Hulda Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Morten_L skrev 26 minutter siden: Når båten er på land eller en kikker nærme kan en se at det ikke er sprøytet, men på litt avstand er det mer enn fint nok for en gammel seiler. Min læremester fra Tørvikbygd i Hardanger (båtbygger og møblesnekker) repeterte til stadighet disse læresetningene om skrog: Ser det fint ut fra 20 meter, så er det godt nok Alle båter er skeive, men ingen kan se begge sidene, topp og bånn på en gang Båter er optisk bedrag Greit å ta med seg. Båten min, skal ikke nevne navnet, ser ikke ut i måneskinn om man kommer nær nok og studerer. Hos meg kommer punkt en og tre inn med full tyngde. En for lengst avdød dansk kompis, som bygde sin egen båt fra halvfabrikata: "Jai skal faen ige sidde nedi en sigarkasse!" Han malte hvitt med innslag at mahogny og teak. Lyst og pent ble det. Så, ut fra ovennevnte, jeg vil si du har dreisen på det. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 13.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2018 Hulda skrev 22 minutter siden: Min læremester fra Tørvikbygd i Hardanger (båtbygger og møblesnekker) repeterte til stadighet disse læresetningene om skrog: Ser det fint ut fra 20 meter, så er det godt nok Alle båter er skeive, men ingen kan se begge sidene, topp og bånn på en gang Båter er optisk bedrag Greit å ta med seg. Båten min, skal ikke nevne navnet, ser ikke ut i måneskinn om man kommer nær nok og studerer. Hos meg kommer punkt en og tre inn med full tyngde. En for lengst avdød dansk kompis, som bygde sin egen båt fra halvfabrikata: "Jai skal faen ige sidde nedi en sigarkasse!" Han malte hvitt med innslag at mahogny og teak. Lyst og pent ble det. Så, ut fra ovennevnte, jeg vil si du har dreisen på det. Kloke orde fra din læremester! Ettersom jeg har en masseprodusert fransk tupperware ikke et klenodie i tre er bruken som er i hovedfokus. Men båten så mer ut som ei fanteskøyte enn noe annet før jeg begynte for alvor på oppussingen. Målet er ikke å få den til et smykke, men til en stand jeg er fornøyd med. I overnevnte klenodier i tre synes jeg ofte det er koselig med mye mørkt tre under dekk, men som din danske kompis kan jeg styre meg for sliten teakfiner i store doser. Prøver å få til en mellomting der alt av lister, rekker og en del av halvskott, dører med mer fortsatt er teak. Mens en del av de større flatene blir lysere malt. Takk for hyggelig tilbakemelding! Er trofast leser av bygging av Hulda og er imponert over både byggingen, de gjennomtenkte løsningene dine og hyggelige turene Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Ser veldig bra ut.du er nøye ikke slurv Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Morten_L skrev for 12 timer siden: Inspirert av alt det fine støpearbeidet til @Komodo i Draco tråden tenke jeg å forsøke å støpe en selv, støpeform var neste problem. Så moro! Og knallbra resultat Har ikke lest tråden før nå, antagelig fordi jeg ikke dras mot trådtitler som har med seilbåt å gjøre Super restaurering du gjør Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sunnmøre Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Flott tråd. Kjekt å lese om korleis enkelte bruker tid på å få shina opp eldre båtar. Sun Fizz går for å vere ein skikkeleg båt, så det er flott at ho blir tatt vare på. Ellers så lakka eg ein liten 15 fots Mørebas for ikkje så lenge sidan, også med tokomponent lakk. Oppdaga at det var stor forskjell på kvaliteten på skumfordrivarar. Enkelte gjekk i oppløysing nesten umiddelbart, andre hadde mykje lengre brukstid. Trur dei du har brukt, var av dei beste eg prøvde. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 17.