Jump to content

KAD43, kan sprekk i eksosmanifolden føre til varmgang?

Aerton Hartwig

Recommended Posts

Frustrert familiefar søker hjelp fra proffer

Dette er ikke et vanlig spørsmål om hvorfor motoren går varm, men et spørsmål om en sprekk i eksosmanifolden kan føre til dette.(sprekk påvist i dag)

Årsaken er visstnok at det blir feil trykk i toppen som kan føre til at den går varmere enn den skal.

Jeg vil gjerne ha dette bekreftet fra flere hold før jeg får delene påmontert igjen

Kort fortalt begynte den drikke frostvæske(1.5l/t) etter motoren fikk varmegang(ca 115c) pga sirkulasjonspumpa røyk.

Etter pumpa ble byttet gikk det kun 2 timer i marsj-fart før tempen økte til 95 grader og vi ikke lenger turte plane. Deretter ca 82 grader ved ca 1.300rpm.

Litt hvit eksos som lukter frostvæske

Pga 2.4% glykol i oljen ble toppen avmontert, men både topp, topp-pakning og turbo er funnet i orden. vannet i oljen kan stamme fra topp-pakningsbytte på slutten av forrige sesong.(man får visst ikke tømt motoren helt for olje og det renner ofte glykol ned i bunn av motoren under like bytter har jeg hørt)

Oljen er helt sort og nivået har ikke steget på vei hjem fra ferie(mange timers kjøring)

Ps sjøvannsiden er sjekket og i orden. Eksosbendet er også lunkent som bekrefter dette

Usikker på om eg har forstått kva du vil ha bekrefta..

Men, ein lekkasje mellom ferskvanns-sida og eksos fører enten til at du får ekstratrykk i kjølesystemet ( overtrykk som presser kjøleveska ut av ekspansjonstanken )

Eller den kan også medføra at kjøleveska går ut i eksosen slik at veskevolumet minkar.

Kvit eksos er eit teikn på den siste varianten.

Takk for svar. 

Det er en VP-mekaniker som har feilsøkt og skrur. Jeg bare betaler..

manifold kan ikke repareres så vi må kjøpe ny. 

Kjølevæske forsvinner ut eksosen pga sprekken er i mellom eksos og kjølevannskanalen. 

Dersom man kan få for varm motor(5-7grader) av dette håper jeg vi har funnet feilen?!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...