Jump to content

Ulyd fra plastledd i drivlinjen i 50 fots båt.

Styrogstell

Recommended Posts

Hei

Har en Volvo Penta Tamd 60 med en girkasse og drivlinje. På drivlinjen sitter det et plastledd som vissnok skal være for å utjevne eventuelle bevegelser fra motoren.

Se bildene. Det er helt 99% sikkert at ulyden (knirking osv) kommer direkte fra den lille farvede plastdelen. Det kommer i det man setter henne i gir, både fremover og bakover. Det er ingen smøring til denne og skuta er smurt godt i akselen hvor gjennomføringen til propellen er. Den omtalte platdingsen(orange på bildene) sitter helt opptil girkassa. Var under og renset propellen og kjente at det ikke er motstand i akselen når den står i fri.

Det er bolter i bakkant rundt hele. Skal eller kan disse strammes opp? Er det smøring hun vil ha?

Våger ikke gå ut får denne greia er brakt til taushet.

Håper på litt tips til hva dette er og hvordan det fikses :-)

Oppdaterer posten med bilder av selve girboksen også, dersom det har noen betydning, da disse ikke kom frem fra kamera.

Atle

knirk1.jpg

knirk.jpg

Det er ei såkalla "Hardykopling" du har. Denne er tiltenkt å kunna oppta mindre avvik i opprettinga mellom motor / gear og aksling.

Så lenge boltane er tiltrekt og sjølve kunststoffdelen er uskadd skal det ikkje vera noko lyd derifrå.

Du må nok demontera og inspisera koplinga for skadar / sprekker. Samtidig bør du sjekka opprettinga uten denne delen mellom flensane ( viss mulig ) Det ideelle er å retta opp innanfor ein tidels millimeter avvik, flens mot flens, for deretter å montera koplinga inn etterpå.

Koplinga har også eit målepunkt der ein kan sjekka med følekniv samtidig med at ein roterer akslingen.

Smøring skal denne samankoplinga ikkje ha, men reingjering / rustfjerning og avfetting vil ikkje gjera vondt..

Takk. Fant noen andre tråder som har "Hardykobling" som tema, men ingen beskrivelse av justering.

Det jeg håper på er å slippe å gå på løand nå, men foreta en justering slik det står pr i dag. Gjerne avfette og rustfjerne ja, men først og fremst ønskes lyden bort og helst med en fix som medfører kun stramming av boltene.

Jeg har ikke fint måleutstyr eller avansert verksted tilgjengelig. Jeg må gjøre dette improvisert og som en midlertidig løsning frem til dette skal av og da mest sannsynlig byttes.

Det er ingen synlige skader på koblingen. Det er dog synlig at noen bolter har mere slark en andre.

Jeg har ikke målekniv der jeg er nå.

Så på lengre sikt ønskes denne byttet, da den er tilårskommen og neppe voldsomt dyr i forhold til hva den gjør.

Men dersom det finnes en improvisert løsning, som gjør det mulig å ikke gå på land eller demontere noe som kansje ikke kommer sammen igjen, vil jeg gjerne høre om mulighetene.

takk for særs informativt svar fra deg Havlengt

Det skal ikke være slakk på boltene her. Så jeg ville ha strammet opp alt sånn "passe", og sett om problemet fortsatt var der etterpå. Så kan du heller ta finopprettingen av motor når koplingen skal skiftes.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nice Index. Da fikk jeg svaret som bestillt.

Noe forslag til å måle seg frem enkelt? Momentnøkkel? Noe som simulerer å være en bladsøker feks?

Sånn passe tolker jeg som fast, men ikke hardt skrudd til. Eller bør jeg legge inn feks et ark så jeg får den tiende dels milimeteren sånn ca?

På vei ut for å justere litt nå. Først de verste og så kikker jeg innom her i håp om mere gode tips.

