Styrogstell Startet 3.September.2018 Del på Facebook Startet 3.September.2018 Hei. Ser jf bildet at starteren har gått til "hundene". Befinner meg i Oslo og skal flytte båten, når dette skjedde. Ukjent med hvilke motor og eventuellt hvilke starter man skal se etter og hvor. Helst i Oslo og helst så billig løsning som mulig. Er klar over at det er en sekssylindret rekke Volvo Penta, men grunnet ønske om å reparere starteren eller kjøpe overhalt, trenger jeg vel å vite type betegnelsen. Om det finnes kompatible starterer på 24 volt som kan brukes, ville det vært fint å få et tips om. Se bilder for info. Håper på noe gode og solide svar. Mvh atle Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 3.September.2018 Del på Facebook Svart 3.September.2018 Da ska vera eit mesing skilt på motorblokka bb side trur eg. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 3.September.2018 Del på Facebook Svart 3.September.2018 Kan vel muligens være en tamd 60 dette. Vet du hvor mange HK denne klumpen yter? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Styrogstell Svart 3.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2018 Hei der. Takk for svarene. Jeg skal ut nå å sjeke tipset om messingskilt på BB. Når det gjelder klumpen aner jeg ikke mere en rekkesekser og Volvo Penta. Kommer tilbake med rapport om skiltet. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 3.September.2018 Del på Facebook Svart 3.September.2018 Hvis du får tatt et bilde av skiltet på dieselpumpen, så vil et verksted som reparerer slikt utstyr kunne finne ut hvilken motor dette er, hvis du ikke finner andre skilt. Sitér dette innlegget Link to post
Styrogstell Svart 3.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2018 (redigert) Motoren er overmalt. Det antar jeg gjelder skiltet i messing også. Kunne ikke finne noe. Men innsuget har delenummer 842149. Det indikerer at det er modellen Tamb 60C, 255hk. Turbo og greier. Så SoBO er konge :-) Bingo... Eller kan man si at dette er en tamb 60c, basert på delenummeret oppgitt? Er det i så fall slik at den er endel av en serie med motorer? Dvs at flere bruker den samme starteren? Redigert 3.September.2018 av Styrogstell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Styrogstell Svart 3.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2018 Ser ut som om jeg må lete etter en sånn her da? https://www.ebay.com/itm/New-Starter-Volvo-Penta-Inboard-TAMD60A-TAMD60B-TAMD60C-V6-18221/292143643926?hash=item44051e3d16:g:6XgAAOSwjDZYbYWy&vxp=mtr Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 Her har du produksjonsår for variantene av TAMD-60-serien: Modell Hk Fra Til TAMD 60A 200 1976 1978 TAMD 60B 222 1978 1983 TAMD 60C 250 1983 1987 Men, når det gjelder starter så ser det ut til at den du er ute etter i dag heter 881683 hos Volvo. Det er samme starter som passer til en enorm mengde ulike Volvo Penta motorer. Tok ut en liste over modeller hvor denne starteren passer.(se lister nedenfor) I praksis en enorm mengde motorer for industri og marine fra tidlig 70-tall til 2005. Du finner alt dette på marinepartseurope.com. Dersom du sjekker på bruktmarkedet burde det også være kurant å få tak i hvis du har tid til å lete litt. Antar at det da finnes en enorm mengde busser, lastebiler, dieselaggregater, kompressorer, landbruksmaskiner osv som alle har samme starter. Jeg tør selvsagt ikke garantere at alt er bakoverkompatibelt, men ettersom Volvo nå opererer med ett felles delenummer som starter til alle disse motorene, så kan det jo se ut som de har holdt seg til samme greia i mange år. Legg også merke til at samme starter altså går igjen på samtlige marinemotorer i 60- og 70-serien. Industrimotorer D70CHC, D70CRC, TD70CHC, TD70CRC TD61A, TD61AW, TD61ACE, TD61AG, TD61AGP, TD61AP, TD61APB, TID61AG, TD71A, TD71AW, TD71ACE, TD71AG, TD71AGP, TD71AP, TD71APB, TID71A, TID71AG, TID71AGP, TID71AP, TID71APB, TID61AGP D42A, D42A PP TD60A, TD60B, TD60B PP, TD60B G TD60D, TD60D-83, TD60DPP-83, TD60DG-83, TID60D, TID60DG 70B, D70B PP, D70B K, TD70B