Jump to content

Hvor kan vi lære mer om 12v?

Albinisten

Recommended Posts

Vi har kjøpt oss ny båt og går nå fra et meget enkelt 12v system til et litt mer komplekst og omfattende el.oplegg. Det er trolig ikke allverdens og sette seg inn i den nye båten heller, men foreløpig er mye av strøm verden for oss gresk.

Hvor kan vi søke oss mer lærdom på temaet? Ting vi pr i dag ikke vet noe særlig om er f.eks. Hva er og hvordan fungerer et skillerelè? Hvordan fungerer en batteriseparator? Inverter/konverter, hvordan fungerer disse?

Tenker at det er greit og få litt kontroll på enkelte av disse tingene så en kan forstå litt av hvordan kursene i båten er lagt opp så vi kan fortsette dette uten og lage masse ugreie når vi i fremtiden vil legge opp noen ekstra lampepunkter osv. Anyone...?

Den var fin, skal lete og se hva jeg finner i ny-båten til helga. Aner ikke hva slags system som er lagt opp for og skille batteriene fra hverandre.

Motivasjonen for og tilegne seg kunnskap stiger når en er direkte avhengig av å lære seg en bestemt ting gitt!

Tildels enig.

Kan være vanskelig for en som vet lite i utgangspunktet å vite hva man kan stole på av innlegg og det hender jo at de kan være litt motstridende :wink:.

Til trådstarter: Anbefaler deg å kjøpe en enkel lærebok. Da kan du sammenholde svarene du får, og du kan uansett spørre på BP når du står fast. F.eks. Båtelektronikk for båtfolk http://www.pegasus-forlag.no/baatelektronikk.5615129-331741.html

Lars H. skrev 1 minutt siden:

Hvilken bok en kan anbefale er vel avhengig hvor mye trådstarter kan om strøm generelt, kan han Ohms lov, vet forskjell på strøm, spenning, watt osv?

Enig. Jeg bygget mitt  anbefaling på hans utsagn om at  dette er et område som er "litt gresk" for han. Men nå kjenner ikke jeg veldig mange bøker så det finnes sikkert andre (inkludert Bittelitens anbefaling) som er bedre.  

1 hour ago, Bitteliten said:

Ja, en bok gir en basic innføring - sant det. 

Da hadde jeg like gjerne gått for bibelen :

https://www.nautiskfritid.no/products/boat-owners-mechanical-electrical-manual2

Er helt enig med Bitteliten I hans anbefaling. Dette er ett oppslagsverk som dekker det meste som er relater til båt, uansett hva en lurer på. Skulle vært en del av fast utrusting I alle båter.

Enig i at ei bok skrevet av fagfolk kan være nyttig, forutsatt at en har nok kunnskap til å forstå det en leser. Baatplassen.no er også bra, men som det allerede er nevnt, kan det komme motstridende opplysninger som det ikke alltid er så lett å sortere i, ref tråden i sommer der det ble diskutert heftig hva som er beste metode å krympe kabelsko. Noen hevder at en metode er uovertruffen, mens andre slakter den og karakteriserer den nærmest som en brannfelle.

Pitch skrev for 11 timer siden:

Kan anbefale å besøke den danske hjemmesiden baadteknik.dk

Takker for mange gode svar, den Danske baadteknik siden så fin ut. Jon Winge sin bok skal skaffes så fort som mulig. 

Får litt og sette meg inn i gjennom vinteren, men gleder meg til og ta fatt på det også. En må jo rett og slett bare sette seg inn el og motor i en båt en har tenkt å farte mye i!