Gunga Din Svart 25.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2019 (redigert) JRO skrev for 13 timer siden: ...........Jeg fikk inntrykk av at Sparkman & Stephens IW31 har de fleste kvaliteter man kan ønske seg. Vel og merke for en gammel båt, med et gammelt design, i en prisklasse de fleste har råd til. Den seiler skarpt, den er stødig, pga. et godt design tar den bølgene veldig bra i motsjø og den har en grunnleggende meget solid konstruksjon og design. Den er utviklet og skreddersydd for havgående regatta (ocean racing), og ble bygget på Orust - med all den kvalitet og finesse det fører med seg. IW 31 kan nok fint fungere til både langturseiling og dagsturer, samtidig som du også kan vinne klubbregattaen og gjøre det godt i Færderen, etc. Jeg mener jeg landet på at dette er mye båt for pengene og det eneste minuset er at den - som alle båter på denne størrelsen - er lav under taket og at du blir våt i cockpit. Men den har en liten cockpit, som derfor ikke samler spesielt store mengder vann...! (Slik det så fornuftig har blitt nevnt tidligere) Jeg har seilt IW31 en hel del.....min far hadde en mkII under mange år, bygget -77 den seiler bra, tål mye sjø å vind. tror mange Idag vill oppleve den som liten og trang kjenner en man (70+ nå) som var med å bygget pluggen til IW31an......han fortalte att når første båten var klar, da kom Mr Stephens over fra New York til lille Henån, for prøveseilas, han prøveseilte alle konstruksjoner, for å se att verften, bygget ilfg specs......og gjorte de egne spesialanpassninger, så skulle han godkjenne disse. Det blev også bygget en engelsk IW31.....den fikk navnet She31 hvis TS kan akseptere finnekjølt som IW31......så skulle jeg kikket på ett annet Orust-bygge, som er litt større innvendig.......Forgus 31 Redigert 25.Desember.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
jupan Svart 25.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2019 (redigert) Gunga Din skrev 14 minutter siden: kjenner en man (70+ nå) som var med å bygget pluggen til IW31an......han fortalte att når første båten var klar, da kom Mr Stephens over fra New York til lille Henån, for prøveseilas, han prøveseilte alle konstruksjoner, for å se att verften, bygget ilfg specs......og gjorte de egne spesialanpassninger, så skulle han godkjenne disse. Det blev også bygget en engelsk IW31.....den fikk navnet She31 hvis TS kan akseptere finnekjølt som IW31......så skulle jeg kikket på ett annet Orust-bygge, som er litt større innvendig.......Forgus 31 Interessant å lese! Det sier jo alt om byggekvaliteten. Jeg kjente en kar som seilte Forgus 36. Utrolig flott båt. En skikkelig havseiler, fikk jeg inntrykk av. 321 er vel etterfølgeren til 31, produsert fram til 1997 (?). Muligheter for en mer moderne båt med klassisk byggekvalitet, kanskje? Redigert 25.Desember.2019 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2019 Ja 321 er en forlenget 31a........husker jeg rett så forlenget man forskipet ett innredningsalternativ i 321an, der har man fått til en egen «owners-cabin» en akterlugar med egen dørr Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 25.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2019 (redigert) En Langkjølt båt som alltid vart populær blant langtursseilere og soloseilere er L 32 ......og da spes mk 1-varianten med kort overbygg og flushdekket https://www.sailguide.com/batfakta/laurin-32 http://laurinkoster.dinstudio.se Redigert 25.Desember.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2019 Lå en Forgus 31 ute for 120 000,- tidligere i år, nå solgt. Så virkelig flott ut: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=137450220 Og en Shipman 28 til 50 000,-, som kanskje er litt i samme segmentet? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=157874874 ------- Begge er solgt nå, men sier litt om markedet og hvilke priser som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Etter mye drømming, og alltid noe som kom i veien, eller forsinket seilbåtkjøp, så var det dags. Prisnivået på drømmene mine har gått jevnt opp, før det nå mot slutten gikk kraftig ned igjen. Jeg innså at skulle dette bli noe av i år, måtte jeg skru ned størrelse litt, tilbake til der hvor denne forumtråden startet. Liten solid havseiler. Jeg slo til å fikk en god pris på en Allegro 27. Trenger endel vedlikehold og fiks, men her får jeg ta en ting av gangen. Først blir det å få seilt den hjemmover neste uke. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Gratulerer med båt! Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Gunga Din Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Grattis..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Steini Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Spennende. Gratulera mykje Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
sunnmøre Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Flott båt. Denne toler det meste, om ho er i god stand? Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Blir nok litt vedlikehold fortløpende. Bytte alle wire i riggen er første plan. Så jeg kan stole på den over noen mindre havkryss Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Blir stas det. Lykke til? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Nå har du fått deg en av de bedre svenskene. Gratulerer! Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 1.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Nystoffet og polert gammel skute. Neste blir en sjekk av riggen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.