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2018 alphaman skrev On 13.9.2018 at 17.03: Ser veldig bra ut.du er nøye ikke slurv Takk for det! Komodo skrev On 13.9.2018 at 23.43: Så moro! Og knallbra resultat Har ikke lest tråden før nå, antagelig fordi jeg ikke dras mot trådtitler som har med seilbåt å gjøre Super restaurering du gjør Takk, hehe, ikke alle som er enige i at båter skal ha pinne og tøystykker som får den til å gå på skakke sunnmøre skrev On 14.9.2018 at 9.19: Flott tråd. Kjekt å lese om korleis enkelte bruker tid på å få shina opp eldre båtar. Sun Fizz går for å vere ein skikkeleg båt, så det er flott at ho blir tatt vare på. Ellers så lakka eg ein liten 15 fots Mørebas for ikkje så lenge sidan, også med tokomponent lakk. Oppdaga at det var stor forskjell på kvaliteten på skumfordrivarar. Enkelte gjekk i oppløysing nesten umiddelbart, andre hadde mykje lengre brukstid. Trur dei du har brukt, var av dei beste eg prøvde. Takk for det, er jo den båten jeg har så da får en gjøre det beste ut av den. Synes absolutt også den er verdt å ta vare på og sette i stand. Har bare testet ruller/fordrivere fra West System til dette da jeg vet disse fungerer og 2-komponent lakk kan være vel tøft for mye utstyr Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 17.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2018 Den ene genoavinsjen begynte plutselig å rulle begge veier, og jeg må med skam si at jeg ikke har renset og smørt vinsjene på alle de årene jeg har hatt båten Så nå var det på tide med en ordenlig rens og smøring av vinsjer. Har to av disse Barbarossa 46.2 vinsjer (Barbarossa ble vel kjøpt av Harken en gang på 90-tallet tror jeg) De kunne gjerne vært et hakk større, men vinsjer koster jo som kjent godt med penger så de får holde Fulle av gammelt inntørket grease og tørket salt Demonterte alt (tok selfølgelig godt med bilder så jeg skulle huske hvordan de var montert) Er jommen et par deler i en slik vinsj... Vasket alle delene med en kost og lofri klut i bensin Synderen! De små fingrene som hindrer vinsjen i å gå feil vei gikk trægt på alle 4 (2 sett i hver vinsj) men ene fingren på den vinsjen som gikk feil feil var ramlet ut (lå heldigvis i vinsjen og var uskadet. Etter grundig vask var det tid for oljing. Disse må IKKE smøres med fett, da går de trægt og vinsjen kan gå feil vei, de skal rengjøres og oljes med vinsjolje. Alle tannhjul ellers skal smøres inn med vinsjgrease. Smørte vinsj grease på alle tannhjulene og lagrene, brukte pensel for å få jevnt lag over alt Hovedaksel klar til montering Ferdig renset og smørt, klar til å sette på "lokket" Rakk ikke utpå fjorden og teste dem for seil, men merket tydelig forskjell på håndmakt så jeg håper det går litt lettere å vinsje inn genoaen i litt vind nå og ikke minst at de ikke plutselig slepper ut på skjøte igjen Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 18.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2018 (redigert) Thruster/Baugpropell/Pinglevisp/Pysepropell kjært barn mange navn Jeg er stort sett alene med lettmatrosen på 7 i båten, håndtering av båten går i 98% av tilfellene veldig greit alene uten thruster eller mer mannskap. MEN i noen tilfeller har det vært vanskelig uten som: Båtplassen, utriggerne på båtplassen min er ca 4meter kortere enn båten så ved kraftig sidevind vrir båten seg veldig i båsen og jeg har flere ganger fått stygge merker på skutesiden når båten legger seg over utriggeren så jeg ønsket å bakke inn i båtsen for å ligge bedre Gå fra kai når en ligger longside og det blåser kraftig til kaia, om en har mannskap er det jo bare å gå ut på springet. Lettmatrosen er hjelper til med fortøying og fendring, men han er ikke rask nok enda til å klar å gå ut på springet når det blåser godt Legge til flytebrygge longside med kraftig vind/strøm fra brygga Og så er det jo ikke fritt for at det er litt gøy med nytt utstyr Jeg har kjørt mye forskjellig båter fra 8 til 55fot, men aldri noen med thruster, men har forstått at mange har for liten thruster til å hjelpe når det virkelig blåser. Jeg ser for meg å i