Jacop Startet 4.September.2018 Del på Facebook Startet 4.September.2018 Båten stoppet i fart , har bytet fin og grovfilter. Kan det være gåen dyse? Høytrykkspumpe? Er selv tom for forslag til hva jeg kan sjekke. Håper at dette ordner seg til sessongen straks begynner ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 Sjekk om det er dritt i tanken. Løsne dieselrør ved pumpe og blås i retning av tanken. Er det lett? Bobler det i tanken? Sjekk i tanken igjen. Jeg har opplevd at det har tettet seg i røret fra tank til filter. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jacop Svart 5.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2018 Jepp det er rimelig lett, men kommer kanskje bare 1DL diesel etter å ha kjørt tenning på returen. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 Ingen alarmer? Du har ingen høytrykkspumpe på denne, det er pumpedyser hvor det sitter pumpe i hver injektor. En telefon til Univa for tips kanskje? Litt uklart for meg hva du mener med returen, men høres ut som fødepumpe ikke får mat(surkler?), eller ikke gjør jobben sin. Den skal vel starte når du setter på tenning, og skal vel gi en viss flow og trykk når den går. Går det an å ta av slange ut av pumpe, og få en pekepinn på hva som kommer? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 Kan det være at du får luft inn i systemet før (sugesiden) fødepumpen. Vanskelig å oppdage. Sjekk over alle koblinger og slangeklemmer. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Grand Banks jr Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 Glemte å spørre, men har du luftet systemet etter at du har byttet filtre? Kommer det diesel i retur når du pumper på den manuelle dieselpumpen (for lufting)? Første gang jeg byttet filter på min første dieselmaskin som ikke var selv-luftende visste jeg ingenting om dette. Brått læringskurve da jeg måtte gjøre dette i uthavn. Heldigvis hadde jeg noen å ringe til (Dette var før internett var tilgjengelig der.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jacop Svart 5.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2018 Gullfisk skrev for 9 timer siden: Ingen alarmer? Du har ingen høytrykkspumpe på denne, det er pumpedyser hvor det sitter pumpe i hver injektor. En telefon til Univa for tips kanskje? Litt uklart for meg hva du mener med returen, men høres ut som fødepumpe ikke får mat(surkler?), eller ikke gjør jobben sin. Den skal vel starte når du setter på tenning, og skal vel gi en viss flow og trykk når den går. Går det an å ta av slange ut av pumpe, og få en pekepinn på hva som kommer? Har hørt med univa og mekaniker foreslo dyse. Har ikke prøvd og luftet men da er det i såfall sånn at den plutselig begynte og dra luft i fart? Skal sjekke om pumpa leverer noe nå. Returdiesel, den som ikke blir forbrent si. Skal vel vær rundt 1.5L når man kjører tenning. Sitér dette innlegget Link to post
Jacop Svart 5.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2018 Gullfisk skrev for 12 timer siden: Ingen alarmer? Du har ingen høytrykkspumpe på denne, det er pumpedyser hvor det sitter pumpe i hver injektor. En telefon til Univa for tips kanskje? Litt uklart for meg hva du mener med returen, men høres ut som fødepumpe ikke får mat(surkler?), eller ikke gjør jobben sin. Den skal vel starte når du setter på tenning, og skal vel gi en viss flow og trykk når den går. Går det an å ta av slange ut av pumpe, og få en pekepinn på hva som kommer? Koblet av slange rett fra pumpa, måtte vri om nøkkel 3 ganger for å få fylt opp 1.5L Dieselen skummet ganske mye.. noen som vet ca hva som er normalt ei pumpe skal levere når tenningen er igang? Har hørt den skal levere 90L/h men er det uavhengig om motor går eller ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 Når det er så mye luft i diesel må pumpa suge luft. Dette kan du teste med å fylle diesel på en kanne og koble slangen inn til pumpa derfra. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 Kan jo begynne å dra luft i fart. en fitting/kobling kan ha løsnet. Problemer med sugerør fitting på tank (kan ha løsnet) En slange klemme som ikke sitter skikkelig. Bildet tilsier at den elektriske fødepumpa drar inn luft som Nemo nevner. Hadde sjekke disse enkle tingene før jeg hadde gått videre med pumpedyser etc. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ruby Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 Er båten levert originalt med denne motoren? Jeg hadde en Bayliner 2858 som hadde et liv i USA med bensinmotor, og fikk ny Steyr motor etter import til Norge. Jeg mener at jeg ble fortalt at sugerøret i tanken hadde en tilbakeslagsventil i enden, og den måtte fjernes siden gjennomstrømningen til en dieselmotor er vesentlig større enn til en bensinmotor. En slik tilbakeslagsventil kan lage trøbbel slik du erfarer nå. Jeg ville sjekket om det er mulig å trekke dette røret opp og evt fjerne tilbakeslagsventilen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 (redigert) Det kan være 2 årsaker vi snakker om. Problem 1: Motor stoppet i bruk. Kuttet den plutselig, eller mistet du motorkraft først? Årsak kan være tett filter (Du har byttet dem). Årsak kan også være at den suger falsk luft/ luft inn i dieseltilførselen. Eller selvfølgelig andre årsaker som dyse. Tett filter er eliminert. En morken dieselslange kan plutselig briste og sørge for at luft kommer inn, og motor ikke får diesel. Hvis motor kuttet tvert så heller jeg mot falsk luft. Hvis motor gikk gradvis dårligere så heller jeg mot tett filter eller dieselrør. Problem 2: Får ikke start nå. HVIS du ikke luftet dieselsystemet etter å ha byttet filtre så kan du ha fått så mye luft i dieselpumpen at den bare spinner og dermed surkler. Løsning er å lufte dieselsystemet steg for steg frem til dyser. Hvis du luftet systemet så holder jeg en knapp på luftlekkasje. Kan være utett filterlokk, slange eller liknende. Prøv da med å eliminere alle slanger og rør. Ha slange fra en dieselkanne rett inn på dieselpumpen. Kanskje med enkelt filter. Hvis den får diesel og ikke starter så kan det være dyse etc. Men du må være sikker på at den får den diesel frem til dysene før jeg hadde konkludert med det. Redigert 5.September.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
SoBo Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 Problemet med disse Steyr motorene, er at hele dieselsystemet er et lukket system bortsett fra fødepumpa (elektrisk), stuss til diesel inn og stuss til returdiesel. Pumpedyser og hele dieselløpet ligger integrert i motoren (må av med dette røde "toppdekselet" for å komme til kamaksel, vippearmer for pumpedysene og pumpedysene). Så ingen kjapp sak å lufte seg fremover i systemet. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gullfisk Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 Den skal vel være selvluftende ved bare å sette på tenning, om jeg husker rett. Prøv med diesel rett fra kanne først. Ser ikke ut som den pumpa får mat, eller ikke gjør jobben sin. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 (redigert) Som Gullfisk skriver er Steyrmotorene selvluftende. Vri om tenningsnøkkelen x antall ganger (glemt antallet) etter hverandre og systemet er ferdig luftet og motor klar til start. Den elektriske forpumpen kjører ganske mye igjennom i løpet av en time da dieselen blir og brukt til kjøling på sin vei tilbake til tank. De gamle CAV forfiltrene vi monterte drøssevis av på 70 og 80tallet har for liten kapasitet til at disse motorene skal få full nytte av den kjølingen. Vet om flere som har fått bakoversveis etter langtur og sjekk av motorrom med en nesten tom tank. Den var blitt hva vi gjerne kaller godt lunken... Redigert 6.September.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 Disse er selvluftene det er rett. Som nevnt setter man på tenninga og starter fødepumpa. Detter gjøres til man tydelig hører en forskjell på diesel som flower tilbake til tank. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
paxo Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 (redigert) Diesel fødepumpe sitter på utsiden ved oljefilteret. Når du setter på tenningen, går den I 10 sek. Du må slå av og på tenning for å starte den igjen. Du hører den summer ganske tydelig, men den skal ikke surkle. Den pumper hele 300l/time og er selvluftende. Den store dieselmengden bidrar til å kjøle motoren ved svikt I kjølingen (nød. maks 1500o/min) Ulempen er at det må monteres en vannutskiller/filter som er tilpasset den store dieselmengden. Univa hadde ihvertfall en relativ rimelig løsning, ellers er så store filter/vannutskillere dyre. Hvis det surkler I pumpa, vil jeg tro den suger luft gjennom en lekkasje. Redigert 6.September.2018 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.