mingebretsen Startet 8.September.2018 Link til dette innlegget Startet 8.September.2018 Ute etter tips og anbefalinger til en langkjølet liten havseiler, str. 25-30 fot. Har ikke hatt seilbåt på ei stund nå, og lengselen er stor. På finn fikk jeg opp en Junker 24 som jo ser veldig fin ut, men det er jommen lettvint om det er innenbords motor, men ingen must. God i krafitg vind og høy sjø er prioritet. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Jeg har en Marieholm 261. Den er en videreutvikling av IF-båten. Stødig båt som tåler mye ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Albin Vega, 27 fot. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Storfidra og Havsfidra bør vel nevnes her, og skulle etter hva ryktet sier klare en hel del. Men, jeg har ingen erfaring med noen av dem selv... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
HaHa Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Jeg har heller ingen erfaring med langkjølte havseilere, men Frances 26 som ligger til salgs på finn ser fin ut. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=128143570&fks=128143570 Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 8.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Denne så unektelig veldig flott ut ja Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Riktignok ikke langkjølet, men hvis god i mye vind og sjø er det viktigste kriteriet, så har jeg erfaring med IW 31. På finn: ttps://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=120431575&fks=120431575 Det V-formede forskipet gir myk gange i motsjø som for en langkjølet båt, mens finnekjølen gir betydelig mindre overflate under vann og bedre lettvindsegenskaper. Kjølen er støpt med en stor V-formet flens (ca 2 m x 0.5 m) som passer inn i en fordypning i glassfiberskroget. En svært kraftig konstruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 1. Falmouth Cutter 2. Frances 3. Laurin L28 Jeg hadde gått for den francesen som ligger på finn, falmouth cutter/Bristol channel cutter er umulig å få tak i i Norge. Frances 26 er i tillegg en legendarisk langturseilere. En annen du kan se på er Contessa 26. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Gunga Din Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 (redigert) Allegro 27 Allegro 30 http://www.allegroklubben.se/ HR Monsun, Vagabond.......(31 fot!) Amigo 27 Redigert 8.September.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøstein Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Danske Bianca 27 og Great Dane 28 bør også vurderes, hender det kommer noen til salgs her til lands. Mange fine engelske også. Vertue 25 både i tre og glassfiber, Vancouver 27/28 er flotte men dyre. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Grinde. Er vel ikke langkjølt, men tåler "alt" Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 6 hours ago, shipahoy said: Jeg har en Marieholm 261. Den er en videreutvikling av IF-båten. Stødig båt som tåler mye ? Har også hatt en slik og syntes det var alle tiders. Måtte desverre gå opp i størrelse for å få med kona. M261 seiler godt og tar sjøene med verdighet. Kan være litt våt i kuling, men den føles alltid trygg Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Junker 26. Har separat ror og kjøl, men har mange av egenskapene til langkjølte båter. Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
paxo Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 https://fjordms33.wordpress.com/ Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Misil 2 er også en god, stødig båt for størrelsen. Kjølen er forholdsvis lang og grunn som på en langkjølet båt, den har dog delt lateralplan. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Euklid Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Contessa 26 fortjener å bli nevnt i samme selskap, skjønt det ikke finnes så mange i Norge. Hvis planen faktisk er å krysse noen hav ville jeg sterkt vurdert å kjøpe litt større båt; ståyhøyde inne gjør underverker, og bør være mulig å få til uten en alt for uoverkommelig økning i pris. Plassforskjellen fra 25-27 til 30-32 fot er enorm. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Euklid skrev 16 minutter siden: Contessa 26 fortjener å bli nevnt i samme selskap, skjønt det ikke finnes så mange i Norge. Hvis planen faktisk er å krysse noen hav ville jeg sterkt vurdert å kjøpe litt større båt; ståyhøyde inne gjør underverker, og bør være mulig å få til uten en alt for uoverkommelig økning i pris. Plassforskjellen fra 25-27 til 30-32 fot er enorm. Enig med euklid. Båtene holder jo nesten alltid (med mindre det er noe drit selvfølgelig..), det er mannskapet som svikter. Derimot kan det være stor forskjell på comfort både inne og ute, og litt opp i størrelse er forskjellen betydelig. Hadde selv en spekkhugger. Fantastisk båt, sterkt bygget og tåler juling. Men, hvis det var mer enn 7 sekundmeter og litt sjø, så var det regntøy som gjalt, uansett om yr syntes det var sol den dagen... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Mulligan Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Euklid skrev for 5 timer siden: Contessa 26 fortjener å bli nevnt i samme selskap, skjønt det ikke finnes så mange i Norge. Det er en uvanlig seiglivet båt. Så dagens lys i 1939 når Sunden fikk i oppdrag å tegne en folkebåt for de som ikke hadde råd til å seile Drake. Den fikk navnet "Nordisk Folkebåt". Og suksess ble det. Bygget i tusenvis av eksemplarer. Det hører med til historien at de bedre bemidlede Drakeseilerne hadde problemer med å seile fra NF'en. Senere ble denne fenomenale båten til IF og Contessa 26. Og nå har den pinadø gjenoppstått for n'te gang. IF i tysk tappning. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Relativ ny artikkel om Contessa 26: https://scandinavianmariner.com/blog/contessa-26 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
mingebretsen Svart 10.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Blir ikke noe verdenshav med det første vell, men litt rundt i Nord Europa, øyer i Nordsjøen og norskekysten. Joda, opp mot 30 fot er jo bedre nå ettervært som barna også vil bli større. Så om dere har tips i 30 fots klassen, sleng det gjerne med så skal det vurderes iforhold til pris. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 19.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 (redigert) Begynner å nærme seg endelig båtkjøp nå ettervært, til våren forhåpentligvis. Har sett litt på Bianca 28, Allegro 27, Laurin 28, Amigo 27. Skulle gjerne hatt modellen opp, Laurin 33, Amigo 33 osv. Men her ligger prisene gjerne på dobbelte, på de jeg har sett nå værtfall. 27-28 foterne rundt 40-80.000,-. Fant Amigo 33 i Sverige til 150. Alle disse prisene er i utlandet, så må legge på 25%. https://www.blocket.se/annons/skane/amigo_33_till_vinterpris/87222939 På finn.no i samme prisklasse ser jeg Hallberg Rassy i begge størrelsene. HR 26 til underkant av 100.000 norkse reg i norge, og HR 35 rasmus til 185. Er det noen som kan sammenligne de modellene nevnt over. Kan man si noe utifra tallene iforhold til vekt/kjølvekt mm? Bilde av Bianca og Allegro under. @Gunga Din Redigert 19.Desember.2019 av mingebretsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Hvorfor er du så sikker på at båten må være langkjølet? Ser få fordeler.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
mingebretsen Svart 19.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 (redigert) Sun Flyer skrev for 1 time siden: Hvorfor er du så sikker på at båten må være langkjølet? Ser få fordeler.. Nei, jeg skal ikke virke skråsikker. Så du kan gjerne argumentere mot meg. Jeg har aldri seilt en langkjølet båt. Men argumentene jeg har lest for langkjølet virker attraktivt i mine øyne. Komfortabel og trygg seilas i røff sjø. Mer solid/beskyttet kjøl/ror. Jeg vil sette komfort til sjøs og trygghet høyere en 1-2 ekstra knop, og litt skarpere opp på kryss, om man havner i dårlig vær på havet. Redigert 19.Desember.2019 av mingebretsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Mener å huske at på golden globe i fjor var det svært få av disse smale langkjølte båtene som overlevde. Smale skrog og grunne kjøler gir mindre stabilitet enn kjølvekten skulle tilsi. Dermed ble de slått rundt og knakk mastene. Men er enig i at de kan tåle mer om du går på grunn eller treffer en container. Jeg har seilt langkjølt båt mange ganger og hadde definitivt sett etter noe annet. Men det er personlige preferanser og trenger ikke være likt for deg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
mingebretsen Svart 19.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 (redigert) Sun Flyer skrev 11 minutter siden: Mener å huske at på golden globe i fjor var det svært få av disse smale langkjølte båtene som overlevde. Smale skrog og grunne kjøler gir mindre stabilitet enn kjølvekten skulle tilsi. Dermed ble de slått rundt og knakk mastene. Men er enig i at de kan tåle mer om du går på grunn eller treffer en container. Jeg har seilt langkjølt båt mange ganger og hadde definitivt sett etter noe annet. Men det er personlige preferanser og trenger ikke være likt for deg. Om den erfaringen de gjorde i Golden Globe stemmer, så er jo det interessant. Jeg ser IW 31 er nevnt som en spessielt solid og sjøsterk båt, om det er andre tips i den prisklassen jeg ser på (rundt 100,-), så gjerne kom med dem. Jeg syntes absolutt de estetiske linjene på slike bredrumpa seilskuter er flotte. HR 26 er jo ellers ikke langkjølet, og virker å ha gode lovord, men er da også enda 2 fot kortere, når jeg heller skulle sett at den var 2 fot lenger. Redigert 19.Desember.2019 av mingebretsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.