all hovedsak kun bruke thrusteren når det blåser godt så jeg ønsket en KRAFTIG thruster. Valget falt på Lewmar 185TT 6kw med 97kg skyvekraft, i følge alt av veiledninger alt for stor til min 40fots seilbåt. Men kan en thruster være for stor? Første steg på veien er jo planlegging, timesvis på google, brukermanual og youtube med kaffe i sofakroken. Så tur rundt i havna med tommestokk og kamera for å hente ideer på plassering fra andre lignende båter. Så bar det ombord for å måle, startet med å maskere opp vannlinja inne i stuverommene under køye i forpiggen. Leser manualen enda en gang, måle, måle, måle Thrusteren skal jo tilfredstille disse 3 selvmotsigende kriteriende på plassering Så langt frem som mulig Så dypt som mulig Der skroget ikke er så "spist" at det er for stor forskjell i lengde på frem/bak i tunellen Det gikk mange timer i måling der jeg flere ganger var sikker på at jeg hadde funnet rett plassering før jeg ved kontrollmåling fant ut at det ikke fungerte likevel. Dette er en veldig viktig del av jobben så jeg ville gjøre den også grundig. Laget med et måleinstrument med et vater og to vinkler tapet sammen for så sjekke at bunnen av tunellen ikke ble for kort og at det ikke ble for stor forskjell på frem og bak på tunellen. Da jeg var enig med meg selv om plassering var det tid for å borre hullene til styrestaget til fresen jeg hadde lånt for å frese ut hullet Og så endelig strarte fresingen. Først montering av fresen Så endelig til verket Fresen har et langt stag som går gjennom hele båten i senter av tunellen, en freser så forsiktig hullet på ene siden, men sparer 3 punkter så staget står stødig før en gjenntar prosessen på andre siden. Til sist tar en de 3 punktene på hver side på frihånd. Om en har gjort en god jobb da passer tunellen fint inn uten verken behov for å sparkle mye eller slipe bort mer. Veldig arbeidsbesparende i forhold til å kutte med f.eks stikksag Her ser en staget gjennom båten og de 3 punktene på hver side jeg har spart igjen. Og plutselig 2 store hull i båten.. Det er hull i båten! Vurderte å gå får manuell thruster, men konkluderte med at lønnskostnadene til thrustermannskap nok ville bli for høye Forøvrig utrolig ubehagelig sittestilling Så var det tid for å plastre inn tunellen Ganske utfordrende å komme til under tunellen og i fremkant mot skottet her, men klippet til strimler med duk som jeg vetet med polyester på en plate med plastfolie før jeg trakk dem rundt og brukte fingrene (med hansker) til å plassere dem. Husker i farten ikke hvor mange lag duk jeg la, men det ble ble mange. Plastret etter bildet her opp mye på baksiden av tunellen for å slipe på utsiden På fremsiden av hullet lot jeg tunellrøret stikke ut et par centimeter som jeg sparklet mot i ca 15 cm, på baksiden av tunellen slipte jeg ned og lagde stor radius på hullet fra frem, akter og topp for å få minst mulig av den karakteristiske thrusterlyden og ikke miste effekt på kaviterende propell. Det er viktig å unngå slik det står tegnet i øverste eksempel her der vannstrømmen "krasjer" i baksiden av tunellen, jeg endte derfor opp med en blanding av eksempel 2 og 3 der jeg sparklet opp ca 2 cm i fremkant at tunellen og slipte ned ganske mye i akterkant. Denne tegningen fra Sleipner sin manual til SE-Thruster beskriver godt viktigheten av stor nok radius på inn/utgang av thrustertunellen. Sleipner har laget en feldig Fin video om forskjell på skarp og rund kant på thrustertunell Her er vi klare til sjøsetting, ikke så lett å se foilen på fremsiden av tunellen, men en ser godt det jeg har slipt bort på akterkant Målet er at en ikke skal kunne se akterkant av tunellen når en står med nesa i baugen på båten. Føler jeg kom i mål på det Innvendig Har lagt opp eget thrusterbatteri, skal også montere ankervinsj fremme som skal gå på samme batteriet. Et 110Ah batteri, har 35mm2 kabler fra de andre 110Ah batteriene