Jump to content

Mariner 40 hk ca 1985-1990 stoppet plutselig

UelandSkeie

Recommended Posts

Har kjørt litt den siste tiden med en Mariner 40 hk fra 1985-1990. Vanligvis har den fungert greit, men har dauet en del på bånn gass (virker som den går tom for bensin) Mistenker forgasseren har skylden.

Idag dauet den igjen og det var fremdeles bensin. Da jeg prøvde å vri om nøkkelen var det plutselig helt dødt, ingenting skjedde. Pga mye omstarter av nevnt problem trodde jeg batteriet var flatt, men det viste seg dessverre å være flatt.

Har noen her inne en ide om hva som kan være galt? 

Takk på forhånd. 

Hei. Jeg har opplevd tilsvarende problemer (døde på tomgang svært ofte) med en ca 1990 30hk (2-takt) Mariner. Da måtte vi justere forgasser (var to eller tre skruer). I tillegg så måtte dyse byttes. Når dette var utført og en sørget for å ha fersk bensin så gikk motoren jevnt og fint i hele registeret og døde ikke lengre. Motoren jeg hadde tålte å få iblandet gammel bensin, men var det bare 1år+ gammel bensin så fikk en problem.

Kan f.eks. også være at tomgangsturtall er for lavt? Det kan enkelt justeres

Takk, det må ses nøye på når motoren får gang på seg igjen.

Akkurat nå er det lite å gjøre da ingenting skjer når jeg vrir tenningslåsen. Har du en ide om hva det kan være?

rebop skrev for 14 timer siden:

Hei. Jeg har opplevd tilsvarende problemer (døde på tomgang svært ofte) med en ca 1990 30hk (2-takt) Mariner. Da måtte vi justere forgasser (var to eller tre skruer).

For all del, begynn ikke å justere på forgasser om motoren plutselig beginner å gå dårlig! Da er det andre ting som er feil, innstillingen som var rett for en time siden har ikke endret seg på noen måte.

I trådstarters tilfelle er det nok elektriske feil som må letes etter, mest sannsynlig dårlig kontakt et sted.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Mål med voltmeter direkte på batteriet når du prøver å starte. Får du et spenningsfall fra 12.6V ned mot og under 10.5V så kjøper du nytt batteri. Evt kan du ha flaks og klarer å lade det opp igjen. 

Dårlig drag i større fart er nok noe andre greier. 

Edited by snekkerbod (see edit history)
UelandSkeie skrev for 22 timer siden:

Pga mye omstarter av nevnt problem trodde jeg batteriet var flatt, men det viste seg dessverre å være flatt.

Glemte en ikke inni der "dessverre å ikke være flatt"