Jump to content

Montering av lensepumpe for dummies


Pequod

Recommended Posts

Som en som er ganske så håpløs med praktiske ring så mottar jeg gjerne tips

(gjerne med bilder!) om hvordan man skal montere en automatisk lensepumpe, hva er det jeg trenger?

 

Vil det for eksempel være noen ide å bruke den eksisterende gjennomføringen til den manuelle lensepumpa?

 

Eller må jeg ha en ny skroggjennomføring? 

 

Og hvor skal jeg få montert pumpa i kjølen? Jeg har en Nidelv 24.

 

Dette er jo praktiske ting - og slikt er jeg ikke flink med!

 

Jeg kjøpte inn en lensepumpe av denne typen i fjor eller forfjor, husker ikke helt i farta, men har ikke fått montert den ennå.

 

Må selvsagt kjøpe slange til den, men sørlig mer enn det vet jeg egentlig ikke. Monteringsanvisningen son fulgte med gjør meg bare mer forvirret...

H1005003_1_XL(1).jpg.19f4cdf0a9f9700b49e46951153c97f7.jpg

Link to post

Får du den med i kjølen forbi akslinghylse? Er ikke så vanskelig. Du trenger tre ledninger. Pluss minus og styring til bryter. Manuell eller auto. Og en bryter da. Er det innebygd nivåføler på denne eller er det i tillegg? Eller skal du bare kjøre den manuelt?

Link to post

Du har i hvert fall kjøpt ordentlig pumpe. Den er helautomatisk (hvis det er en Rule 1100GPH som på bildet) og trenger bare strøm og en slange ut så ordner den resten selv, såfremt du får den ned i kjølen. Om du trenger ekstra skroggjennomføring kommer an på hvordan det ser ut i båten din. I min Saga 27 er det en ledig stuss på eksisterende opplegg som bare venter på en ny pumpe. Jeg bor på Nesodden, så jeg kan godt stikke nedom Oksval og titte på det sammen med deg hvis du vil.

Link to post

Er ikke vanskelig å koble pumpen elektrisk.

Fysisk monter den på laveste punkt i motor rommet.

 

Om det er innebygget flottør i pumpen du har kjøpt, trenger du bare koble ledninger til bryter fra pumpen og til

+ 12Volt med sikring i mellom. Har den ikke flottør, kobles det som tegningen viser.

Bryteren S1 som vist, har to posisjoner, en manuell (opp) og en auto instilling (ned).

Lønner seg å alltid ha den på auto (bryter ned). Da er du sikret at pumpen starter ved en lekkasje man ikke

er obs på.

Bryteren kan erstattes med en lik S4, den kan ha spenning av i midtposisjon. Men da kan man glemme å skru på

auto.

12 volt kan tas fra batteri eller etter hovedbryter.

 

I båten min er det et par pumper, en forut og en i motor rommet, begge står på auto. Og i sommer fikk jeg melding fra en båt nabo

at båten min lenset med jevene mellomrom. Det viste seg at det var blitt lekkasje i en ubrukt og plugget gjennomføring forut.

Hadde tæret en del rund flens på yttersiden og tetnings materialet hadde smuldret bort, så det piplet litt hele tiden.

På et par timer var det nådd så høyt at en flottør koblet inn pumpen.

Om jeg ikke hadde hatt pumpe og satt den på auto, er det lett å tenke seg resultatet om jeg ikke hadde oppdaget det selv.

Nå var jeg i nærheten og hadde sett at det kom inn vann, så fant etter hvert hvor det lakk.

 

 

schemeit-project.png.33b3ceb59f2bb3a589945a6add2694c1.png

Edited by Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Eskild skrev for 19 timer siden:

Du har i hvert fall kjøpt ordentlig pumpe. Den er helautomatisk (hvis det er en Rule 1100GPH som på bildet) og trenger bare strøm og en slange ut så ordner den resten selv, såfremt du får den ned i kjølen. Om du trenger ekstra skroggjennomføring kommer an på hvordan det ser ut i båten din. I min Saga 27 er det en ledig stuss på eksisterende opplegg som bare venter på en ny pumpe. Jeg bor på Nesodden, så jeg kan godt stikke nedom Oksval og titte på det sammen med deg hvis du vil.

Har svart deg på PM. Takk for at du tilbyr deg å hjelpe til, det setter jeg veldig pris på!

 

Bildet var egentlig bare brukt som illustrasjonsfoto fordi jeg satt på jobben når jeg skrev dette.

 

Det er en 500GPH jeg har, men den er også helautomatisk. Jeg har sikring og sikringsholder, mangler bare å få kjøpt slange. Har også skroggjennomføring hvis det er nødvendig.

80533EA8-12C7-4878-8DAF-81C9C0B10109.jpeg.cdcd5aab15ba2fa2fd3c3fdecc661805.jpeg

 

 

Link to post
fjordgrynt skrev for 6 timer siden:

Bare sånn helt generelt om slike pumper: Det vil lønne seg å ta seg bryet med å koble opp med bryter slik at flottørbryteren kan overstyres og pumpen kjøres helt manuelt. Det er ihvertfall min erfaring med "proletarmodellene" (les:BIltema) av slike pumper, da flottørbryteren gjerne har en ganske anselig "hysterese", som det heter på fint. I praksis betyr det at den ikke slår inn før det er ganske mye vann tilstede, så det er veldig praktisk å kunne kjøre pumpen helt manuelt, for å få tømt ut mest mulig vann når man har behov for det.