i forbruksbanken som er akter med 200A sikring i begge ender og egen hovedbryter for å ha mulighet til å separere batteriene. Kablene fra batteri til thruster ble under 1/2 meter lange så jeg nøyde meg med 70mm2 kabler her selv om thrusteren kan trekke 500A strøm, selvfølgelig egen sikring og egen hovedbryter her også Her med lokket på plass på batterikassa og thrusteren sin hovedbryter synlig. Ønsket å ha den tilgjengelig uten å måtte løfte madrassen og køyebunnen. om mot formodning releer eller motor skulle henge seg eller noen annet gå i stykker ønsker jeg mulighet til kjapt å kunne kutte strømmen til thrusteren. Betjeningen ble plassert på babord side av pidestall siden jeg er høyrehendt og liker å holde rattet i høyre hånd når jeg manøvreren, gir/gas hendel betjener jeg stort sett med beinet Klar til sjøsetting! Konklusjon Jeg har vært mye syk i sommer så jeg fikk ikke gjort ferdig installasjonen før i høst og har derfor kun testet den så vidt før opptak. Men er svært fornøyd, kunne nok ha nøyd med med en mindre thruster. Ved stillestående i vindstille kan jeg svinge båten 360grader på 44sekunder med bare thrusteren. Testet den også da det var storm sist, i 24m/s klarte den enkelt å dytte baugen mot vinden i båsen. Fikk bare tatt en liten video av første test: Video av testen, lyden ble rar da køyebunn og madrass ikke er på plass Har ikke fått hørt hvordan lyden er fra land eller andre båter i nærheten, gleder meg til å høre og se om utforming av tunellåpningen har så mye å si for lyd som jeg tror Edit: et par bilder kom dobbelt opp Redigert 18.Oktober.2018 av Morten_L Et par bilder kom dobbelt opp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2018 Proft! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Morten_L Svart 19.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Framtia skrev On 18.10.2018 at 10.55: Proft! Takk for det! Hadde lyst til å legge litt ekstra i det for å se hvor mye forskjell det et i støy og effekt kontra "enkel/kjapp" installasjon uten å støpe opp og slipe ned rundt for minst mulig motstand og turbulens. Gleder meg til videre testing til sommeren Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 25.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Mange småprosjekter i båten i vinter. Kastet de gamle utslitte madrassene i lugarene i fjor, kjøpte nye på IKEA og kuttet til på båndsag. https://m2.ikea.com/no/no/p/malvik-polyeter-skummadrass-medium-hvit-20272245/ Det ble en helt ny verden og sove på i forhold til gamle utslitte madrasser. Spesielt i forpiggen der madrassene i V-køya var delt opp i intet mindre enn 6 madrasser MEN, i forpiggen var køyebunnen også oppdelt i mange deler av tynn utslitt kryssfiner samt at jeg måtte bygge opp et par centimeter for å få klaring til baugthrusteren Har nå byttet sliten kryssfiner med Bedflex https://www.maritim.no/bedflex-dobbel-160x200cm-spile-10mm#.W9H5rcs8w0M Så nå gleder jeg meg til å få ombord de nye madrassene og prøvesove forpiggen! Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Imponerende prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 9.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2020 Huff og huff, jeg har vært utilgivelig dårlig til å følge opp tråden min her... Jeg får gjøre et forsøk på å komme ajour, det har på ingen måter stått stille med båtprosjektet. Vinteren 2018/19 besluttet jeg at min trofaste Perkins (4.108) fortjente et SPA opphold, forståelig nok etter nesten 30 år i kjelleren begynte han for alvor å bli inkontinent og generelt vrang å få i tale og han holdt det på ingen måte representativt i leiligheten sin. Jeg fikk slept han ut i salongen (alene, heller tungt, men det gikk) og ringte havnas trofaste kranfører som elegant løftet beistet fra salonggulvet opp luka og bort i tilhengeren min. Så begynte to prosjekter, renovering av motorrommet og overhalingen av motoren. Først