Jump to content

Her rir padleren på bølgene til hurtigruten

Knallipadden

Recommended Posts

20 meter nært er vel litt nært. . Tror jeg hadde pisset meg ut.. tenker at hadde det vært en båt så nærme så hadde nok pelsen stått på enkelte debattforum.. men men fram med popcornet og kjør debatt.. denne tråden blir nok lang:giggle:  kajakkpadlerne er det nye svaret på syklister langs veien:giggle:

Innafor så lenge det er avtalt spill med samtykkende parter og den i kajakken vet hva de driver med.  

Om ikke så kan slik oppførsel lage en meget stresset situasjon for de på brua.  De kan jo ikke vike om personen i kajakken vet hva de driver med eller i værste fall er en selvmordskandidat.

Mvh. SAP

Helt innafor dette etter mitt syn! Kajakkpadleren har full kontroll og liker å surfe på de lange hekkbølgene til Hurtigruten. Hun skaper heller ikke noen farlige situasjoner for andre.

Skjønner heller ikke dette hatet mot syklister på vei. Man tar da hensyn til sine medtrafikanter?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 14 minutter siden:

Helt innafor dette etter mitt syn! Kajakkpadleren har full kontroll og liker å surfe på de lange hekkbølgene til Hurtigruten. Hun skaper heller ikke noen farlige situasjoner for andre.

Skjønner heller ikke dette hatet mot syklister på vei. Man tar da hensyn til sine medtrafikanter?

Hun kan vel skremme de som står på broen? 

Hun ligger innimellom to holmer, baugen mot Nordlys og åra liggende på dekk.. Hun er ikke i utgangsposisjon for noe surf der overhodet. Tar jeg ikke helt feil ligger hun innimellom Paradisholmene, helt utenfor kurslinja til hurtigruta, og et helt korrekt sted hvor det er tydelig for navigatørene at kajakkens posisjon ikke utgjør noen fare for sammenstøt. Artikkelen rører ihop et tilfeldig bilde,. med det at det er mulig, gøy og stort sett fullstendig ufarlig å surfe på hekksjø.

Sykkelhat, whats the point..

SamH skrev 1 time siden:

Artikkelen rører ihop et tilfeldig bilde,. med det at det er mulig, gøy og stort sett fullstendig ufarlig å surfe på hekksjø.

Helt rett. Uten å fin-lese bildeteksten gir bildet inntrykk av at hun surfer på baug-bølgen. Og da vil risiko være en hel tannen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

min første tanke når jeg så bildet, her er det nok et telelinsebilde som lyver litt om avstanden 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er vel muligens her hun ligger, hurtigruten går igjennom sundet der, rimelig trangt...

Men så lenge hun vet hva hun gjør, og de på broen er komfortabel med det...er det innafor.. men det er trangt, og ingen mulighet for å korrigere kursen...

Screenshot_20180906-104809_Gule Sider P Sjen.jpg

For de som har tenkt seg ut å virkelig gjøre dette.

Har gjort dette i Oslo fjorden uten verken klager eller risiko. Det er bare å vente på de store, der Autopride og  Colorline ruler.,

Husk å jekk setet maks frem på kajakken.

Dette er en morgengreie. Du må ha stille vann for å virkelig få kajakken i plan. Det er enklere med kajakk med ror styrt med beina en uten. Åren blir veien til fart og så over til styring.

Du må kunne selvreddning og være trygg på deg selv. Jeg har alltid et røykbluss i kajakken og en avsagt hagle for nærgående ribber, fjordens "BMW og AUDI idioter". De må bare komme nære meg. Poenger er at ubrukelige papirflytter kan kjøpe seg et monster som går i 90 knop og rase rundt dritings og fulle av kokain. Kommer de rett mot meg tømmer jeg hagla og går over til fridykking.

kjør debatt...

Ja det var jo voksent innlegg...  kajakken har vist førsterett på fjorden da. Gjøre som di vil bare bølgene etter båten din passer dem ellers blir du skutt. Men kommer du i 40 knop nei da er du en idiot som ikke tar hensyn til kajakk som ligger og gjemmer seg og venter på bølger og alt mulig. 

Boble65.
Dersom man er bilist og "ikke ser" syklistene, vil Onkel Politi ta fra deg lappen fordi du er handykappet og farlig i trafikken. Slik bør det være på vannet også.

Jeg tror ikke RIB fenomenet er like utbredt i andre landsdeler, men her i Oslo kan du se vannstrålen står til værs langt nede i fjorden og så kommer den som en kule mot deg i  60 til 90 knop, uten noen peil eller interesse for andre som ferdes i vannet.

De er den nye pesten. Padlerene blir bare småtteri i forhold. De og vannscootere blir å ødelegge tryggeheten for kyst Norge innen ti år.

@boble65, om du har sittet i kajakken en fin ettermiddag og har en hekkbølgegeneral passerende lenger ut, samler fart (padler som fy...) og får surf på hekkbølgene. Det er rett og slett utrolig gøy!! 

PS! Her både motoriserte planende og halvplanende båter i tillegg...

Mvh

Tor Arild

pacuare skrev for 3 timer siden:

Her er ett eksempel på hva som skjer når to uansvarlige motorbåtførere snittkjører en kajakk. 

:thumbsup::thumbsup::thumbsup::diving::thumbsup: Ja, de var uansvarlige.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Styrogstell skrev for 12 timer siden:

For de som har tenkt seg ut å virkelig gjøre dette.

Har gjort dette i Oslo fjorden uten verken klager eller risiko. Det er bare å vente på de store, der Autopride og  Colorline ruler.,

Husk å jekk setet maks frem på kajakken.

Dette er en morgengreie. Du må ha stille vann for å virkelig få kajakken i plan. Det er enklere med kajakk med ror styrt med beina en uten. Åren blir veien til fart og så over til styring.

Du må kunne selvreddning og være trygg på deg selv. Jeg har alltid et røykbluss i kajakken og en avsagt hagle for nærgående ribber, fjordens "BMW og AUDI idioter". De må bare komme nære meg. Poenger er at ubrukelige papirflytter kan kjøpe seg et monster som går i 90 knop og rase rundt dritings og fulle av kokain. Kommer de rett mot meg tømmer jeg hagla og går over til fridykking.

kjør debatt...

At voksene folk får seg selv til og skrive noe sånt på åpent forum, er ganske overaskende. 

Nå skal jeg begynne å snitte alle kajak padlere i 60knop for og finne ut hvem av de idiotene som er deg, sånn at jeg kan anmelde deg for drapsforsøk eller drapstrusler hvis du peker på meg med den. 

Liten oppfølger fra BT. Så veldig nærme var hun nok ikke.

Knyttet til lystbåter har jeg hørt om mange utfordringer de har på broen på store skip, kan ikke erindre at padlere er en av de.

Ellers er det nå slik at padlere i særdelshet er myke trafikanter på sjøen. La oss ta hensyn til det :smiley:

I den grad jeg har bekymring i forhold til de som padler er utfordringen at jeg ikke blir oppmerksom på de tidsnok.

Har flere ganger blitt forbauset over å "pluselig" oppdage kajakker.

Litt skvalpesjø, motsol og kanskje en padler som hviler litt... Ofte er det padleåren som fanger oppmerksomheten.

Råpadlere har jeg tilgode å oppleve.

Edited by Johannes (see edit history)