Jump to content

Tips til langkjølet liten havseiler

mingebretsen

Recommended Posts

Riktignok ikke langkjølet, men hvis god i mye vind og sjø er det viktigste kriteriet, så har jeg erfaring med IW 31.

På finn: ttps://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=120431575&fks=120431575

Det V-formede forskipet gir myk gange i motsjø som for en langkjølet båt, mens finnekjølen gir betydelig mindre overflate under vann og bedre lettvindsegenskaper.  Kjølen er støpt med en stor V-formet flens (ca 2 m x 0.5 m) som passer inn i en fordypning i glassfiberskroget. En svært kraftig konstruksjon.  

_1733286722.jpg

_994316074.jpg

6 hours ago, shipahoy said:

Jeg har en Marieholm 261. Den er en videreutvikling av IF-båten.

Stødig båt som tåler mye ?

Har også hatt en slik og syntes det var alle tiders. Måtte desverre gå opp i størrelse for å få med kona. M261 seiler godt og tar sjøene med verdighet. Kan være litt våt i kuling, men den føles alltid trygg

Euklid skrev 16 minutter siden:

Contessa 26 fortjener å bli nevnt i samme selskap, skjønt det ikke finnes så mange i Norge.

Hvis planen faktisk er å krysse noen hav ville jeg sterkt vurdert å kjøpe litt større båt; ståyhøyde inne gjør underverker, og bør være mulig å få til uten en alt for uoverkommelig økning i pris. Plassforskjellen fra 25-27 til 30-32 fot er enorm.

Enig med euklid. 

Båtene holder jo nesten alltid (med mindre det er noe drit selvfølgelig..), det er mannskapet som svikter. Derimot kan det være stor forskjell på comfort både inne og ute, og litt opp i størrelse er forskjellen betydelig. 

Hadde selv en spekkhugger. Fantastisk båt, sterkt bygget og tåler juling. Men, hvis det var mer enn 7 sekundmeter og litt sjø, så var det regntøy som gjalt, uansett om yr syntes det var sol den dagen...:yesnod: 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Euklid skrev for 5 timer siden:

Contessa 26 fortjener å bli nevnt i samme selskap, skjønt det ikke finnes så mange i Norge.

Det er en uvanlig seiglivet båt. Så dagens lys i 1939 når Sunden fikk i oppdrag å tegne en folkebåt for de som ikke hadde råd til å seile Drake. Den fikk navnet "Nordisk Folkebåt". Og suksess ble det. Bygget i tusenvis av eksemplarer.

Det hører med til historien at de bedre bemidlede Drakeseilerne hadde problemer med å seile fra NF'en.

Senere ble denne fenomenale båten til IF og Contessa 26.

Og nå har den pinadø gjenoppstått for n'te gang.

IF i tysk tappning.

• 1 år senere...

Begynner å nærme seg endelig båtkjøp nå ettervært, til våren forhåpentligvis. Har sett litt på Bianca 28, Allegro 27, Laurin 28, Amigo 27. Skulle gjerne hatt modellen opp, Laurin 33, Amigo 33 osv. Men her ligger prisene gjerne på dobbelte, på de jeg har sett nå værtfall.

27-28 foterne rundt 40-80.000,-. Fant Amigo 33 i Sverige til 150. Alle disse prisene er i utlandet, så må legge på 25%.

https://www.blocket.se/annons/skane/amigo_33_till_vinterpris/87222939

På finn.no i samme prisklasse ser jeg Hallberg Rassy i begge størrelsene. HR 26 til underkant av 100.000 norkse reg i norge, og HR 35 rasmus til 185. 

Er det noen som kan sammenligne de modellene nevnt over. Kan man si noe utifra tallene iforhold til vekt/kjølvekt mm?

Bilde av Bianca og Allegro under. @Gunga Din

allegro_27_drawing.jpg

bianca_27_drawing.jpg

Redigert av mingebretsen (see edit history)
Sun Flyer skrev for 1 time siden:

Hvorfor er du så sikker på at båten må være langkjølet? Ser få fordeler..

Nei, jeg skal ikke virke skråsikker. Så du kan gjerne argumentere mot meg.

Jeg har aldri seilt en langkjølet båt. Men argumentene jeg har lest for langkjølet virker attraktivt i mine øyne.

Komfortabel og trygg seilas i røff sjø. Mer solid/beskyttet kjøl/ror. 

Jeg vil sette komfort til sjøs og trygghet høyere en 1-2 ekstra knop, og litt skarpere opp på kryss, om man havner i dårlig vær på havet.

Mener å huske at på golden globe i fjor var det svært få av disse smale langkjølte båtene som overlevde. Smale skrog og grunne kjøler gir mindre stabilitet enn kjølvekten skulle tilsi. Dermed ble de slått rundt og knakk mastene. Men er enig i at de kan tåle mer om du går på grunn eller treffer en container. Jeg har seilt langkjølt båt mange ganger og hadde definitivt sett etter noe annet. Men det er personlige preferanser og trenger ikke være likt for deg. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Sun Flyer skrev 11 minutter siden:

Mener å huske at på golden globe i fjor var det svært få av disse smale langkjølte båtene som overlevde. Smale skrog og grunne kjøler gir mindre stabilitet enn kjølvekten skulle tilsi. Dermed ble de slått rundt og knakk mastene. Men er enig i at de kan tåle mer om du går på grunn eller treffer en container. Jeg har seilt langkjølt båt mange ganger og hadde definitivt sett etter noe annet. Men det er personlige preferanser og trenger ikke være likt for deg. 

Om den erfaringen de gjorde i Golden Globe stemmer, så er jo det interessant.

Jeg ser IW 31 er nevnt som en spessielt solid og sjøsterk båt, om det er andre tips i den prisklassen jeg ser på (rundt 100,-), så gjerne kom med dem. 

Jeg syntes absolutt de estetiske linjene på slike bredrumpa seilskuter er flotte. 

HR 26 er jo ellers ikke langkjølet, og virker å ha gode lovord, men er da også enda 2 fot kortere, når jeg heller skulle sett at den var 2 fot lenger.

Skjermbilde_2019-12-19_kl._12_14_49.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...