Guest Avmønstret# Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 mingebretsen skrev 26 minutter siden: Jeg vil sette komfort til sjøs og trygghet høyere en 1-2 ekstra knop, og litt skarpere opp på kryss, om man havner i dårlig vær på havet. Om en ofrer 1-2 knop i 27-30 fots "halvgammel" båt klassen så begynner det å gå veldig sakte. Ok, det er kanskje mer komfortabelt i drittvær med lang kjøl, men 27-30 fot i drittvær er uansett ikke veldig komfortabelt og går det sakte så betyr det x, eller xx timer lengre ute i drittværet. Men for lengre kryssinger i en båt av den størrelsen så ville jeg tenkt som deg. Samtidig, med kystseilas så mener i hvertfall jeg at det å kunne krysse mot uønsket vind/sjø er en veldig viktig egenskap mtp både navigasjonsmuligheter og at en potensielt kan ha kyst i le som man vil holde unna. Med 27-30 fot som ikke krysser noe særlig skal det ikke så mye vind og sjø til før navigasjonsmulighetene reduseres ved kystseilas, eller at en kommer i en dårlig situasjon som en ikke er i stand til å komme seg ut av. Jeg ville være mer skeptisk til kystseilas med en dårlig kryssbåt enn å krysse et større havstrekk. Er en "utpå" så har en mer handlingsrom, langs kysten begrenses det ofte av "mye rart". Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 19.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 @Pinkvin Gode nok poeng.. Tips til båttype du ville godt for? Enkel å seile solo, stabil for større havkryss (men det blir jo mer kystseilas en havkryss).. Mest solo, men jeg har både barn og samboer som nok vil være med iblant, så burde sliksett sikte litt over 30 taller i fot, men litt begrensning på økonomien. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 (redigert) Vi hadde noen bekjente med Storfidra. Den er ikke mer enn 25 fot. De har hatt den siden den var ny på 70-tallet. Båtplass i Göteborg. Seilt Limfjorden, Stockholm, Bornholm, Tyskland, Lofoten. I starten med to barn om bord. Nå må de dele båten med barna. Så en langkjølet båt kan neppe være videre livsfarlig. I lett vind i Limfjorden seilte de fra oss. Riktignok hadde vi bare genoaen oppe, for ikke å såre vår egen stolthet. En annen kompis seilte Læsø, Brunsbüttel, Wick, Mogan i en smell med en 27 fot Albin. Var ikke på land mellom Wick og Mogan. Seilte Atlanteren vest av Irland. Langkjølede båter går litt tregere. Også de oppnår max skrogfart. De tenderer mot å plaske mye mindre i motsjø enn hurtige båter. A more relaxed ride. Jeg har hatt langkjølet seiler av tre, hurtig skjærgårdskrysser av glassfiber og Hulda. Hvem liker jeg best? Hulda. Langsom, stødig, a relaxed ride :-) Fare for le kyst? Ingen av de tre. Krysse gjennom trange sund? Kun skjærgårdskrysseren med selvslående fokk. Kan gjøre det med Hulda også, gidder ikke. Må bare legge til. Min første seiler, 25 kvm spissgatter, fikk aldri motor. Seilte og parkerte ved siden av bøya. Med en kompis om bord, seilte opp langs kaia på Bomannsvik, bakket fokka og seilte sidelengs inn og fortøyde. Kaia full av folk som glodde med store øyne. Vi 14-åringene gikk noncalant på land, kjøpte is, stakk ut på sjøen igjen. Redigert 19.Desember.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 19.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 @Hulda hvilken båt er Hulda? takk for innspill. Jeg prøver å være åpen for alt, men tenderer absolutt mot langkjølet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 mingebretsen skrev 12 minutter siden: @Hulda hvilken båt er Hulda? Hjemmesnekret. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Sun Flyer skrev for 2 timer siden: Mener å huske at på golden globe i fjor var det svært få av disse smale langkjølte båtene som overlevde. Smale skrog og grunne kjøler gir mindre stabilitet enn kjølvekten skulle tilsi. Vel, det er ikke direkte feil det du skriver, men jeg ville uansett vært forsiktig med å bruke Golden Globe race som målestokk og sammenligningsgrunnlag når en skal kjøpe båt til turbruk. Husk at det kun var 5 av 18 båter som overhode kom i mål, hvor 3 av dem var rustler 36 som ER en langkjølet båt. Jeg har forøvrig ingenting imot finnekjøl, og støtter opp om mye som blir sagt her av både SunnFlyer og Pinkvin. Se an forholdene der du kommer til å bruke båten! Har selv en OE 32 som i prinsipp er det samme som en allegro 33, og synes det er en fantastisk båt. Vi bor i København, og uansett hvor vi skal, så venter lange strekk i relativt åpent farvann i Øresund. Da gir det god mening med en langkjølet, sterkt bygget og stabil båttype, så du kommer deg noen vei også de dagene det blåser mer enn 10 m/s. Hadde jeg bodd i skjærgården hadde jeg hatt noe annet. I år seilte vi fra København til Nord-Norge, og var ute i 5mndr i år med kone og et halvt år gammelt barn. Både opp og ned rundt lista, stadt og Hustadvika var jeg lykkelig over at jeg satt i akkurat den båten jeg gjorde. Da vi kom til bästkusten ble vi forbiseilt ikke bare en gang, og med en raskere båt hadde vi vært fremme en time før hver dag, og det hadde i det hele tatt sikkert vært mere underholdende å seile. Til gjengjeld kom vi inn på de grunnere plassene? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Hulda skrev 9 minutter siden: Hjemmesnekret. I etterpåklokskapens lys, det var et unødvendig og dumt svar. Hulda er hjemmesnekret. Men skroget måler 13 meter over stevner, 4 meter bredt og stikker 2,2 meter dypt med depl. 17 tonn. Altså ingen racer. Og ligger uansett langt utenfor det du ser etter. Her står Hulda på slipp. Balansen er slik at tauet over baugen er slakt. Den forreste bjelken under kjølen kan plukkes vekk. Rorbeslaget står i løse lufta: Så det er vel Hulda. Finnekjøl, men blanding av gammelt og nytt. Jeg har prøvd å trekke det beste ut av flere kriterier. Bildet beviser at damen er blytung i bånn. Og at balansepunktet er ca. der rodkicker er festet til bommen. Altså over forkanten av overbygget. Skulle jeg bygget en Hulda til, ville det blitt mindre endringer i hekken og en tanke rettere baug, men ikke mye. Baugen gjør at båten går veldig mykt i sjøen, og er nokså tørr. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 19.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 @Hulda langt utenfor det jeg ser etter, men fryktelig flott båt er det :) fint å se Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Gunga Din Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Beide „Oldtimer“ schnitten in dieser wichtigen Kategorie besser ab als das moderne Boot. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Det forstod jeg, selv om tysken min er nur alles scheize. Det kommer an på hva man er ute etter. Skal man seile i lett vind 4 timer i smult farvann for deretter å ligge med hekken mot brygga, OK. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 (redigert) Ytterligere langkjølte båter....... Vagabond 31(tror jeg skrev det tidl) en Harry Becker konstruksjon http://vagabond31.org Fortissimo.........L-O Norlin...samme som Allegro-båtene Lord Helmsman........Håkan Sødergren.......flotte linjer Marieholm 32(E).......Tord Sunden, samme som Folkbåt og IF det er kjøperens marked....så de kanskje dykker opp til rett pris min favoritt blandt kostrer i 30-33 fots klassen er OE 32 ett alternativ til Vegan........Tur 80..........samme konstruktør Per Brohäll Redigert 19.Desember.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 (redigert) Leste om Vagabond og de tre prikkene. I Norge hadde sjøfolk som var blitt akterutseilt tatovert inn tre slike prikker mellom tommel og pekefinger. Jobbet sammen med et par av disse offshore. Felles for dem var at de hadde våknet opp på et bordell dagen etter at båten de jobbet på hadde forlatt havnen. Det var et hederstegn for frie sjeler. Hadde jeg ikke hatt Hulda, ville nok OE 32 vært på ønskelisten. Redigert 19.Desember.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Tidligere i år var der en Vancouver 32 for salg på Finn. Jeg mener også å ha sett en Vancouver 27 på Blocket. Begge solide båter Bjorkski Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Vancouver 27en er en veldig populær langtursbåt i England o USA......... men tror ikke det finnes så mange her iSkandinavien Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mingebretsen Svart 19.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Apropo OE32 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 mingebretsen skrev for 6 timer siden: @Pinkvin Gode nok poeng.. Tips til båttype du ville godt for? Du har fått mange gode tips om båter som jeg har lest mange lovord om. Av egenerfaring så var familiens første seilbåt en Albin Vega når jeg var unge. Vi var fire i familien og for oss var den stor nok, men i dag... tja.... Må vel også si at det er lenge siden jeg har sett et eksemplar til salgs hvor jeg tenkte "den så bra ut", og det gjelder nok også en god del av båtene i det segmentet du ser i. Men det er unntak. Ville kanskje sett mer etter den gode båten enn å kjøpe en dårlig fordi det er akkurat den modellen du ser etter. Vega er smal, relativt sett. Krenger lett og mye. Relativt flat i bunnen inn mot kjølen så kryss i litt skvulpete sjø var ikke noe særlig når sjøen smalt inn i skroget. Var treg på det meste unntatt kanskje slør. Vi seilte en del regatta med den så vi fikk testet den opp mot båtene dengang... og da er vi vel på starten av 80 tallet. Det meste seilte fra oss, men på slør kunne vi holde følge med noen. I medsjø syns jeg den var girete. Men klart, om en finner