Chilli Solbris Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Det må kalibreres! Du finner bruksanvisninger på Raymarine.com Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 ebonita skrev 43 minutter siden: de röda kablarna och se till att pumpen knuffar roder åt rätt håll, annars så får du genast koppla ur och byta de röda för annars går rodret i ändläge med full Kan se ut som dette skjer. Er på fjorden og tester nå. Roret går til enden med god kraft. Kan virke som den går litt varierende til styrbord eller babord. Men blir i endelage til jeg slår av og styrer manuelt Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 så da må du bytte om plassen til de to røde lengst til høyre? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Byttet de to ledningene. Nå styrer autopilot. Men kurs og kompass er ikke enig Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 kompasset montert feil vei? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Er original fluxgate som står i. Må prøve å finne manual til st6000. Er den som gjelder foreløpig. Snakket med @sap_2000 han mente det var kalibrering. ? gode venner å Bp er bra å ha Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 (redigert) Ja uten BP hadde vi ikke fått til stort http://www.uchimata.fr/wp-content/uploads/2014/10/Notice-utilisation-ST6000-english.pdf fra side 33 Redigert 30.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Takk for link @Bitteliten.den var bedre en den jeg fant. Skriften på høykant og båt på drift i fjorden. Etter 48 runder rundt egen akse, kom det et par karer med hvite frakker.. da måtte jeg gå til land Fikk ikke helt til den kalibreringen. Men får lese meg opp litt her jeg ligger med tvangstrøye på. ??? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Tenker at du må starte helt fra bunnen i kapittel 7 Chapter 7: Post Installation Procedures Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Når jeg nå leser litt nøyere, ser jeg at displayene ikke stemmer helt med bruksanvisning.. Og dermed ikke knappene heller. Må kanskje vurdere å bytte til den nye ST 8002 da. Hva er den store forskjellen på den Gamle ST 6000 jeg har og den nye ST8002. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 (redigert) At 8002 har hjul..... og SeaTalk kontakter på baksiden. Redigert 30.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 (redigert) Kanskje like greit å bare ha det gamle da. Om det ikke er mere. Men det kan jo hende det er lettere å kalibrere etter den nye 8002? Redigert 30.August.2018 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ebonita Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 ST8002 är en generation nyare än St6000 och klart att föredra. Kompassriktningen rättar Du i setup, det spelar ingen roll hur kompassgivaren sitter. Setup kommer Du in i via antingen St8002 eller st6000. Titta i OM för att hitta rätta knapptryck. Det finns ett seatrial set som du skall gå igenom med bl a några långsamma 360 graders svängar på slätt vatten för att kompensera för deviationen och sedan kör du en enslinje och ställer kompasskursen rätt. Bara att följa steg för steg. Om du inte har en bra enslinje så kan Du göra en preliminär inställning genom att köra en rak linje och läsa av GPS-riktningen och ställa in autopilot-kompassen efter den. Sedan kan Du använda de lediga NMEA ingången på ST8002 eller /lite sämre/ NMEA ingången direkt på kurskomputern för att mata kursdata från plottern så att Du kan få piloten att följa Track. Har du en Raymarin plotter med Seatalk anslutning i samma när så kan det hända att piloten hittar kursdata direkt där. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Jeg fikk til å endre kurskomputer slik at den stemmer med faktisk kurs. Fulgte steg for steg som @ebonita nevner. Først noen lange sirkler i sakte fart. Med standby knappen trykket i ca 2 sek på forhånd. Da fikk jeg deviasjon ned til null. Deretter kunne jeg endre kurs manuelt på piloten slik at den stemmer med faktisk kompass kurs. Så langt alt vel. Men så begynner det problemer. Piloten faller ut av kurs å inn på standby . Dette øker, og til slutt får jeg bare på auto av og til. Så nå sitter jeg og river meg i håret og lurer på hva som er galt. Nok en gang Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ebonita Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Kan ju i värsta fall vara ett hårdvarufel. Men jag skulle kopplat bort hela de befintliga SeaTalk systemet, alltså på båda ingångarna märkta SeaTalk (röd-gul-skärm gånger 2) och sedan kopplat in St8002 direkt till kurskomputern med tre trådar på Seatalk och provat om det går bättre så. Om Seatalk är dåligt kopplat så kan där säkert bli följdfel. Vad har Du för autopilot manöverenhet på övre däck? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Det er samme på øvre og nedre nå. St 6000. Godt forslag å koble vekk de som sitter der og bare teste med den nye. Da har jeg litt å gjøre i morgen og. Nå ble det middag og en liten Carlsberg Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Endelig ble det tid til litt feilsøking. Det var som jeg trodde . En kabel var kommet for langt inn. Dermed dårlig kontakt. Så etter en del videre kalibrering ble vi endelig enige. Jeg og båten og kompasset gikk mot nord samtidig. Dette ble en gledens dag . Har vel tilsammen 14 runder i Tromøysund og Galtesund pluss merdøfjorden i dag. Men nå funker det Tusen takk til dere som har bidratt. Det burde vært servert både kake og ankerdram. Men denne gang får det rekke med et stort takk. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.