalk, var det bare å bruke med den nye. 

Samme med gammel rorindikator.

20180827_135741.jpg.54d9efa91cc0f6735e9270721d0128df.jpg

 Det gjorde jo saken mye enklere for meg.

Fortsettelse følger

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Bitteliten skrev 2 minutter siden:

Ser at det ligger en ST1 til STng converter der. Hva slags system skal du koble piloten til?

Pr nå, Har jeg en særdeles gammel raymarine plotter. Tanken er å bytte den med noe nyere. Dermed var det greit at det fulgte med denne konverteren fra digitale til analoge signaler. Dermed kan denne litt eldre piloten gå på plottet rute fra digital plotter.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Havlengt skrev 6 minutter siden:

Reknar med at du skal ha fjernkontroll på "Pontius Pilotus"?

- Blir det ved hjelp av klokke, mobil, eller kanskje via ein app der BP sine medlemer kan stemma fram neste kurskorrigering via Marine Traffic..? :cool:

Som du kanskje har sett har jeg særdeles høye antennepisker på white lady. Dermed kan det meste styres fra et kompetent Bp. Gjerne fra fjerntliggende medlemmer i Kina, eller feks gamle bestefarklokka på veggen i barndomshjemmet.??? 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Etter å ha gledet meg stort over at gammelt utstyr i white lady var kompatibelt med dette nye, så fikk jeg litt kaldt isvann over meg. Både @ebonita og @MajorAndy fulgte med på profilen min på Fb.

De nevnte at det nok kunne være litt forskjell på hydr. koblinger. 

Det stemte aldeles utmerket. Stor forskjell

20180828_095236.jpg.f1a0f07e506d05c1e0d38e73b3db4c7c.jpg

Dette er jo de gamle.

20180827_184354.jpg.d80df4433597f2a4940715e35f3d6d2a.jpg

Slik så de nye ut. Ikke kompatible i det hele tatt. 

Litt ned i kjelleren da, med tidligere erfaring om at koblinger forsvinner fra markedet og ikke lar seg oppdrive.

Men. 

Etter litt leting hos div rørhan flere ble jeg rådet til å gå på Maritim.

20180828_124247.jpg.511701ca3ce3582d871a219a410cffa5.jpg

Dermed var koblingene i boks.

Jippi

Fortsettelse følger

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Bitteliten skrev 7 minutter siden:

Har selv hatt noen arkeologiske utgravninger i navigasjonssystemet ombord.

 

ST nettet er enkle greier. Er det ikke tre pins kontakter på baksiden av instrumentene så er det rød (+) sort (-) og gul (data) som brukes.

Nyttig, takk skal du ha.

 

 

Raymarine skal ha ros for å ha bygget helt kompatible systemer fra ST til STng. 

 

Takk for info, jeg kommer nemlig til et problem i enden av storyen her. Det ble mørkt i de displayene jeg hadde. Nærmere beskrivelse kommer. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

displayenen får strøm og data via ST nettet. Så om du får strøm inn til ST fra den gamle autopiloten - og du har demontert den - da må du koble ST nettet til den nye autopiloten.

 

Enklere å si mer om du tar et bilde av baksiden av instrumentene

 

dette er ST kabel kontakt

Image result for autohelm st to raymarine st cable

 

 

Men mistenker at du har en rundt kontakt bak på ST 6000 instrumentet ditt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Gleden ved å ha fått tak i riktige koblinger, inspirerte meg til å begynne straks.

20180828_094917.jpg.99f2e332568aef434aa02a72ae973f85.jpg

På denne båten er det et styresystem som jeg må innrømme ikke er min sterkeste side. Den har en akkumulator med ca 30 psi trykk. For å slippe å søle mye olje, så løsnet jeg ventilen oppå akkumulator. Dermed er det ikke trykk på olje.

Denne styringen må ha spesiell olje. 239 kr pr liter. 

15356189524978530071373662391457.jpg.4ced5ef00e262bdb00e18636c138acf8.jpg

Det vil jeg helst ikke søle så mye med. Gjerrig som jeg er. ??

15356192135961868243980065771478.jpg.2f94958a41421614924954fe099af5ac.jpg

Dermed kunne jeg løsne koblingene og unngå å søle mye olje. Bildet over viser mutter og kon, som tetter mot plastslange. Gammel kon måtte kappes vekk. Det gikk dårlig ???

20180828_142308.jpg.79949ccb8c029c629dde051e77b329cb.jpg

Ble noen sting hos legen . Men måtte jo koble ferdig først. Man lar da ikke olje til over 200 kr stå å lekke ut. Gjerrig   ???

20180828_174304.jpg.6e1b20d0713b876623702bc73a87953e.jpg

Syntes det ble bra med ny pumpe.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Dermed var det ikke mye som gjenstod.

Gammel pilot blir nøye fotografert for å huske ledninger. 

20180829_200559.jpg.f3255d62b5435a6ccc33e6b246ae8323.jpg

Så blir ny komputer montert og koblet.

20180829_221301.jpg.9c4cb0a67779e6b5dbd617b65eb85fae.jpg

Alt er koblet likt. Men det er mørkt i displayene.

Å det skulle da være spørsmålet. Hvor er displayene her. 

Men takket være @Bitteliten, så har jeg allerede fått svar    nå skal jeg ned å måle utgangen der. @ebonita tipset meg og om at mellom rød og skjerm skal det være spenning. 

Jeg tester straks  

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

På min S2G föreslås 5A säkring till SeaTalk-systemen. Håller inte den så kan man misstänka att något är fel.

De stora säkringarna är för strömförsörjningen.

Har man omfattande installationer med många sekundärapparater installerade så finns även anvisningar om att man kan separat-mata seatalk.

Kontrollera även så att det inte är kortslutning i SeaTalk spec då mellan röd och skärm, men inte heller mellan gul och skärm.

Ta loss SeaTalk-ledningarna och ström sätt därefter piloten. Sätt i 5A säkringen för SeaTalk och sätt därefter tillbaka SeaTalk en i taget.

image.png.630b110b12fc5f27860a806448e77b05.png

Link to post

Koppla ur styrpumpen (de två röda grova kablarna längst till höger) innan Du strömsätter piloten och se till att resten fungerar ok innan Du sätter tillbaka de röda kablarna. Var sedan uppmärksam så att pumpen går åt rätt håll när du sätter tillbaka de röda kablarna och se till att pumpen knuffar roder åt rätt håll, annars så får du genast koppla ur och byta de röda för annars går rodret i ändläge med full kraft. Akta fingrarna.....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...