Jump to content

KAD43, kan sprekk i eksosmanifolden føre til varmgang?


Aerton Hartwig

Recommended Posts

Frustrert familiefar søker hjelp fra proffer

 

Dette er ikke et vanlig spørsmål om hvorfor motoren går varm, men et spørsmål om en sprekk i eksosmanifolden kan føre til dette.(sprekk påvist i dag)

Årsaken er visstnok at det blir feil trykk i toppen som kan føre til at den går varmere enn den skal.

Jeg vil gjerne ha dette bekreftet fra flere hold før jeg får delene påmontert igjen

 

Kort fortalt begynte den drikke frostvæske(1.5l/t) etter motoren fikk varmegang(ca 115c) pga sirkulasjonspumpa røyk.

Etter pumpa ble byttet gikk det kun 2 timer i marsj-fart før tempen økte til 95 grader og vi ikke lenger turte plane. Deretter ca 82 grader ved ca 1.300rpm.

Litt hvit eksos som lukter frostvæske

Pga 2.4% glykol i oljen ble toppen avmontert, men både topp, topp-pakning og turbo er funnet i orden. vannet i oljen kan stamme fra topp-pakningsbytte på slutten av forrige sesong.(man får visst ikke tømt motoren helt for olje og det renner ofte glykol ned i bunn av motoren under like bytter har jeg hørt)

Oljen er helt sort og nivået har ikke steget på vei hjem fra ferie(mange timers kjøring)

 

Ps sjøvannsiden er sjekket og i orden. Eksosbendet er også lunkent som bekrefter dette

 

Link to post

Usikker på om eg har forstått kva du vil ha bekrefta..

Men, ein lekkasje mellom ferskvanns-sida og eksos fører enten til at du får ekstratrykk i kjølesystemet ( overtrykk som presser kjøleveska ut av ekspansjonstanken )

Eller den kan også medføra at kjøleveska går ut i eksosen slik at veskevolumet minkar.

Kvit eksos er eit teikn på den siste varianten.

Link to post

Kjipt at du ikkje rådførte deg før du begynte å skru. Ein sylinderlekkasjetest ville truleg avklart tilstand på maskina  i stedet for å måtte demontere.  

   Men iallefall godt du har funnet ein feil no då ☺

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Takk for svar. 

Det er en VP-mekaniker som har feilsøkt og skrur. Jeg bare betaler..

manifold kan ikke repareres så vi må kjøpe ny. 

Kjølevæske forsvinner ut eksosen pga sprekken er i mellom eksos og kjølevannskanalen. 

 

Dersom man kan få for varm motor(5-7grader) av dette håper jeg vi har funnet feilen?!

Link to post

Ok, så selv en liter(ca 10% av totalen) vil gjøre utslag?

Ene gangen jeg testet dette fylte jeg opp tanken og etter noen minutters oppvarming tok jeg henne opp i plan og temp gikk opp til 95 grader(sakte og rolig) før vi dra av gassen

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...