startet jeg med motorrommet, avbitertang, kniv og søppelsekk var først ute. 2 fulle søppelsekker med gamle slanger og strømledninger der mange ikke en gang var i bruk. Rester av gammel motorromsisolasjon. Så var det bare å finne frem oljesugepumpa, kraftvask, bøtte og svamp. Begynte etterhvert å skimte konturene av glassfiber bak all oljegørra. Men fikk fort en overraskelse. Et liten romdeler fremfor motoren skvulpet det illeluktende oljegørr opp av bunnen på, det viste seg at oljegørra hadde trukket inni kryssfinerkjernen gjennom skruehull. Det positive var at jeg dermed ble kvitt en ille luktkilde! Neste overraskelse var heller værre sikkerhetsmessig! Begge aktre motorfester var løsnet i vulkingen så motoren var alt for lav akter med det resultat at akslingen hadde dradd pakkboksen helt ned mot hylsa Kun slangeklemmene holdt vannet ute her (dvs delvis, det var en liten lekasje) Neste stadie var vinkelsliper før epoxymaling. Har lyst til å bevare lungene en stund til så litt verneutstyr må til. Tapet igjen alle luker og tok bakveien inn i motorrommet fra cockpit for å støve minst mulig inn i salongen og lugarene. Ble ganske fornøyd med sluttresultatet, dvs plata i akterkant her er ikke ferdig enda og litt isolasjon kom på plass senere. Fortsettelse følger Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 9.Februar.2020 Del på Facebook Svart 9.Februar.2020 Det ser bra ut .bra vannet ikke fosset inn. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 9.Februar.2020 Del på Facebook Svart 9.Februar.2020 (redigert) Så flink du er, Morten! og takk for sist; i påsken 2019:) Tidligere i tråden har du skrevet om nye vinduer. Jeg lurer på hva slags fugemasse/lim du brukte rundt vinduene for å få det tett; altså mellom glass (pleksiglass?) og ramme? Redigert 9.Februar.2020 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 10.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2020 alphaman skrev for 13 timer siden: Det ser bra ut .bra vannet ikke fosset inn. Takk! Ja, veldig glad for det! Kunne blitt heller ugreit! Familiesnekke skrev for 13 timer siden: Så flink du er, Morten! og takk for sist; i påsken 2019:) Tidligere i tråden har du skrevet om nye vinduer. Jeg lurer på hva slags fugemasse/lim du brukte rundt vinduene for å få det tett; altså mellom glass (pleksiglass?) og ramme? Takk! Ja, takk for sist, hyggelig å hilse på og flasken med godsaker ble nytt på en holme med gode venner sist sommer De gamle vinduene var festet med "en million" gjennomgående bolter, men de nye er kun limt. Jeg fikk vinduene kuttet ut og pollerte kanter hos Gyli Plast i Søgne. Delene av glasset som er mot glassfiberen ble primet med Simson Prep G som gir en sort tyntflytende maling, dette må gjøres der rutene ikke er ferdig primet sort kant. Prep G gir UV-beskyttelse for limet og sikrer god limheft. Rutene er limt med Simson ISR-70-08 https://www.maritim.no/simson-isr-70-08-sort Jeg la en tynn strimmel med dobbeltsidig tape mot lysåpningene samt enkelte steder ellers for å sikre jevn tykkelse på limfugen samt å hindre limutpress inn i salongen. Jeg maskerte på utsiden både på rutene og på sidene samt lagde merker for å treffe riktig når jeg la rutene på plass med lim. Limet er tykt og hardt og presse ut av patronene, men når det var ute var det bare å legge rutene på plass og presse til plexiglasset presset mot tapen og dra ut utpresset lim. Selv om rutene er buet er limet klebrig nok til at det holdt ruten på plass med kun få minutters press. Jeg har krysset til Skagen i kuling og 3 meter bølger uten at det kom inn en dråpe vann Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 11.Februar.2020 Del på Facebook Svart 11.Februar.2020 (redigert) Hyggelig at flasken falt i smak:) Oj; KUN lim; at det holder er jo imponerende! Jeg forstod ikke helt det med «dobbeltsidig tape mot lysåpningene». Mener du at tapen blir liggende