TD70G, TD70G-83, TD70GPP, TD70GPP-83, TID70G, TID70GPP, TID70GG, TD70GG, TD70GG-83 TD610M, TD630ME, TWD630ME, TD730ME, TWD730ME, TWD731ME TD610G, TWD610G, TD710G, TWD710G, TAD730G, TWD740GE, TAD740GE, TAD741GE TWD610P, TWD610PB, TWD710P, TWD710PB, TAD730P TD71A, TID71A, TWD710V, TD730VE, TWD731VE, TAD730V, TWD740VE Marine Diesel Motorer TAMD72P-A, TAMD72WJ-A TAMD63L-A, TAMD63P-A TAMD74A, TAMD74A-A, TAMD74A-B, TAMD74C-A, TAMD74C-B, TAMD74L-A, TAMD74L-B, TAMD74P-A, TAMD74P-B, TAMD75P-A TAMD71B, TAMD73P-A, TAMD73WJ-A TAMD60A, TAMD60B TAMD60C MD70B, MD70BK, TMD70B, THAMD70B, TAMD70B, AQD70BL, AQD70B MD70C, TMD70C, TAMD70C, THAMD70C, AQD70BL, AQD70CL AQD70D, TAMD70D, TAMD70E TAMD61A, TAMD62A TAMD71A, TAMD72A Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 Ta med deg starteren til Triconor i Ole Deviks vei 24. Sitér dette innlegget Link to post
Styrogstell Svart 4.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2018 Takk HansH. Slike som deg som gjør baatplassen.no spesielt bra. Da er jeg på vei til hovedstaden for en tur til Triconor, som var klart billigere en de andre. Rangen på prisen lå fra ca 15 000 og Triconor hadde den samme ny til 4900,-. Takk til alle andre som svarte også :-) atle Sitér dette innlegget Link to post
Styrogstell Svart 4.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2018 GeirFrode Den gamle starteren finnes det ikke deler til jf Triconor, som har lang fartstid og skikkelig peil. Derfor ble det det som erstatter denne jf Volvo. Men prisen var jo langt langt under de 15 jeg fryktet. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 (redigert) Hvis Triconor har peiling på hva de driver med burde du få med deg ett foredrag på kjøpet om hvorfor disse starterene går i stykker. Ikke vent med å få høre hvorfor til du står der å skal reklamere på starteren. kortversjonen er ikke bruk starteren hvis batteriet har lav spenning eller starteren har lurvete kabling da "brenner den opp" innvendig med relativt stor sansynlighet. Fint du fant starteren til en hyggelig pris i Oslo og skjærer det seg med levering har Bema avd Oslo ganske sikkert denne på lager. Jeg blir ikke overasket hvis starteren er av fabrikat Mahle/Iskra og da er det sansynelig overnevnte firma som har importert den via sitt hovedsete i Grimstad. Redigert 4.September.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Styrogstell Svart 4.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2018 Hei Pipe Erstattningen ble en Bosch og det er vel greit nok og den kom over disk hos Triconor. Bema hadde også, men var noe dyrere. Det var ikke reklamasjon, da starteren var gammel. Fikk dog ikke med meg noe foredrag på kjøpet. Var såpass happy at jeg glemte å prute. Det du sier, om jeg tolker deg riktig, er at jeg må passe på spenningen og kansje var det det som knakk den gamle? Uansett sitter startern der snart :-) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 (redigert) Kjøpe ett Bosch produkt blir skjeldent feil så der har du nok fått deg en fin starter. Syntes prisen var svært bra men det var kanskje en bytte starter slik at du måtte levere den gamle inn? Uansett en fin pris var det. Bema avd Oslo bruker nok som importør veil pris for å ikke undergrave de bedriftene i samme by som handler oss de. Nå som du har handlet er det som jeg har skrevet tidligere svært viktig at kablene til starteren er gode og at spenningen på batteriet er bra. Får denne typen startere for lav spenning så går de rett og slett i stykker. Deler finnes ikke og importør aksepterer ikke reklamsjoner som kommer av lav spenning. Det er noe i enden av starteren som blir svidd opp så vidt jeg har skjønt. Desverre er jeg for ung til å ha orket å suge til meg hva og hvorfor denne museums gjenstanden feiler under den forutsettningen men jobber i sammen med to stykker som kan fortelle timelange historier om denne starteren hvis noen putter på de en femmer. Redigert 4.September.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
