jotto Posted September 3, 2018 Share Posted September 3, 2018 (edited) Jeg har fått en liten bulk i badestigen fordi kona jeg glemte å ta den opp før vi kjørte avgårde. Det gjør at den er veldig vanskelig å dra inn og ut. Hvordan kan dette repareres? Man kan vel prøve å få tak i en jernstang med nøyaktig diameter og hamre den inn, men jeg vet ikke hvor lett det er å finne det. Edited September 3, 2018 by jotto (see edit history) Quote Link to post
index Posted September 3, 2018 Share Posted September 3, 2018 Man kan også sveise fast en bolt og bruke en glidehammer til å trekke ut bulken. Men da må det en del sliping og polering til etterpå. Et alternativ er å slipe av toppen av bulken på innsiden, f.eks med en rundfil. Til leideren går lett ut igjen. Pass bare på å ikke slipe gjennom. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JRK Posted September 3, 2018 Share Posted September 3, 2018 Hva med å borre vekk hele bulken?. Eller svekker det stigen for mye? Quote Link to post
Bitteliten Posted September 3, 2018 Share Posted September 3, 2018 Fyll den med vann - legg den i fryseren? Eller bare ignorer :-) Quote Link to post
jotto Posted September 3, 2018 Author Share Posted September 3, 2018 index skrev for 1 time siden: Man kan også sveise fast en bolt og bruke en glidehammer til å trekke ut bulken. Men da må det en del sliping og polering til etterpå. Et alternativ er å slipe av toppen av bulken på innsiden, f.eks med en rundfil. Til leideren går lett ut igjen. Pass bare på å ikke slipe gjennom. Slipe fra innsiden høres ut som en god idé ja. Det er nok ikke så veldig mye som skal til for at stigen skal gli lett. Det enkleste er kanskje å få tak i en rundfil til dremel. Quote Link to post
index Posted September 3, 2018 Share Posted September 3, 2018 Hvis du bare rekker langt nok inn er Dremel en god ide ja. Sikkert bare et par tideler som skal til. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sørlandet2 Posted September 3, 2018 Share Posted September 3, 2018 Er det åpning i røret i bakkant? Hvis så, av med stigen, tre den inn på spiss ende på en anbolt, legg den spisse enden på baksiden av bulken, slå så med hammer på høye punkter rundt bulken, jobb rundt bulken, bedre med flere slag med lett hammer enn kraftig med slegge. Hvis behov for små justeringer til slutt så ville jeg brukt fin flatfil. Min erfaring er at det er lettere å få fint enn bruk av Dremel. Lykke til. Quote Link to post
Komodo Posted September 3, 2018 Share Posted September 3, 2018 jotto skrev for 5 timer siden: Hvordan kan dette repareres? Man kan vel prøve å få tak i en jernstang med nøyaktig diameter og hamre den inn, men jeg vet ikke hvor lett det er å finne det. Ideen er slett ikke dum! Men for å unngå at materialene skjærer seg (fort gjort med rustfritt mot rustfritt) ville jeg brukt en stang av bronse eller messing. Du må dreie den ned til riktig diameter, med en viss klaring, så dorer du den inn med en feisel. Går ikke det så er @index sin løsning meget bra, men den drar med seg sveising, sliping og polering. Sjekk denne videoen, utført av en Fredrikstadkar forøvrig Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
andersb Posted September 3, 2018 Share Posted September 3, 2018 Jeg kan sveise det om det må til jotto Quote Link to post
Recommended Posts