igjen mellom pleksiglass og båtskrog, som en slags «pakning» for å unngå at limet tyter innover, eller er tapen der for «maskering», som du tar bort etter liming? Dersom pakning; hvor tykk er tapen; altså hvor tykk/byggehøyde ble limet? Da du presset buede ruter mot limet; brukte du vekter/lodd eller kun muskelkraft? Var du alene, eller hadde du flere hender til å hjelpe deg? Limet du brukte; er det det samme som «MS polymer»? Når du skriver «pleksiglass»; vet du hva slags plastmateriale det var; akryl, polykarbonat, lexan, eller? Redigert 11.Februar.2020 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 11.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2020 Familiesnekke skrev for 20 timer siden: Jeg forstod ikke helt det med «dobbeltsidig tape mot lysåpningene». Mener du at tapen blir liggende igjen mellom pleksiglass og båtskrog, som en slags «pakning» for å unngå at limet tyter innover, eller er tapen der for «maskering», som du tar bort etter liming? Dersom pakning; hvor tykk er tapen; altså hvor tykk/byggehøyde ble limet? Da du presset buede ruter mot limet; brukte du vekter/lodd eller kun muskelkraft? Var du alene, eller hadde du flere hender til å hjelpe deg? Limet du brukte; er det det samme som «MS polymer»? Når du skriver «pleksiglass»; vet du hva slags plastmateriale det var; akryl, polykarbonat, lexan, eller? Jeg tapet en runde rundt vindushullene med https://www.maritim.no/tetningslist-vinyl-tosidig samt flekkvis i delen som ble dekket av glasset, men skjult av limet ellers for å få en gjevn 3mm tykk limfuge samt for å hindre at uverflødig lim tyter inn i lysåpningen og griser til. Brukte kun muskelkraft for å presse glassene på plass. Vinduene er ganske store så det var godt å få hjelp av en kamerat, samt at en har bare ett forsøk da det limer med en gang så det er greit å treffe rett (dvs litt justering om en er kjapp går greit) Limet er ikke "vanlig" MS-polyemer, men noe spesialgreier som de blant annet bruker til å lime buss/lastebilruter osv, rett lim, rett primer og rett forarbeid tror jeg er helt essensielt for å få det tett. Husker ikke hva plasten i vinduet heter, Gyli plast som har laget dem lager mye vindskjermer og vinduer til båter så de er laget i materialet de anbefalte, tror det er polykarbonat, men altså ikke helt sikker. Kan se om jeg finner faktura Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 11.Februar.2020 Del på Facebook Svart 11.Februar.2020 Overhalte du motor selv eller ny Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 11.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2020 Motoren fikk overvintre hjemme i boden, den var mildt sagt tilgriset av olje så jeg fant en billig oppvaskmaskin på finn.no og vakset de fleste delene etterhvert som jeg demonterte for å slippe å grise til for mye og gjøre det grøvste forarbeiet til lakk. Begynt å plukke ned motoren Ikke helt rent nei... Ikke helt ren forbrenning her nei... Godt delevasker Men tror ikke jeg ville tatt oppvasken i den etterpå Vi hadde en liten tur ombord i MS Gann for å se et litt større maskinrom! Sønnen til min fetter går på skole ombord og inviterte oss på omvinsing da de var i byen! Gøy å se Min egen motorblokk og topp tok jeg med til Danmark og Midjyst Cylinderservice for bytte av sylinderforinger, honing til spec, planslipe blokk, slipe topp, slipe ventilseter, bytte ventilstyringer, syrevaske, koke ut og trykkteste før kombinert vinterferie i Aalborg og henting. Stemplene på plass! gøy å endelig montere sammen, ikke bare demontere Alle klaringer ble målt og dokumentert Hvem skulle tro at det noen gang hadde vært plass til en bil i garasjen (bilen står der igjen nå!) Endelig ferdig og klar til prøvestart!! Valgte lys farge slik at jeg skal se eventuelle nye oljelekasjer ikke mørk blå som den var tidligere. Skuffelsen var STOR når den røyk som et gammelt dampskip ved oppsart og var