Bjørkski Startet 3.September.2018 Del på Facebook Startet 3.September.2018 Hei, Som tittelen sier har jeg en Yanmar 4JH3E, med KBW 20-1 gir som er treg å få i gir fremover, men er OK å få i revers. Jeg har skiftet olje (Mobil ATF 320) to gange i løpet av sommeren, dvs. etter ca. 50-60 gangtimer. Jeg har også sjekket at det ikke er kabel eller kontroll hendelen som lager krøll, men er slutter også min kunnskap på området.. Hva er neste steg på veien til smooth giring Noen som har erfaring og kan gi tips? Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 Hei! Det spørs selvfølgelig hvor gammelt giret ditt er, men det kan være slitt kon. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 4.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2018 Motor og gir har gått 750 timer, så det burde ikke være konen eller hva? Jeg fant en tråd på en engelsk forum hvor samme problem ble diskutert. Rådet der var å først å sjekke at kontroll hendel posisjonene, fri frem og revers, stemmer overens med de samme posisjonene på giret, altså at giret står i fri når hendler står i fri. Det har jeg justert i dag. Dog har jeg kun testet det med motoren i gang ved kaien, men det ble bedre. Jeg fant også slakk i forbindelsen mellom kabelen og armen på giret som jeg må få fikset. Det beste vil her være å skifte armen, med for å få det til må giret demonteres, så jeg vil se om jeg kan lage en foring i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 Jeg tenker samme som deg, dvs sjekk at kabler/kontrollspak er ok. Hvordan merker du at gearet er tung å få i gear? Stor motstand i spaken, eller slurer gearet? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 5.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2018 Motstand i sparken. Det er ikke noe sluring. Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 Da er det i kabel/spak overføring tenker jeg. Det er jo en gearveksler arm på gearkassa også du kan sjekke ut Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 5.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2018 Takk for svarene, jeg er mer trykk på at det er kontroll hendelen/kabel nå. Jeg har sjekket armen på girkassen også. Etter å ha skiftet olje et par gange virker den letter å skifte over, både fremover og i revers, men helt smooth er det ikke. Jeg vet ikke hvor ofte forrige eier skiftet olje, jeg kjøpte båten i april siste år og har skiftet olje to gange på ca. timer. Man kan jo håpe at kombinasjonen kabel og hyppigere skifte av olje vil hjelpe. Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
EmilS Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 Har du prøvd å ta av kabelen nede på gearet og prøvd ved å kjenne om det er tregere fremover enn bakover . Er ganske lett å vippe på hendelen når kabelen er av. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 6.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2018 Ja, har teste dette også. Det er nok så likt moment for å skifte til fremover som revers. Noe som jo også tilsier at der er kabelen/kontrollhendelen som er problemet. Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.