TAKK GUTTA

Havlengt skrev for 2 timer siden:

Du må nok demontera og inspisera koplinga for skadar / sprekker. Samtidig bør du sjekka opprettinga uten denne delen mellom flensane

Enig med Havlengt, sjekke opprettingen er nok et must. Ut fra bildene ser man jo at motoren er noen år gammel, og da er det naturlig å tenke slitte motorlabber som har "satt seg" litt. 

Havlengt skrev for 2 timer siden:

, men reingjering / rustfjerning og avfetting vil ikkje gjera vondt..

:yesnod:

Ok... Blir en liten vask nå og så nye bilder hvor jeg snurrer den rundt. Den ser faktisk litt skadd ut for meg og da kommer det store spørsmålet om jeg får lurt inn en ny en uten å gå opp, eller om man må opp for å skifte?

Videre lurer jeg også på om det er farlig at det kommer litt lyder fra denne? Skal egentlig bare flytte båtplass og er sent ute allerede når en oppdager dette. Dvs kan man dunke sakte avgårde uten annen risiko at man må bytte denne delen man uansett må bytte?

Kan det si klang bang bak der lissom grunnet denne?

Nå er det "reingjerding" og så nye bilder, samt lydopptak jeg laster opp til et annet nettsted.

Oppsummert må en bytte motorfestene og justere inn dette vs akslene og i samme moment bytte denne Hardygreia?

Lyd og bilder kommer :-)

Du kan skru løs kopling og skyve aksling frem og tilbake uten å ta båten på land. Skal du gjøre det skikkelig gjør du som Havlengt beskriver over. Om Hardyskiven ser grei ut kan du montere den igjen, og du ser antydning til skader må den byttes. Motorlabbene trenger du ikke å skifte hvis de ikke ser skadde ut.

Men jeg ville ikke ha vært bekymret for å stramme løse bolter passe håndstramt bare for å flytte båten. Så lenge du ikke skal veldig langt av gårde. En sånn kopling tar jo opp litt skjevheter, tross alt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her er noen closeups. Man ser en sprekk og noe oppreven plast. Så den er klar for dynga. Dog skal det sies at det er langt mindre lyder nå en før jeg strammet opp og det er enda en til å stramme.

Video med først og fremst lyd er på vei opp og link kommer her.

Et første spørsmål er om dette lar seg kjøpe noe sted og om det bør være mekaniker som monterer?

Antar jeg må ta av denne og så få en tilsvarende da jeg ser de kommer i forskjellige størrelser også.

Den blir sittende en så lenge siden jeg blir stuck uten.

Takker igjen for særs gode svar med dybde :-)

***OPPDATERT***

Her kan video lastes ned og eller sees:

Egentlig ikke bildet som er så interessant, men selve lyden ser jeg for meg. Den er nå kansje 20% av skrangel og knirk som var før jeg skrudde til det jeg rakk før jeg ble revet vekk fra herligheten. Skal skru litt til og se om ikke det blir tyst som graven.

Atle

https://drive.google.com/open?id=1awJDkEPRSCd7OCIVi9DkNYkZkwBe-eI6

IMG_20180905_141353.jpg

IMG_20180905_141347.jpg

IMG_20180905_141028.jpg

IMG_20180905_141304.jpg

Edited by Styrogstell
Video lagt til (see edit history)
Styrogstell skrev 18 minutter siden:

om det bør være mekaniker som monterer?

Hvis du skal gjera dette sjølv må:

-    flensen passa akkurat på motoren, hvis den må dreiast og/eller borast må der mekaniker

-    flensen passa på akselen, hvis den må tilpassast må der mekaniker

-    der vera plass mellom propellen og roret til å dra akselen so langt bak at du får koblinga fri.

Og so må du ha måleverktøy og tålmodighet til å retta motoren på fundamentet, so den er in line med akselen.

Edited by Dinamo (see edit history)

Faller litt av lasset med "flensen", girflensen og hardyskiven.

Den orange er hardyskriven forstår jeg. Er det den som har en grop? For meg ser det ut som slitasje eller noe hardy ikke likte som feks landtreff med propellen?

