UelandSkeie Posted August 30, 2018 Share Posted August 30, 2018 Har kjørt litt den siste tiden med en Mariner 40 hk fra 1985-1990. Vanligvis har den fungert greit, men har dauet en del på bånn gass (virker som den går tom for bensin) Mistenker forgasseren har skylden. Idag dauet den igjen og det var fremdeles bensin. Da jeg prøvde å vri om nøkkelen var det plutselig helt dødt, ingenting skjedde. Pga mye omstarter av nevnt problem trodde jeg batteriet var flatt, men det viste seg dessverre å være flatt. Har noen her inne en ide om hva som kan være galt? Takk på forhånd. Link to post
rebop Posted August 30, 2018 Share Posted August 30, 2018 Hei. Jeg har opplevd tilsvarende problemer (døde på tomgang svært ofte) med en ca 1990 30hk (2-takt) Mariner. Da måtte vi justere forgasser (var to eller tre skruer). I tillegg så måtte dyse byttes. Når dette var utført og en sørget for å ha fersk bensin så gikk motoren jevnt og fint i hele registeret og døde ikke lengre. Motoren jeg hadde tålte å få iblandet gammel bensin, men var det bare 1år+ gammel bensin så fikk en problem. Kan f.eks. også være at tomgangsturtall er for lavt? Det kan enkelt justeres Link to post
UelandSkeie Posted August 31, 2018 Author Share Posted August 31, 2018 Takk, det må ses nøye på når motoren får gang på seg igjen. Akkurat nå er det lite å gjøre da ingenting skjer når jeg vrir tenningslåsen. Har du en ide om hva det kan være? Link to post
LuckyFalls Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Sjekk hovedstrøms bryter, evt. dødmansknappen for vakkel eller feil. Jeg har opplevd begge deler, og det kan gi slike symptomer, siden det nå er helt dødt. Link to post
index Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 rebop skrev for 14 timer siden: Hei. Jeg har opplevd tilsvarende problemer (døde på tomgang svært ofte) med en ca 1990 30hk (2-takt) Mariner. Da måtte vi justere forgasser (var to eller tre skruer). For all del, begynn ikke å justere på forgasser om motoren plutselig beginner å gå dårlig! Da er det andre ting som er feil, innstillingen som var rett for en time siden har ikke endret seg på noen måte. I trådstarters tilfelle er det nok elektriske feil som må letes etter, mest sannsynlig dårlig kontakt et sted. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
snekkerbod Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 (edited) Mål med voltmeter direkte på batteriet når du prøver å starte. Får du et spenningsfall fra 12.6V ned mot og under 10.5V så kjøper du nytt batteri. Evt kan du ha flaks og klarer å lade det opp igjen. Dårlig drag i større fart er nok noe andre greier. Edited August 31, 2018 by snekkerbod (see edit history) Link to post
UelandSkeie Posted August 31, 2018 Author Share Posted August 31, 2018 UelandSkeie skrev for 22 timer siden: Pga mye omstarter av nevnt problem trodde jeg batteriet var flatt, men det viste seg dessverre å være flatt. Glemte en ikke inni der "dessverre å ikke være flatt" Link to post
UelandSkeie Posted September 1, 2018 Author Share Posted September 1, 2018 Etter nærmere sjekk ser jeg at batteriet skal være fint, samme med ledninger. Den elektriske choken virker også. Kan det være tenningslåsen som må byttes? Link to post
index Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 Det er slett ikke umulig. Men det kan også bare være dårlig kontakt et sted. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
UelandSkeie Posted September 1, 2018 Author Share Posted September 1, 2018 Problemet var bryteren som hindret motoren fra å starte i gir. Nå er den på vannet igjen Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now