Pequod Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Som en som er ganske så håpløs med praktiske ring så mottar jeg gjerne tips (gjerne med bilder!) om hvordan man skal montere en automatisk lensepumpe, hva er det jeg trenger? Vil det for eksempel være noen ide å bruke den eksisterende gjennomføringen til den manuelle lensepumpa? Eller må jeg ha en ny skroggjennomføring? Og hvor skal jeg få montert pumpa i kjølen? Jeg har en Nidelv 24. Dette er jo praktiske ting - og slikt er jeg ikke flink med! Jeg kjøpte inn en lensepumpe av denne typen i fjor eller forfjor, husker ikke helt i farta, men har ikke fått montert den ennå. Må selvsagt kjøpe slange til den, men sørlig mer enn det vet jeg egentlig ikke. Monteringsanvisningen son fulgte med gjør meg bare mer forvirret... Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
boble65 Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Får du den med i kjølen forbi akslinghylse? Er ikke så vanskelig. Du trenger tre ledninger. Pluss minus og styring til bryter. Manuell eller auto. Og en bryter da. Er det innebygd nivåføler på denne eller er det i tillegg? Eller skal du bare kjøre den manuelt? Link to post
Eskild Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Du har i hvert fall kjøpt ordentlig pumpe. Den er helautomatisk (hvis det er en Rule 1100GPH som på bildet) og trenger bare strøm og en slange ut så ordner den resten selv, såfremt du får den ned i kjølen. Om du trenger ekstra skroggjennomføring kommer an på hvordan det ser ut i båten din. I min Saga 27 er det en ledig stuss på eksisterende opplegg som bare venter på en ny pumpe. Jeg bor på Nesodden, så jeg kan godt stikke nedom Oksval og titte på det sammen med deg hvis du vil. Link to post
skage Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Måtte bare legge inn at jeg blir så glad når jeg ser sånne svar. Flott Eskild. Link to post
Chris284 Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 (edited) Er ikke vanskelig å koble pumpen elektrisk. Fysisk monter den på laveste punkt i motor rommet. Om det er innebygget flottør i pumpen du har kjøpt, trenger du bare koble ledninger til bryter fra pumpen og til + 12Volt med sikring i mellom. Har den ikke flottør, kobles det som tegningen viser. Bryteren S1 som vist, har to posisjoner, en manuell (opp) og en auto instilling (ned). Lønner seg å alltid ha den på auto (bryter ned). Da er du sikret at pumpen starter ved en lekkasje man ikke er obs på. Bryteren kan erstattes med en lik S4, den kan ha spenning av i midtposisjon. Men da kan man glemme å skru på auto. 12 volt kan tas fra batteri eller etter hovedbryter. I båten min er det et par pumper, en forut og en i motor rommet, begge står på auto. Og i sommer fikk jeg melding fra en båt nabo at båten min lenset med jevene mellomrom. Det viste seg at det var blitt lekkasje i en ubrukt og plugget gjennomføring forut. Hadde tæret en del rund flens på yttersiden og tetnings materialet hadde smuldret bort, så det piplet litt hele tiden. På et par timer var det nådd så høyt at en flottør koblet inn pumpen. Om jeg ikke hadde hatt pumpe og satt den på auto, er det lett å tenke seg resultatet om jeg ikke hadde oppdaget det selv. Nå var jeg i nærheten og hadde sett at det kom inn vann, så fant etter hvert hvor det lakk. Edited September 7, 2018 by Chris284 (see edit history) Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Pequod Posted September 7, 2018 Author Share Posted September 7, 2018 Eskild skrev for 19 timer siden: Du har i hvert fall kjøpt ordentlig pumpe. Den er helautomatisk (hvis det er en Rule 1100GPH som på bildet) og trenger bare strøm og en slange ut så ordner den resten selv, såfremt du får den ned i kjølen. Om du trenger ekstra skroggjennomføring kommer an på hvordan det ser ut i båten din. I min Saga 27 er det en ledig stuss på eksisterende opplegg som bare venter på en ny pumpe. Jeg bor på Nesodden, så jeg kan godt stikke nedom Oksval og titte på det sammen med deg hvis du vil. Har svart deg på PM. Takk for at du tilbyr deg å hjelpe til, det setter jeg veldig pris på! Bildet var egentlig bare brukt som illustrasjonsfoto fordi jeg satt på jobben når jeg skrev dette. Det er en 500GPH jeg har, men den er også helautomatisk. Jeg har sikring og sikringsholder, mangler bare å få kjøpt slange. Har også skroggjennomføring hvis det er nødvendig. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Posted September 7, 2018 Author Share Posted September 7, 2018 fjordgrynt skrev for 6 timer siden: Bare sånn helt generelt om slike pumper: Det vil lønne seg å ta seg bryet med å koble opp med bryter slik at flottørbryteren kan overstyres og pumpen kjøres helt manuelt. Det er ihvertfall min erfaring med "proletarmodellene" (les:BIltema) av slike pumper, da flottørbryteren gjerne har en ganske anselig "hysterese", som det heter på fint. I praksis betyr det at den ikke slår inn før det er ganske mye vann tilstede, så det er veldig praktisk å kunne kjøre pumpen helt manuelt, for å få tømt ut mest mulig vann når man har behov for det. Det høres ut som en god ide! Jeg har en ledig bryter på bryterpanelet også, så det burde vel være greit å få til! Takk for tips! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Posted September 7, 2018 Author Share Posted September 7, 2018 Chris284 skrev for 7 timer siden: Er ikke vanskelig å koble pumpen elektrisk. Fysisk monter den på laveste punkt i motor rommet. Om det er innebygget flottør i pumpen du har kjøpt, trenger du bare koble ledninger til bryter fra pumpen og til + 12Volt med sikring i mellom. Har den ikke flottør, kobles det som tegningen viser. Bryteren S1 som vist, har to posisjoner, en manuell (opp) og en auto instilling (ned). Lønner seg å alltid ha den på auto (bryter ned). Da er du sikret at pumpen starter ved en lekkasje man ikke er obs på. Bryteren kan erstattes med en lik S4, den kan ha spenning av i midtposisjon. Men da kan man glemme å skru på auto. 12 volt kan tas fra batteri eller etter hovedbryter. I båten min er det et par pumper, en forut og en i motor rommet, begge står på auto. Og i sommer fikk jeg melding fra en båt nabo at båten min lenset med jevene mellomrom. Det viste seg at det var blitt lekkasje i en ubrukt og plugget gjennomføring forut. Hadde tæret en del rund flens på yttersiden og tetnings materialet hadde smuldret bort, så det piplet litt hele tiden. På et par timer var det nådd så høyt at en flottør koblet inn pumpen. Om jeg ikke hadde hatt pumpe og satt den på auto, er det lett å tenke seg resultatet om jeg ikke hadde oppdaget det selv. Nå var jeg i nærheten og hadde sett at det kom inn vann, så fant etter hvert hvor det lakk. Takk for grundig forklaring! Begynner nesten å tro på at jeg kan klare dette... Har forøvrig en helautomatisk pumpe. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Posted September 8, 2018 Author Share Posted September 8, 2018 Chris284 skrev for 19 timer siden: Er ikke vanskelig å koble pumpen elektrisk. Fysisk monter den på laveste punkt i motor rommet. Om det er innebygget flottør i pumpen du har kjøpt, trenger du bare koble ledninger til bryter fra pumpen og til + 12Volt med sikring i mellom. Har den ikke flottør, kobles det som tegningen viser. Bryteren S1 som vist, har to posisjoner, en manuell (opp) og en auto instilling (ned). Lønner seg å alltid ha den på auto (bryter ned). Da er du sikret at pumpen starter ved en lekkasje man ikke er obs på. Bryteren kan erstattes med en lik S4, den kan ha spenning av i midtposisjon. Men da kan man glemme å skru på auto. Slik ser koblingsskjemaet ut som fulgte med. Her et det jo lagt inn en bryter med tre valg. Jeg ser jo poenget ditt, og den bryteren jeg har som kan brukes er jo bare med to posisjoner. Det ville jo vært enklest å bruke den. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Karlsenkystfiske Posted May 21, 2021 Share Posted May 21, 2021 Chris284 skrev On 7.9.2018 at 16.01: Er ikke vanskelig å koble pumpen elektrisk. Fysisk monter den på laveste punkt i motor rommet. Om det er innebygget flottør i pumpen du har kjøpt, trenger du bare koble ledninger til bryter fra pumpen og til + 12Volt med sikring i mellom. Har den ikke flottør, kobles det som tegningen viser. Bryteren S1 som vist, har to posisjoner, en manuell (opp) og en auto instilling (ned). Lønner seg å alltid ha den på auto (bryter ned). Da er du sikret at pumpen starter ved en lekkasje man ikke er obs på. Bryteren kan erstattes med en lik S4, den kan ha spenning av i midtposisjon. Men da kan man glemme å skru på auto. 12 volt kan tas fra batteri eller etter hovedbryter. I båten min er det et par pumper, en forut og en i motor rommet, begge står på auto. Og i sommer fikk jeg melding fra en båt nabo at båten min lenset med jevene mellomrom. Det viste seg at det var blitt lekkasje i en ubrukt og plugget gjennomføring forut. Hadde tæret en del rund flens på yttersiden og tetnings materialet hadde smuldret bort, så det piplet litt hele tiden. På et par timer var det nådd så høyt at en flottør koblet inn pumpen. Om jeg ikke hadde hatt pumpe og satt den på auto, er det lett å tenke seg resultatet om jeg ikke hadde oppdaget det selv. Nå var jeg i nærheten og hadde sett at det kom inn vann, så fant etter hvert hvor det lakk. Tro om det har noen betydning om flottør bryter + eller - ? Jeg jar pleid å sette den på minus. Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now