Og hva mener Dinamo med - flensen?

for meg ser jobben ut til å være å skjære av alt det gamle med vinkelsliper, og så demonterer og banke ut restene, sette inn den nye, skru dette sammen med en metodikk som innebærer at man måler og justerer etter en plan, slik beskrevet ovenfor.

Er jeg på jordet da?

Atle

Den dingsen der er oppbrukt. Det ser også ut som bolter er bøyd.  Dei tilsvarande som eg har skrudd på har stålhylser i plastgodset, så boltane skal/kan strammast bra til.  

Oppretting/ justering foregår uten hardyskive. Du fjerner hardyskiva ved å skru den løs, ingen vinkelsliper, så trekker du aksling inn i båten å måler med føleblad at flens på aksling er paralell med flens på gearkasse. Så skyver du aksling litt ut igjen å monterer hardyskiva i mellom. 

Edited by Sjeldenutpå (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ok...  Enig i at den bør byttes jf hvor stusselig den ser ut med sprekker og det hele.

Da er vel neste spørsmål hvem som selger dette eller om det må lages? Googlet Hardyskive og fant ingen i den farven på Google bilder.

Disse koster jo ikke all verden har jeg skjønt, men jeg ser at dersom man får tak i en 100% identisk en(uten slitasjen), så er mye av jobben gjort bare der, for da slipper man borring og gudene vet hva ikke...

*** OPPDATERT***

Her er forresten ulyden som var før justeringene ble gjort i dag. To korte snutter.

Mener det er vesentlig forskjell fra da til den videoen postet ovenfor, med tanke på ulyd.

https://drive.google.com/open?id=1HE6qxOOz-zqvBQaJfeaEnFs9LIv-bQ-j

https://drive.google.com/open?id=1ftoHkWocgxgDf4doyIEFuF-pMzBTgzps

Edited by Styrogstell
Oppdatert med lydbilde (see edit history)

Ok, so må eg forklara dette med flens.Image1.png.848e2313c4fa8783a983b9eb32a2625b.png

Bildet viser to flenser, som egentlig betyr plan flate, med ei hardyskive mellom. Eg har satt inn ei raud ramme på dette bildet, der det ser ut som der er skoret ut ein bit. Berre den manglande biten er etter mi meining nok til at koblinga bør skiftast, på grunn av ubalanse i vektfordelinga, noko som gjer at der blir masse vibrasjon.

Styrogstell skrev 24 minutter siden:

for meg ser jobben ut til å være å skjære av alt det gamle med vinkelsliper, og så demonterer og banke ut restene

Dette vil eg halda for å vera ein særs dårlig ide. Det å skru laust det gamle, etterlater det som skal vera igjen og då uten spor etter #grøss# vinkelsliper.

Styrogstell skrev 27 minutter siden:

sette inn den nye, skru dette sammen med en metodikk som innebærer at man måler og justerer etter en plan

Dette ser SO riktig ut. Og det ser ut som at her samler seg sopass med innspel i denne tråden, so det er berre å plukka dei beste bitene og sy sammen ein samla plan.

7 minutes ago, Havlengt said:

Videoen viser tydeleg kast i akslingen..

Sørensen & Balchen i Oslo er lokal distributør for R&D marine sine produkt i Norge.

Ser den. Da må skuta på land. Det blir ikke nå. Den får ha litt kast, om det er lov uten at man skal jorda rundt eller annet en småetapper i Oslo fjorden. Er uansett gnukken på fuel så hun går rolig.

Akslen har fått seg en smell da får en tro. Hu har vært løs i storm minst en gang veit jeg. Å er sånne store damer løse kan det fort på på understellet løs veit jeg.

Skal ned å stramme det siste jeg ikke rakk og så nytt lydopptak.

Kan godt filme og siden akslen ble et tema og.

Fantastisk å finne så kompetente mennesker.

Mal apropo.

