LAKA Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Etter å ha sett en del på båter i 16-17 fots klassen er budsjettet nå økt til maks 400 000 (for ny båt) og 350 000 for nesten ny båt. Noen ufravikelige krav: Mellom 18 og 22 fot Maks 150 HK Sitteplass til minimum 6 personer Sjøsterkt skrog i høy fart Forbruk i 25 knop lavere enn 0,8 l per nm (båten skal brukes til pendling) Marsjfart minimum 28 knop. Foretrekker ellers åpne båter uten kalesjeløsning og aller helst senterkontroll. Har en foreløpig favoritt i Yamarin 61 CC Cross, men har også sett på båter som Ockelbo B18CC og Buster X. Noen som har erfaringer med noen av disse båtene eller har tips til andre båter i denne prisklassen? Quote Link to post
Komodo Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Uten å ha kjennskap til Buster fra nyere tid vil jeg gi en liten advarsel i forhold til din bruk. Dette er båter som er bygget av meget tynne plater som er knekt for å oppnå stivhet. Ved gjentatte slag mot sjøen (som du er nødt til å få hvis du skal pendle i all slags vær) er jeg redd for at det kan bli svake punkter som kan sprekke over tid. For min del ville jeg derfor konsentrert meg om glassfiberbåter. Gå for mest mulig lengde, minst mulig innredning og dilldall, og mest mulig V-bunn. Hørte en som hadde brukt en 24 fot Hydrolift her ute for å pendle til byen en periode, men ga det opp. Alt ombord ble ristet løs og slått i filler. En custum Draco kanskje Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pacuare Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=128595822 Anytec 622? Tilfeldig eksempel i link. Har vurdert storebror, og mitt inntrykk er at dette er ett bra alternativ til røff bruk. Aluminiumen skal være mye bedre en Buster. Har tilsvarende båt med mindre v bunn, anbefales ikke til pendling. Men den tåler myyyye juling. Quote Link to post
Ask Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 Hei PolarCirkel toler det meste, men har ikkje all verdens v-botn. Tunge er dei òg. Kanskje ein RIB kan vera tingen? Ask Quote Link to post
LAKA Posted September 8, 2018 Author Share Posted September 8, 2018 RIB blir nok ikke aktuelt da båten også skal brukes som familiebåt med små barn og da er høyt fribord viktig. Jeg er ikke veldig redd for holdbarheten til Buster da båten ikke skal brukes til daglig pendling, men maks et par dager i uka. Jeg har også mulighet til å reise på andre måter på de verste vinterdagene. Den viktigste egenskapen er å kunne holde god fart (25 knop) selv om det blåser, slik at jeg får en relativt forutsigbar tur med tanke på hastighet. Så vil båten også bli brukt litt utpå Boknafjorden når været er greit og da tenker jeg det kan være greit med en viss lengde og også tyngde på båten uten at forbruket hopper i været. Quote Link to post
Jtk1 Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 jeg har en alukin sp650, kjempe båt. http://www.alukin.se/pro-650.html Quote Link to post
Kiekhaefer Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 Dette her er bra båter som tåler mye sjø. https://www.finn.no/121067676 Quote Link to post
GunR Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 Støtter ideen om Anytec 622. Finnes som SP (skjærgårdsjeep type konsoll og vindskjerm), og SPD (vinskjerm i full bredde og solid dør i midten). SPD er min favoritt, da den gir bedre beskyttelse mot vind og vær, og døren er god. Blir en bowrider, da det er plass foran. Har sett grundig på disse, både 530, 620, og 750. Hver eneste sveis og alle detaljer virker supersolid, helt ned til dørhåndtak og dør i vindskjerm. Kaasbøll vet jeg ikke noe om, men det firmaet i linken skal jeg ikke handle med flere ganger... Quote Link to post
LAKA Posted September 9, 2018 Author Share Posted September 9, 2018 Anytech står på listen, men kun 530 som er aktuell da de er relativt høyt priset. Spørsmålet er om det er verdt 100k å gå opp fra en Ockelbo B18CC til Anytec 530 SP. Quote Link to post
enslagsgjest Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 (edited) Litt dyrere en det du hadde tenkt, men veldig legendarisk og sjødyktig skrog: https://www.finn.no/127762037 Edit: Hvis du ser bort fra hestekreftene kan vel XO også være et alternativ? https://www.finn.no/128662529 Edited September 9, 2018 by enslagsgjest (see edit history) Quote Jeg er en slags gjest Link to post
Jon-Kåre Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 LAKA skrev for 11 timer siden: Jeg er litt usikkker på om jeg vil ha kalasjebåt til pendling da det blir mye av og på med kalesje. Jeg har en Bustet XXL. Kalesjen er oppe hele tiden. Quote Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.