Jump to content

Problem med synkende turtall på VP AQAD41

fredriksen

Recommended Posts

Jeg har en 1990 AQAD41A som går pent, den har den vanlige oppstartsrøyken, men etter at den er varm har den ikke synlig eksos.

Men jeg har et problem som jeg har lett etter i snart to år: Etter noen minutters kjøring på normalt arbeidsturtall som er på ca 3.200 til 3.500 omdreininger, begyner turtallet sakte, men sikkert å synke nedover selv om jeg eventuelt justerer med mere gasspådrag. Dersom jeg trekker ned turtallet til ca 1.500 omdreininger, så holder den turtallet fint og jevnt. Motoren har gått ca 1.600 timer, den har ikke oljeforbruk eller annet problem etter det jeg kan se. Temperatur og oljetrykk er normale.

Jeg har skrudd en del på motorer, men ikke på diesel, så jeg har ikke kunnskap om dieselpumper. Jeg kjenner derfor ikke til om dette kan være et dieselpumpe-problem eller ikke. Turboer her jeg vært noe borte i både på bensin og diesel, men har ikke erfaring som tilsier at dette kan være et turboproblem. 

Jeg har som skrevet lett etter denne feilen i snart to år, og problemet har gradvis forverret seg.; nå kan jeg kun kjøre med arbeidsturtall i et minutt eller så, så begynner den å senke turtallet. Dette virker som om jeg skulle ha problem med drivstofftilgangen, så jeg har rengjort tanken, jeg har skiftet filtre flere ganger både på grovfilter med vannutskiller og finfilteret på motoren. Videre så er luft og veivhusfiltre skiftet / nye. Jeg har skiftet drivstoffpumpe og jeg har til og med skiftet luftepumpa på Racorfilteret slik at det ikke skal komme falsk luft inn via dens o-ringer.  Når jeg har kjørt slik at turtallet synker, så har jeg stanset, og skrudd av / sjekket filterelementene som da hadde ca 10 minutters gange fra de var nye. Alt ser helt rent og fint ut. Jeg har kjørt med påfyllingslokket av for å sjekke om det er vakuum i dieseltanken som gir dette problemet. Med åpen tankpåfylling så var det ingen forskjell. Nå kan det være at inn-stussen for påfylling til tanken kommer nede mot tankbunnen og at det fortsatt er vakuumproblemer over dieselspeilet mot toppen i tanken, men det har jeg ikke fått sjekket da tanken er innstøpt på denne siden..

Motoren starter med en gang, den går jevnt og fint både kald og med normal arbeidstemperatur og jeg lar den gå rolig til den har normal arbeidstemperatur på noe under 90 grader. Når jeg øker farten og går opp i plan, så er motoren kraftig og grei så turbo virker i alle fall da. 

Nå har jeg ikke flere ideer om feilkilder, så før jeg starter demontering av innredningen for å komme til tankens lufteslange, ville det være greit å høre fra en som kjenner til dieselpumpa om den kan være en mulig feilkilde. Sist jeg var ute med båten, så lå jeg på ca 2.800 omdreininger. Etter noen få minutter så sank turtallet før det steg litt igjen og slik oscilerte turtallet ca 400 omdreininger stabilt i 10 minutter. Dette har jeg ikke erfart tidligere.

Jeg trives med båt og jeg trives med å få mekanikk til å virke etter hensikten, men nå er det snart slik at jeg går til La-Sa (seriøs Volvo Penta forhandler/verksted i nærheten) og fortøyer der og ber de fikse dette. Regner med at et verksted da begynner å bytte del etter del inntil de enten finner feil eller gir opp. Uansett vil jeg da få kosten og verkstedet større fortjeneste jo flere dyre deler som skiftes. Jeg regner med at på en motor som er såpass gammel kan man finne mye som har bruksslitasje og som man kan bytte uten at det er faglig feil, selv om det ikke fjerner denne feilen.

Noen som har en idé?

:-) steinar

Jeg har ganske likt eller samme problem på en TMD40A maskin. Merker det spesielt godt hvis jeg prøver å legge den på 3200 o/min. Da går båten i 11,2 knop og glir fint. Men etter noen minutter synker det litt med til ca 3100. Da går båten litt tyngre fordi den faller ut av plan. Så gasser jeg litt, og den er oppe igjen. Og slik går det.

Jeg har lurt på om det kan være en røykbegrenser eller noe slikt. For jeg har heller ikke funnet problem med drivstoff, turbo eller noe slikt åpenbart.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hadde lignende problem. Det viste seg å være noe møkk som hadde satt seg i bendet på toppen av stigerøret på tanken. Som andre også har nevnt så kan du koble fra slangen mellom forfilter og fødepumpe og putte den rett i en dieselkanne, gjør det samme med returslangen fra hovedpumpa. Er problemet borte da, så vet du at problemet ligger i tank eller tilførsel.

Edited by FrodeB (see edit history)

Takk FrodeB !:thumbsup:  Det var et godt forslag som jeg skal prøve. Det vil være enkelt å ta løs slangene fra tanken. Eventuelt ny slange fra dunk til filter....

Jeg har som Goddis77 er inne på, også lurt om det kan være noe "som glipper" i mengdestyringen fra wire til evt. inne i pumpa. Selve overføringen fra hendel via wira til hendel på dieselpumpa har jeg sjekket godt. Sjekket endog om jeg hadde luftlekkasje via akslingen i dieselpumpa, da det kunne inntreffe på noen (et o-ringsystem.). Men aksel på pumpa er stabil, fast og vin sidevegs.

Grand Banks jr:   Røykbegrenseren er avgått ved skrapdøden for mange år siden, men røyken har jeg fortsatt :yesnod:

:-) steinar

Grand Banks jr skrev On 30.8.2018 at 19.02:

Jeg har ganske likt eller samme problem på en TMD40A maskin. Merker det spesielt godt hvis jeg prøver å legge den på 3200 o/min. Da går båten i 11,2 knop og glir fint. Men etter noen minutter synker det litt med til ca 3100. Da går båten litt tyngre fordi den faller ut av plan. Så gasser jeg litt, og den er oppe igjen. Og slik går det.

Skjer hos meg og. Men det er bare gasshendelen som saakte går tilbake..