Det høres ut som en god ide! Jeg har en ledig bryter på bryterpanelet også, så det burde vel være greit å få til! Takk for tips!

Link to post
Chris284 skrev for 7 timer siden:

Er ikke vanskelig å koble pumpen elektrisk.

Fysisk monter den på laveste punkt i motor rommet.

 

Om det er innebygget flottør i pumpen du har kjøpt, trenger du bare koble ledninger til bryter fra pumpen og til

+ 12Volt med sikring i mellom. Har den ikke flottør, kobles det som tegningen viser.

Bryteren S1 som vist, har to posisjoner, en manuell (opp) og en auto instilling (ned).

Lønner seg å alltid ha den på auto (bryter ned). Da er du sikret at pumpen starter ved en lekkasje man ikke

er obs på.

Bryteren kan erstattes med en lik S4, den kan ha spenning av i midtposisjon. Men da kan man glemme å skru på

auto.

12 volt kan tas fra batteri eller etter hovedbryter.

 

I båten min er det et par pumper, en forut og en i motor rommet, begge står på auto. Og i sommer fikk jeg melding fra en båt nabo

at båten min lenset med jevene mellomrom. Det viste seg at det var blitt lekkasje i en ubrukt og plugget gjennomføring forut.

Hadde tæret en del rund flens på yttersiden og tetnings materialet hadde smuldret bort, så det piplet litt hele tiden.

På et par timer var det nådd så høyt at en flottør koblet inn pumpen.

Om jeg ikke hadde hatt pumpe og satt den på auto, er det lett å tenke seg resultatet om jeg ikke hadde oppdaget det selv.

Nå var jeg i nærheten og hadde sett at det kom inn vann, så fant etter hvert hvor det lakk.

 

 

schemeit-project.png.33b3ceb59f2bb3a589945a6add2694c1.png

Takk for grundig forklaring! Begynner nesten å tro på at jeg kan klare dette...:giggle:

 

Har forøvrig en helautomatisk pumpe.

Link to post
Chris284 skrev for 19 timer siden:

Er ikke vanskelig å koble pumpen elektrisk.

Fysisk monter den på laveste punkt i motor rommet.

 

Om det er innebygget flottør i pumpen du har kjøpt, trenger du bare koble ledninger til bryter fra pumpen og til

+ 12Volt med sikring i mellom. Har den ikke flottør, kobles det som tegningen viser.

Bryteren S1 som vist, har to posisjoner, en manuell (opp) og en auto instilling (ned).

Lønner seg å alltid ha den på auto (bryter ned). Da er du sikret at pumpen starter ved en lekkasje man ikke

er obs på.

Bryteren kan erstattes med en lik S4, den kan ha spenning av i midtposisjon. Men da kan man glemme å skru på

auto.

 

Slik ser koblingsskjemaet ut som fulgte med. Her et det jo lagt inn en bryter med tre valg. Jeg ser jo poenget ditt, og den bryteren jeg har som kan brukes er jo bare med to posisjoner. Det ville jo vært enklest å bruke den.

EBDC67CD-4DEA-42DA-9B4D-2069371304BA.jpeg.bd1487f478b4d8342de465e22e42e6b3.jpeg

Link to post
  • 2 years later...
Chris284 skrev On 7.9.2018 at 16.01:

Er ikke vanskelig å koble pumpen elektrisk.

Fysisk monter den på laveste punkt i motor rommet.

 

Om det er innebygget flottør i pumpen du har kjøpt, trenger du bare koble ledninger til bryter fra pumpen og til

+ 12Volt med sikring i mellom. Har den ikke flottør, kobles det som tegningen viser.

Bryteren S1 som vist, har to posisjoner, en manuell (opp) og en auto instilling (ned).

Lønner seg å alltid ha den på auto (bryter ned). Da er du sikret at pumpen starter ved en lekkasje man ikke

er obs på.

Bryteren kan erstattes med en lik S4, den kan ha spenning av i midtposisjon. Men da kan man glemme å skru på

auto.

12 volt kan tas fra batteri eller etter hovedbryter.

 

I båten min er det et par pumper, en forut og en i motor rommet, begge står på auto. Og i sommer fikk jeg melding fra en båt nabo

at båten min lenset med jevene mellomrom. Det viste seg at det var blitt lekkasje i en ubrukt og plugget gjennomføring forut.

Hadde tæret en del rund flens på yttersiden og tetnings materialet hadde smuldret bort, så det piplet litt hele tiden.

På et par timer var det nådd så høyt at en flottør koblet inn pumpen.

Om jeg ikke hadde hatt pumpe og satt den på auto, er det lett å tenke seg resultatet om jeg ikke hadde oppdaget det selv.

Nå var jeg i nærheten og hadde sett at det kom inn vann, så fant etter hvert hvor det lakk.

 

 

schemeit-project.png.33b3ceb59f2bb3a589945a6add2694c1.png


Tro om det har noen betydning om flottør bryter + eller - ?

Jeg jar pleid å sette den på minus.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...