Ventus Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 En kommentar som kan skape en viss debatt; men hvorfor ikke en passe "voksen" Bavaria/Hanse? http://www.törn.de/blog/die-carpe-diem/ Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 (redigert) Ventus skrev 1 time siden: En kommentar som kan skape en viss debatt; men hvorfor ikke en passe "voksen" Bavaria/Hanse? http://www.törn.de/blog/die-carpe-diem/ Og Patrick Laine som har seil "høyt og lavt" i sin Bavaria. Mange av de på bruktmarkedet, og en del ligger veldig lavt i pris. Kurante båter som er lett å omsette. Men muligens litt over i pris ifht hva trådstarter tenkte. Og Patrick Laine som har seil "høyt og lavt" i sin Bavaria. Mange av de på bruktmarkedet, og en del ligger veldig lavt i pris. Kurante båter som er lett å omsette. Men muligens litt over i pris ifht hva trådstarter tenkte. https://www.youtube.com/channel/UCEZSvXwSH6flqA0q_EEDDBQ/videos Redigert 20.Desember.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Bavaria lager vel ikke utpregede langkjølede båter, gjør de vel? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 16 minutes ago, Hulda said: Bavaria lager vel ikke utpregede langkjølede båter, gjør de vel? Jukset litt. Spørsmålet blir hvorfor langkjølet - historikk i bruk, dyptgående, seil vs. motor egenskaper, komfort og etterpå vekting mot pris. Men ja - utenfor ønsket spesifikasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Forøvrig, tråden "Dagens seilbåtfunn.... " her på forumet har vel vært innom en del båter innenfor kriteriene til trådstarter. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2019 Albin Ballad får du til den prisen og det er en båt jeg tror fyller ønskene dine, selv om den ikke er helt langkjølet. Har vært brukt til jordomseiling. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2019 Halkberg Raasy 29. Tror du skal slite med å finne bedre båt i den klassen med dine kriterier. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2019 Bitteliten skrev 22 minutter siden: Halkberg Raasy 29. Tror du skal slite med å finne bedre båt i den klassen med dine kriterier. Helt enig, det er en skikkelig klassiker. Langsom (relativt) vel balansert og stødig. Det jeg endret med Hulda, var blant annet dypere ror og skeg til under roret. Men HR og Najad var noen av de båtene jeg tittet på som bakgrunn for konstruksjonen. Det var før Regina af Vindö kom på banen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2019 Det ligger en Monsun til salg her til 220´ https://www.knapemarin.se/Home/Detail/4633/Hallberg-Rassy-31-Monsun Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
enslagsgjest Svart 21.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2019 Her er en monsun i ditt nærområde (utgått): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=154075157 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
jupan Svart 21.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2019 (redigert) Føler med deg som er i denne prosessen. Var det for 10 år siden og det gikk rett vest... Vil gi deg tre råd - ta det for hva det er verdt. 1. Den beste båten er den du har nå. - Det er bedre å ha en båt å seile med som ikke er optimal, enn å lete etter den optimale og ikke få seilt. 2. "Buy on condition - not specification". - Jeg driver med veteranbiler og å velge objekt er en øvelse i selvkontroll. Det er alltid best å velge basismodellen som er i god stand, enn å velge toppmodellen som er i dårlig stand. Husk pkt. 1 samtidig. 3. Ikke gå over bekken etter vann - gjør det enkelt. - Finn noen båter i din prisklasse i nærområdet. Liker du båten og pkt. 2 er innfridd - kjøp den, så er du på pkt. 1. Velg kandidater som er kjent for å være gode båter. Ikke betal for mye, det er gammelt ræl uansett hvordan vi snur og vender på det. ;) Redigert 21.Desember.2019 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nemo90 Svart 21.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2019 Stor fan av Junker! En junker 22 var min første seilbåt. For fantastisk båt og veldig behagelig å seile. Fant faktisk bilde av båten da den lå på land i vindfangerbukta.(googla junker22) fersk bunnsmøring og klar til sjøsetting Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 22.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2019 Hvis man er villig til å handle i Danmark: https://www.dba.dk/seahawk-30-aarg-1972-fod-30/id-505142186/ Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2019 Hvem ringer man om man må få sjekket metalltykkelsen på metallbåter? Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 22.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2019 Virker som solid skute det. Men er dette med skrogtykkelse ja. Står ellers ikke noe om stand på motor og seil. Men interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2019 https://www.dba.dk/oe-32-aarg-1986/id-111220290/ har vart på langtur mye seil og nyere motor Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
