Jump to content

Tips til langkjølet liten havseiler


mingebretsen

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 1 time siden:

En kommentar som kan skape en viss debatt; men hvorfor ikke en passe "voksen" Bavaria/Hanse?

 

http://www.törn.de/blog/die-carpe-diem/

 

 

 

 

Og Patrick Laine som har seil "høyt og lavt" i sin Bavaria. Mange av de på bruktmarkedet, og en del ligger veldig lavt i pris. Kurante båter som er lett å omsette. Men muligens litt over i pris ifht hva trådstarter tenkte. 

 

Og Patrick Laine som har seil "høyt og lavt" i sin Bavaria. Mange av de på bruktmarkedet, og en del ligger veldig lavt i pris. Kurante båter som er lett å omsette. Men muligens litt over i pris ifht hva trådstarter tenkte. 

 

https://www.youtube.com/channel/UCEZSvXwSH6flqA0q_EEDDBQ/videos

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev 22 minutter siden:

Halkberg Raasy 29. Tror du skal slite med å finne bedre båt i den klassen med dine kriterier. 

Helt enig, det er en skikkelig klassiker. Langsom (relativt) vel balansert og stødig. Det jeg endret med Hulda, var blant annet dypere ror og skeg til under roret. Men HR og Najad var noen av de båtene jeg tittet på som bakgrunn for konstruksjonen. Det var før Regina af Vindö kom på banen :-)

Link to post

Føler med deg som er i denne prosessen. Var det for 10 år siden og det gikk rett vest... :thumbsup:

Vil gi deg tre råd - ta det for hva det er verdt.

 

1. Den beste båten er den du har nå.

- Det er bedre å ha en båt å seile med som ikke er optimal, enn å lete etter den optimale og ikke få seilt.

 

2. "Buy on condition - not specification". 

- Jeg driver med veteranbiler og å velge objekt er en øvelse i selvkontroll. Det er alltid best å velge basismodellen som er i god stand, enn å velge toppmodellen som er i dårlig stand. Husk pkt. 1 samtidig.

 

3. Ikke gå over bekken etter vann - gjør det enkelt.

- Finn noen båter i din prisklasse i nærområdet. Liker du båten og pkt. 2 er innfridd - kjøp den, så er du på pkt. 1. Velg kandidater som er kjent for å være gode båter. Ikke betal for mye, det er gammelt ræl uansett hvordan vi snur og vender på det. ;)

 

 

 

 

 

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=151892419

 

Ikke gå over bekken etter vann :) Denne oppfyller alle punkter (1-3). 

 

Stikkord: ny motor, ny el., god instrumentering og utstyr, og godt vedlikeholdt/oppgradert båt, klar til bruk fra dag 1.

 

Denne tror jeg at jeg hadde dratt og sett på om jeg var i kjøpemodus. 

 

JRO

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#
JRO skrev 1 time siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=151892419

 

Ikke gå over bekken etter vann :) Denne oppfyller alle punkter (1-3). 

 

Stikkord: ny motor, ny el., god instrumentering og utstyr, og godt vedlikeholdt/oppgradert båt, klar til bruk fra dag 1.

 

Denne tror jeg at jeg hadde dratt og sett på om jeg var i kjøpemodus. 

 

JRO

 

Ikke ett ord om riggen. Pussig. 

 

Snart 30 år gammel 30 foter i den prisklassen bør vel også ha oppgradert diverse på riggen. 

Link to post

Hei, igjen. Det er en jungel å velge i. Skjønner godt dersom det oppleves forvirrende. Personlig mener jeg du ser på mye "rart", og det foreslås mye rare greier her. Trege, langkjølede båter, båter med utpregede svakheter i konstruksjoner, ketchriggede båter, eldgamle stålbåter. Det er lett å gå seg vill, så jeg føler med deg.

 

Da jeg for mer enn 10 år siden var i samme situasjon, holdt jeg på å bli gal av å lete.