umåtelig tungstartet! Etter god hjelp fra en veldig motorkyndig seilerkompis fant vi ut av det, injektorpumpen som var den eneste slitedelen jeg ikke byttet da jeg trodde den var like god og det var problemer med et finfilter i selve pumpa jeg ikke viste om. Vi fikk midlertidig løst et med å justere timingen på den utslitte pumpa slik at motoren sveiv greit. Jeg har nå kjøpt "ny" pumpe som er overhalt med bytte av alle slitedeler som skal byttes nå i vinter. Utrolig DEILIG følelse når motoren omsider var på plass igjen og første oppstart ombord! Motoren har nå gått litt over 60 timer siden første oppstart 29.mai 2019 Veldig deilig å nå ha en trofast, renslig motor som også har fått mye finere gange etter overhalingen. Har selvsagt ettertrekt toppen og byttet olje samt filter. Det aller meste av slitedeler på motoren er nå byttet Stempler Sylinderforinger Ventiler Ventilstyring, fjærer Alle foringer, tetninger, pakninger, gummislanger på kjølesystem osv +++ For de spesielt interesserte er dette delene jeg har byttet Overhalingskitt https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-overhaul-kit/ Nitril toppakning https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-rocker-cover-set-upgrade-option/ Oppgradert bakre tetning https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-crankshaft-rear-seal-upgrade-kit/ Instrumentpanelet laget jeg også nytt av samt alle følere og intstrumenter, har dessverre ikke noen bilder her nå av ferdig nytt, men det gamle ble elegant skrotet.. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 12.Februar.2020 Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 Bra jobba, kjenner jeg får inspirasjon til mine egne småprosjekter! Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 12.Februar.2020 Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 Imponerende prosjekt! Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 12.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 Too Much skrev for 8 timer siden: Bra jobba, kjenner jeg får inspirasjon til mine egne småprosjekter! Takk, hyggelig å høre. Goodwill skrev for 4 timer siden: Imponerende prosjekt! Takk for det! Godt jeg ikke viste hvor mye arbeid det var da jeg kjøpte den. Er i hovedsak gøy å holde på med, men har jo vært en del ganger jeg har lurt på hva jeg holder på med Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 12.Februar.2020 Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 Morten_L skrev for 1 time siden: Takk for det! Godt jeg ikke viste hvor mye arbeid det var da jeg kjøpte den. Er i hovedsak gøy å holde på med, men har jo vært en del ganger jeg har lurt på hva jeg holder på med Tok bunnen på min Dehler 41 helt ned for hånd med skraping og sliping i fjor vår, det ble uhorvelig mange kvelder og timer. Jeg lurte virkelig på hva jeg drev på med, det lurte båtnaboen på også, det gikk rykter om at jeg hadde gått på en smell da jeg hadde to ukers pause. Men jeg var på utelandsjobbing + at jeg pusset opp hytta i pausen Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 12.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 Too Much skrev 47 minutter siden: Tok bunnen på min Dehler 41 helt ned for hånd med skraping og sliping i fjor vår, det ble uhorvelig mange kvelder og timer. Jeg lurte virkelig på hva jeg drev på med, det lurte båtnaboen på også, det gikk rykter om at jeg hadde gått på en smell da jeg hadde to ukers pause. Men jeg var på utelandsjobbing + at jeg pusset opp hytta i pausen Litt av en jobb det! Ikke en jobb for pyser, du har ikke ligget på latsiden da nei Det er en jobb jeg også har forran meg, har utsatt den en del år da det har vært mange prosjekter og jeg har valgt å prioritere andre ting hører på lista. Gruer meg litt og får ikke helt konkludert om jeg skal skrape/slipe for hånd eller forsøke å leie kalkblåser... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.