levo Svart 7.September.2018 Del på Facebook Svart 7.September.2018 Styrogstell skrev On 4.9.2018 at 15.53: GeirFrode Den gamle starteren finnes det ikke deler til jf Triconor, som har lang fartstid og skikkelig peil. Derfor ble det det som erstatter denne jf Volvo. Men prisen var jo langt langt under de 15 jeg fryktet. deler er meget vanskelig siden det er ISKRA pluss de som kan skaffes er veldig dyre, noe passer omhverandre med bosch Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 7.September.2018 Del på Facebook Svart 7.September.2018 Bra det ordnet seg. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 7.September.2018 Del på Facebook Svart 7.September.2018 Den starteren som du viser bilde av, kalles noko so fint som skyveankerstarter. Virkemåten var slik at innslagsreleet hadde to trinn, i første trinn går der so mykje strøm i starteren at den drar ankeret inn og i inngrep med tannhjulet på motoren - skyver inn heile ankeret, samtidig som den roterer sakte for at ikkje tenna skal gå butt i butt. Når so ankeret er heilt inne, slepper ei sperrehake, og releet slår heilt inn, og starteren får full kraft. Eg trur det var rundt 1980 at denne starteren blei erstatta med noko meir moderne. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 9.September.2018 Del på Facebook Svart 9.September.2018 On 9/4/2018 at 10:23 PM, pipe said: Nå som du har handlet er det som jeg har skrevet tidligere svært viktig at kablene til starteren er gode og at spenningen på batteriet er bra. Får denne typen startere for lav spenning så går de rett og slett i stykker. Deler finnes ikke og importør aksepterer ikke reklamsjoner som kommer av lav spenning. Det er noe i enden av starteren som blir svidd opp så vidt jeg har skjønt. Desverre er jeg for ung til å ha orket å suge til meg hva og hvorfor denne museums gjenstanden feiler under den forutsettningen men jobber i sammen med to stykker som kan fortelle timelange historier om denne starteren hvis noen putter på de en femmer. Jeg manet meg opp og puttet en femmer på eldrerådet men isteden for en uendelig strøm av historier endte jeg opp med ett kraftig klaps i bakhodet. Med en formaning om å lære meg forskjellen på gamle CAV startere som historiene har omtalt og denne starteren som tråden handler om. Ok, så var jeg en klovn og nå vet dere det også. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Har du fått tak på hvilken motor du har da ?Det er ikke en TAMD 60 i hvertfall ;) i så fall en veldig ombygd en. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Tja ekspansjonstank og varmeveksler mangler eller står eksternt. Bortsett fra det ligner dette veldig på en tamd 60 .. Intercooler står på rett plass, det samme gjør fin filtera. Eksosmanifold er også lik. Litt flere og bedre bilder av motor og "tilbehør" , så bør vi kunne se det. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gtir_man Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 (redigert) Litt enig ;) Syns ikke intercooler ligner, innfesting mot innsug, oljekjøler er ikke lik, og som du nevner mengler varmeveksler ( kan stå ekstrent sef ) Redigert 10.September.2018 av Gtir_man (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Type motor står forresten stemplet i blokka på en av sidene, husker ikke hvilken...... Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Da kan det jo muligens være at dette er en ombygd variant av en annen 60-motor, dvs ikke en TAMD-variant. Dette er da de alternative variantene fra min liste ovenfor: TD60A, TD60B, TD60B PP, TD60B G, TD60D, TD60D-83, TD60DPP-83, TD60DG-83, TID60D, TID60D. Dette er da samme motor beregnet for generatordrift, lastebil, buss, traktor osv. Kanskje ikke veldig sannsynlig men altså teknisk mulig dersom det er slik at den skiller seg fra TAMD-60 i variant A, B eller C. Sikkert noen her på forumet som kan mer om disse gamle traverne. Sitér dette innlegget Link to post
Styrogstell Svart 14.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2018 Skal ta flere og bedre bilder og legge opp her i løpet av dagen. Hu starter og går for tia da. Pen gange og det hele :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.