et eksemplar som er fulgt opp veldig bra så får en en god sjøbåt, tatt størrelsen i betraktning. Men selv hadde jeg ikke sett etter en Vega, det må jeg innrømme. mingebretsen skrev for 6 timer siden: Enkel å seile solo, stabil for større havkryss (men det blir jo mer kystseilas en havkryss).. Mest solo, men jeg har både barn og samboer som nok vil være med iblant, så burde sliksett sikte litt over 30 taller i fot, men litt begrensning på økonomien. Så lenge skroget og riggen ikke er "håpløs" til formålet så ville jeg kanskje tenkt litt på enkelhet å seile alene. Kanskje selvslåer er noe å vurdere, og unngå rigg med babystag og lensetakler. I størrelsen du ser på vil jeg si at rorkult er ett stort pluss, for å ikke snakke om cockpitutforming hvor gjerne en "trang" og "riktig" cockpit er tingen. At du kan sitte komfortabelt og trygt å styre med alt innen rekkevidde. Veldig mange båter tilfredstiller de kravene, men absolutt ikke alle. Jeg syns kanskje cockpitlayout er noe av det viktigste når jeg seiler alene, eller i hvertfall er det utrolig irriterende når layouten er dårlig ifht å seile alene :-) Å kunne sitte "lunt" på benken med god fotstøtte, men enkelt komme seg opp på "ripa" med rorkultforlenger og samtidig kunne justere fokkeskjøter og storseilskjøte uten å måtte flytte seg eller ta nye grep på rorkulten kan være en grei mal. Og kanskje også ha mulighet til å håndtere opphal/reving uten å slippe rorkult, eller i det minste kanskje holde den med en fot ;-) Klart autopilot er tross alt oppfunnet, men noe av gleden er jo å kunne "seile" helt for egen hånd også. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Det er vel rullingen på lens og når man ligger for anker jeg er mest skeptisk til. Og så er det så ekstremt vått i motsjø. Ville nok ikke begrenset søket til kangkjølet båt for ditt bruk. Hadde vel bare kjøpt en båt jeg likte. Veldig få båter som ikke funker på havet om de er i god stand. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Vegan er nok ikke så dum i det prissegmentet.....om vi snakker rundt 50’ innomborder og toalett, og hvis jeg husker rett relativt ok ståhøyde i salongen.......(mendet er ca 50 år siden jeg var ombord i en Vega) hvis du går for Vega, prøv å finn en modifisert Vega, med roret på akterspeilet, de fleste langtursveger har dette det gjør litt både på styringen under seil, men også for bakking for motor hun er helt håpløs i original ved bakking for motor........ Tur 80 er veldig lik Vegan........og den store konkurrenten på den tiden Vegan solgte som smør..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bjorn.bjerke@online.no Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 HR Monsun er mitt forslag :-) Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 20.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 (redigert) bjorn.bjerke@online.no skrev 44 minutter siden: HR Monsun er mitt forslag :-) På finn i skrivende øyeblikk er det en HR Monsun og HR Rasmus for salg i noenlunde samme prisklasse. Oppfører båtene seg relativt likt i vannet? Eller har Monsun et bedre rykte en Rasmus. En av annonsene er vell gått ut på dato, så er vell ikke på nett lenger. Redigert 20.Desember.2019 av mingebretsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 (redigert) Fine båter begge to spør du meg. Men en Rasmus til under 100? Hvordan er standen på den? Gamle båter dette her, så det gjelder å ikke kjøpe katta i sekken. Det koster fort mer enn det smaker. Har kun seilt monsun av de to, og den seiler stabilt og fint. Den kanskje ruller litt lett. Kan ikke tenke meg annet enn at Rasmussen er enda et hakk lunere med centercockpit og 4fot ekstra Redigert 20.Desember.2019 av seilfred (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
mingebretsen Svart 20.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 @seilfred Nei. Disse ligger ute til 180-190. Ikke innenfor ideal budsjettet, men om vi ordner et båt og bolig salg greit løpet av vinteren kan den prisklassen være mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 (redigert) Jeg kjenner ikke Rasmus. En bekjent hadde den første Monsun'en (utstillingsbåten) som kom til Norge. Han var av yrke båtbygger, og hadde seilt siden bleiestadiet. Han, med kone og to barn, var kjempefonrøyde. De hadde båten i mange år frem til han døde. Dog, det er ingen regattamaskin. Redigert 20.Desember.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 OE32 er en nydelig og klassisk båt. Jeg seilte med en slik fra Ålesund til Shetland og Færøyene i begynnelsen av mai. Du kan se mer om båten og langtirseilingen her: https://m.facebook.com/staffansandberg.se/ Båten er nå snart på vei over Atlanteren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.