 

Det som gjør det litt vanskelig å gi gode råd er at du egentlig ikke sier så mye om bruksområdet ditt, kravene dine og hvilken prisklasse som er aktuelt. En Vega får du for 8000, en HR for noen hundre tusen om man har skikkelig uflaks ;). Det kunne nok gjort letingen enklere for deg om du satte noen avgrensende kriterier. Men, du sier at god i høy sjø og mye vind er prioritet. Fint! Det leder meg over til:

 

Jeg fikk inntrykk av at Sparkman & Stephens IW31 har de fleste kvaliteter man kan ønske seg. Vel og merke for en gammel båt, med et gammelt design, i en prisklasse de fleste har råd til. Den seiler skarpt, den er stødig, pga. et godt design tar den bølgene veldig bra i motsjø og den har en grunnleggende meget solid konstruksjon og design. Den er utviklet og skreddersydd for havgående regatta (ocean racing), og ble bygget på Orust - med all den kvalitet og finesse det fører med seg. IW 31 kan nok fint fungere til både langturseiling og dagsturer, samtidig som du også kan vinne klubbregattaen og gjøre det godt i Færderen, etc. Jeg mener jeg landet på at dette er mye båt for pengene og det eneste minuset er at den - som alle båter på denne størrelsen - er lav under taket og at du blir våt i cockpit. Men den har en liten cockpit, som derfor ikke samler spesielt store mengder vann...! (Slik det så fornuftig har blitt nevnt tidligere). Den er også veldig billig. En kvalitetsbåt, til samme pris som noe eksentrisk ræl i en hage, hvis man kan tillate seg litt vennskapelig satire... 

Hvis den til 60.000,- ikke er solgt, så er jeg nesten inne på tanken å kjøpe den selv bare for å ha eid en. ;)

 

Skal du ha billigere: vent på en enkelt utstyrt (billig) men fin Maxi 84/Fenix. Eller en IF (regattaklasse - mye kompetanse tilgjengelig). Antakelig lett å selge igjen.

 

Har du 150k til rådighet - stikk til Danmark og hent en Grinde. Flere gode eksemplarer til salgs nå. Skal være en legendebåt.

 

Følger en kar som seiler single handed i en Contessa 35. Det virker å være en seriøst god båt -  men gammel, og antakelig høy prisklasse.

 

Har du noen hundre, kjøp en moderne Bavaria 32 f.eks. Virker som mye seilglede og mye båt for pengene ("bang for the bucks"). @Bergen og de startet vel med en slik?

Fortsatt lykke til med letingen. Det kommer nok flere og flere båter på markedet når det nærmer seg påske. :)

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post

Blir ikke noe kjøp før våre sansyneligvis, så får se større utvalg der. 
 

Gøy å se rundt på mye rart da :)

men ja, jeg ser det er mye for pengene på en IW 31.

 

vi har forøvrig familiehytte i skjærgården. Her er det kraftlinje på 10 meters høyde. Er ikke noe minus om riggen er stutt og solid, så jeg kan lure meg inn her. Men ikke et must, kan fortøye andre steder på øya og gå inn.  — tviler vell på at det blir mulig, så går utifrå at jeg må fortøye på andre siden av øya. 

 

Har null interesse av regatta. turseiling i skjærgården, samt litt lengre turer mot Færøyene, scotland, nord Norge og slikt. Virkelig langtur mer på langsikt framover. 
mest soloseiling, men har to barn og samboer, så er fordel om jeg klarer å stue dem ned et sted ?

 

Jeg har en forkjærlighet til linjene på mange av de "gamle, trege, langåkjølede båtene",og har låst meg litt fast på det - nok med min grunn. Men, jeg ser samtidig, at hvis budsjettet ikke er mer en det er, så får man nok mer for pengene hvis man utvider søket litt. Bedre å seile en å leite.. 

På Finn nå HR26 til rundt 100, og Alo Mikkel 32 til rundt samme pris. Man får jo mer på sistnevnte, det ser jeg. 

 

AB4E1B55-4F34-4C9B-BAFF-ADCE15B3B279.png

Redigert av mingebretsen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...