Aerton Hartwig Startet 6.September.2018 Del på Facebook Startet 6.September.2018 Frustrert familiefar søker hjelp fra proffer Dette er ikke et vanlig spørsmål om hvorfor motoren går varm, men et spørsmål om en sprekk i eksosmanifolden kan føre til dette.(sprekk påvist i dag) Årsaken er visstnok at det blir feil trykk i toppen som kan føre til at den går varmere enn den skal. Jeg vil gjerne ha dette bekreftet fra flere hold før jeg får delene påmontert igjen Kort fortalt begynte den drikke frostvæske(1.5l/t) etter motoren fikk varmegang(ca 115c) pga sirkulasjonspumpa røyk. Etter pumpa ble byttet gikk det kun 2 timer i marsj-fart før tempen økte til 95 grader og vi ikke lenger turte plane. Deretter ca 82 grader ved ca 1.300rpm. Litt hvit eksos som lukter frostvæske Pga 2.4% glykol i oljen ble toppen avmontert, men både topp, topp-pakning og turbo er funnet i orden. vannet i oljen kan stamme fra topp-pakningsbytte på slutten av forrige sesong.(man får visst ikke tømt motoren helt for olje og det renner ofte glykol ned i bunn av motoren under like bytter har jeg hørt) Oljen er helt sort og nivået har ikke steget på vei hjem fra ferie(mange timers kjøring) Ps sjøvannsiden er sjekket og i orden. Eksosbendet er også lunkent som bekrefter dette Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 Usikker på om eg har forstått kva du vil ha bekrefta.. Men, ein lekkasje mellom ferskvanns-sida og eksos fører enten til at du får ekstratrykk i kjølesystemet ( overtrykk som presser kjøleveska ut av ekspansjonstanken ) Eller den kan også medføra at kjøleveska går ut i eksosen slik at veskevolumet minkar. Kvit eksos er eit teikn på den siste varianten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 Hvor er sprekken? Mellom eksos og kjølekanaler? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 Ellers så kan lekkasje fra eksos og inn til 'grønt vann' gi gass i kjølekappen, resulterende i mangel på kjølevæske og overoppheting. Trykktest systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 Kjipt at du ikkje rådførte deg før du begynte å skru. Ein sylinderlekkasjetest ville truleg avklart tilstand på maskina i stedet for å måtte demontere. Men iallefall godt du har funnet ein feil no då ☺ Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 Uansett så har det ikke noe for seg å montere en sprukket manifoil. Den bør repareres eller skiftes. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Aerton Hartwig Svart 6.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2018 Takk for svar. Det er en VP-mekaniker som har feilsøkt og skrur. Jeg bare betaler.. manifold kan ikke repareres så vi må kjøpe ny. Kjølevæske forsvinner ut eksosen pga sprekken er i mellom eksos og kjølevannskanalen. Dersom man kan få for varm motor(5-7grader) av dette håper jeg vi har funnet feilen?! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 Disse motorene har ferskvannskjølt (frostvæske) eksosmanifold. Du vil få varm motor etterhvert når det har forsvunnet nok kjølevæske. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Aerton Hartwig Svart 7.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2018 Ok, så selv en liter(ca 10% av totalen) vil gjøre utslag? Ene gangen jeg testet dette fylte jeg opp tanken og etter noen minutters oppvarming tok jeg henne opp i plan og temp gikk opp til 95 grader(sakte og rolig) før vi dra av gassen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.September.2018 Del på Facebook Svart 7.September.2018 Kommer også an på hvor tempføler er plassert. Blir føleren liggende i en liten gasslomme, vil den vise høyere temp enn kjølevannstemp. Har sett effekten flere ganger på gamle bilmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Aerton Hartwig Svart 7.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2018 Ok. Temp.føleren(som har blitt byttet) ligger i termostathuset over vannpumpa så vil anta den er våt det meste av tiden Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.September.2018 Del på Facebook Svart 7.September.2018 Nei, termostaten sitter vel på det høyeste punktet? Det er i hvertfall der vi blant annet brukte å lufte på en del motorer. Kjenner ikke Volvo marine, alle modeller. Igjen, trykktest vil fortelle. Sitér dette innlegget Link to post
Aerton Hartwig Svart 7.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2018 Det stemmer - sitter øverst.Da får jeg vel krysse fingrene og få alt(inkl ny manifold) montert Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.September.2018 Del på Facebook Svart 7.September.2018 Fornuftig avgjørelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.