Jump to content

Gjengene på bolt/peilepinne på KANZAKI KBW20 gear er utslitt..


Hawiha

Recommended Posts

Kjøpte Marex 770 Holiday tidligere i sommer, og fikk bl. a. høre at det hadde vært problemer med gjengene på peilebolten på gearkassa, men at dette var fikset på verksted. "Reparasjonen" viste seg å være litt "stålull" i gjengene, opptil flere kobberpakninger og en litt for stor o-ring. Mesteparten av dette ligger nå trygt og godt nederst i kjølen...  Bolten er så løs at den går over gjengene selv ved håndskruing, så godt som helt uten motstand. Fikk den tilslutt til å "sitte fast" i hullet med 15-20 runder med gjengetape, men TETT ble det ikke. Omtrent like tett som peilepinnen for olje på motoren...

Det jeg lurer på nå, er om det danner seg trykk inne i en slik girkasse, eller om dette går greit. Ville vært litt kjedelig om bolten plutselig hadde kommet opp gjennom dørken og videre gjennom kalesjen liksom...  Dersom dette IKKE er greit, får jeg vel i første omgang lete etter ny "peilepinnebolt" som har litt mer gjenger enn min, eller kanskje finne en som er god på gjengetapper og sveising og lodding og sånt..?  :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet er kassa ventilert, den er nok ikke designet for trykk. Problemet med gåene gjenger er at det ofte ikke bare er utvendige gjenger som er gåene, men de innvendige også. Skal du gjøre noe med det må kassa demonteres og bores opp. Dersom du borer og gjenger i ei montert kasse vil sponene falle ned i olja. Vanskelig å si noe sikkert uten å ha sett det. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...