jupan Svart 22.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2019 (redigert) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=151892419 Ikke gå over bekken etter vann :) Denne oppfyller alle punkter (1-3). Stikkord: ny motor, ny el., god instrumentering og utstyr, og godt vedlikeholdt/oppgradert båt, klar til bruk fra dag 1. Denne tror jeg at jeg hadde dratt og sett på om jeg var i kjøpemodus. JRO Redigert 22.Desember.2019 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2019 JRO skrev 1 time siden: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=151892419 Ikke gå over bekken etter vann :) Denne oppfyller alle punkter (1-3). Stikkord: ny motor, ny el., god instrumentering og utstyr, og godt vedlikeholdt/oppgradert båt, klar til bruk fra dag 1. Denne tror jeg at jeg hadde dratt og sett på om jeg var i kjøpemodus. JRO Ikke ett ord om riggen. Pussig. Snart 30 år gammel 30 foter i den prisklassen bør vel også ha oppgradert diverse på riggen. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 22.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2019 Pinkvin skrev for 3 timer siden: Ikke ett ord om riggen. Pussig. Snart 30 år gammel 30 foter i den prisklassen bør vel også ha oppgradert diverse på riggen. Alt annet enn inspeksjon blir jo bare spekulasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 24.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2019 . Noen med kunnskap om Finngal 27? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=145266074 Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 25.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2019 (redigert) Hei, igjen. Det er en jungel å velge i. Skjønner godt dersom det oppleves forvirrende. Personlig mener jeg du ser på mye "rart", og det foreslås mye rare greier her. Trege, langkjølede båter, båter med utpregede svakheter i konstruksjoner, ketchriggede båter, eldgamle stålbåter. Det er lett å gå seg vill, så jeg føler med deg. Da jeg for mer enn 10 år siden var i samme situasjon, holdt jeg på å bli gal av å lete. Det som gjør det litt vanskelig å gi gode råd er at du egentlig ikke sier så mye om bruksområdet ditt, kravene dine og hvilken prisklasse som er aktuelt. En Vega får du for 8000, en HR for noen hundre tusen om man har skikkelig uflaks ;). Det kunne nok gjort letingen enklere for deg om du satte noen avgrensende kriterier. Men, du sier at god i høy sjø og mye vind er prioritet. Fint! Det leder meg over til: Jeg fikk inntrykk av at Sparkman & Stephens IW31 har de fleste kvaliteter man kan ønske seg. Vel og merke for en gammel båt, med et gammelt design, i en prisklasse de fleste har råd til. Den seiler skarpt, den er stødig, pga. et godt design tar den bølgene veldig bra i motsjø og den har en grunnleggende meget solid konstruksjon og design. Den er utviklet og skreddersydd for havgående regatta (ocean racing), og ble bygget på Orust - med all den kvalitet og finesse det fører med seg. IW 31 kan nok fint fungere til både langturseiling og dagsturer, samtidig som du også kan vinne klubbregattaen og gjøre det godt i Færderen, etc. Jeg mener jeg landet på at dette er mye båt for pengene og det eneste minuset er at den - som alle båter på denne størrelsen - er lav under taket og at du blir våt i cockpit. Men den har en liten cockpit, som derfor ikke samler spesielt store mengder vann...! (Slik det så fornuftig har blitt nevnt tidligere). Den er også veldig billig. En kvalitetsbåt, til samme pris som noe eksentrisk ræl i en hage, hvis man kan tillate seg litt vennskapelig satire... Hvis den til 60.000,- ikke er solgt, så er jeg nesten inne på tanken å kjøpe den selv bare for å ha eid en. ;) Skal du ha billigere: vent på en enkelt utstyrt (billig) men fin Maxi 84/Fenix. Eller en IF (regattaklasse - mye kompetanse tilgjengelig). Antakelig lett å selge igjen. Har du 150k til rådighet - stikk til Danmark og hent en Grinde. Flere gode eksemplarer til salgs nå. Skal være en legendebåt. Følger en kar som seiler single handed i en Contessa 35. Det virker å være en seriøst god båt - men gammel, og antakelig høy prisklasse. Har du noen hundre, kjøp en moderne Bavaria 32 f.eks. Virker som mye seilglede og mye båt for pengene ("bang for the bucks"). @Bergen og de startet vel med en slik? Fortsatt lykke til med letingen. Det kommer nok flere og flere båter på markedet når det nærmer seg påske. :) Redigert 25.Desember.2019 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 25.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2019 (redigert) Blir ikke noe kjøp før våre sansyneligvis, så får se større utvalg der. Gøy å se rundt på mye rart da :) men ja, jeg ser det er mye for pengene på en IW 31. vi har forøvrig familiehytte i skjærgården. Her er det kraftlinje på 10 meters høyde. Er ikke noe minus om riggen er stutt og solid, så jeg kan lure meg inn her. Men ikke et must, kan fortøye andre steder på øya og gå inn. — tviler vell på at det blir mulig, så går utifrå at jeg må fortøye på andre siden av øya. Har null interesse av regatta. turseiling i skjærgården, samt litt lengre turer mot Færøyene, scotland, nord Norge og slikt. Virkelig langtur mer på langsikt framover. mest soloseiling, men har to barn og samboer, så er fordel om jeg klarer å stue dem ned et sted ? Jeg har en forkjærlighet til linjene på mange av de "gamle, trege, langåkjølede båtene",og har låst meg litt fast på det - nok med min grunn. Men, jeg ser samtidig, at hvis budsjettet ikke er mer en det er, så får man nok mer for pengene hvis man utvider søket litt. Bedre å seile en å leite.. På Finn nå HR26 til rundt 100, og Alo Mikkel 32 til rundt samme pris. Man får jo mer på sistnevnte, det ser jeg. Redigert 25.Desember.2019 av mingebretsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 25.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2019 Grinde ser jeg virkelig er fine båter Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2019 Kjempebåter. Veldig kort kjøl til å kunne kalles langkjølet. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 25.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2019 Grinde har finnkjøl - ikke langkjølet. Allegro, derimot, er en liknende båt som er langkjølet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.