I andre forumer jeg er med i, da spesiellt et, er det normalt å "reservere" første kommentarfelt.

Dersom det gjaldt denne tråden ville jeg bruke den reservasjonen til å oppdatere "gullkorna" fra hele tråden i en post som blir oversiktlig. Slik jeg ser det er det det eneste Baatplasse kunne gjort bedre, nemlig at en oppsummering av de tråden, slik at man slipper å gå igjennom 14 forumsider for kansje ikke å finne det man letere etter

End off Mal Apropo

Edited by Styrogstell
litt tillegg (see edit history)
3 minutes ago, Dinamo said:

Link til video?

Det ligger tre videoer i tråden. Den øverste er den siste jeg tok opp etter justering og de to andre er tatt opp før justering.

skal ned å justerer litt til og så ta en ny video med akselkast og det hele

55 minutes ago, Dinamo said:

IMG_20180905_141028.jpg

Eg lurer på, denne gropa i flensen, der ein masse materiale er skoren vekk, har den noko anna nytte enn å skapa ubalanse, med derav følgande vibrasjon? :crazy:

skal titte om det er to eller bare den ene

37 minutes ago, Dinamo said:

Ok, so må eg forklara dette med flens.Image1.png.848e2313c4fa8783a983b9eb32a2625b.png

Bildet viser to flenser, som egentlig betyr plan flate, med ei hardyskive mellom. Eg har satt inn ei raud ramme på dette bildet, der det ser ut som der er skoret ut ein bit. Berre den manglande biten er etter mi meining nok til at koblinga bør skiftast, på grunn av ubalanse i vektfordelinga, noko som gjer at der blir masse vibrasjon.

Dette vil eg halda for å vera ein særs dårlig ide. Det å skru laust det gamle, etterlater det som skal vera igjen og då uten spor etter #grøss# vinkelsliper.

Dette ser SO riktig ut. Og det ser ut som at her samler seg sopass med innspel i denne tråden, so det er berre å plukka dei beste bitene og sy sammen ein samla plan.

Sjekket på flensen og fant sporet på to steder.

Det er et par nye videoer på vei opp som blir postet.

Det ser ikke bra ut, men med pen kjøring får en tro dette holder en stund i alle fall.

Konklusjoner:

- Man kan kjøre pent med dette, da det ikke kan bli verre en skjev aksel og gåen hardyskive. Det kan vel nesten ikke si "bang" og bli verre såfrem utviser litt respekt for slitne deler? Klart denne gamle damen kan si bang og stå i syv stein, men Hardyskiva blir neppe årsaken til det. Det blir dorgefart, noe jeg uansett liker.

- Hardyskiven må byttes. Den store utfordringen ligger i å få en akkurat identisk. Kan utføres på vannet.

- Akselen er skeiv og må fikses hos fagmannen. Må gjøres på land

Dessuten tar jeg tilbake det med at lyden var bedre fra første video som er nr to og tre i tråd rekkefølge. Entgen må jeg ubevist ha holdt jugekors eller så var øra innstillt på "ønskelåta". Uansett har jeg bodd i Afrika så for meg er litt knirk, knak og klank, et tegn på at man fortsatt er på jorda og det motsatte kan oppfattes som "stillheten før døden".   :-)    

NYE VIDEOOPPTAK

Her er fire videoer til som blandt annet viser det hele i slowmotion, da akselen snurrer en liten stund etter man har satt den i frigir. Også tre andre videoer av litt katisk, men mulig informativ art:

https://drive.google.com/open?id=1loZlmgLbpONczGRJa2AuPXROElufM4Zz

https://drive.google.com/open?id=1vU6afgyZqf-jRaGk6bgOK2SyKXkpUOdI

https://drive.google.com/open?id=1pnYhhfLAegE5CeAZnexIJ-SWfgk67eWF

https://drive.google.com/open?id=1pN71sdXMeZVAWQBkX_Qcjvm95LYChgQV

• 2 weeks later...