joelle Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 Jeg kjøpte i fjor in Sandvik 28. må ærlig innrømme at jeg ikke helt stoler på motor, så det har kun vært dagsturer på oss i sommer. har ikke noen grunn til å ikke stole på den, men som seilbåtmenneske så sitter det langt inne å stole på kun et fremdriftsmiddel. jeg var heldig å fikk en perkins 4.154 som jeg har brukt et par måneder å overhale, så på torsdag blir den gamle 4.108 løftet ut. siden jeg vet at det ikke er kun motor som kan skape trøbbel ombord, så tenker jeg at det er like greit å få tømt dieseltanken å gjøre rent denne. Gjett om jeg var gla at jeg valgte dette. Som ni ser av bilder så har jeg vært heldig at det ikke er trekkt opp å tettet det som er av dyser. Jeg har lest mange innlegg her inne, der det spørs om hvordan disse diesel dyra ser ut. Å ja, her ser ni hvordan dem ser ut. utover denne deilige gugga i tanken så var det og vann. Brukte drillpumpe fra jula til 99,- brukte helt transparant slange sånn at jeg var nøie med å se på når dieselen begynte å skifte farge. 120 liter ren diesel, å 25 som blir levert på gjnvinning stasjon. det jeg nå trenger råd om er hvordan vasker jeg enklest tanken fri fra dem rester som jeg ikke har klart å få tørket opp? Link to post
GMC 2500 Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 Ja, se der. Enda en som får en aha opplevelse med uren diesel. Dette er et problem som ALLE med dieselmotor bør merke seg. De fleste Marina sier dem har filter på pumpa? Jeg begynner å tvile sterkt på det. Er for tiden på tur fra Høllen i Søgne ( Kristinsand )til Alta, med en Neptim 8000 og utstyrt med en VP TAMD 41A Fikk beskjed av selger at tankene ble rengjort i fjord, å at båten nesten ikke var brukt etter dette. Det har blitt noen tankinger på tur nordover ( 09.09.18 ligger ved Bud Gjestehav ) Har nå byttet flere dieselfiltre. ( har med ekstra filter ) Har et grovfilter og et finfilter. Var jeg ekstra uheldig eller? Er det mulig at det ble fylt ny diesel på en av tankanene ved Marina der jeg tanka like etterpå. Blir det fylt på x anntal tusen liter, vil det virvle opp all som ligger på bunn i hovedtanken. Om man da tanker opp båten, lik etter en slik påfyll, så er det store muligheter for å få med MYE dritt. Så mitt gode råd til ALLE som ferdes på sjøen med dieselmotor. Ha Altid med minst TO EKSTRA filter. Nå er jeg litt før var enn ettersnar, har med 80 liter ekstra i båten. + 4 filter Det var bere en lek å fylle opp nytt filter, litt lufting, så neste etappe. Så i morgen tar jeg Hustavika, med rengjort filter. ( tømt for vann ) Grovfilteret hadde litt vann i koppen, finfilteret var rent . V8 Diesel Tech Link to post
Hakkannen Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 joelle skrev for 2 timer siden: det jeg nå trenger råd om er hvordan vasker jeg enklest tanken fri fra dem rester som jeg ikke har klart å få tørket opp? Du kommer altså ikke til å tørke opp restene i bunn? Har du mannhull, eller er dette for lite? Kanskje du kommer til slik at du kan stikke en vannslange ned i tanken? Da ville jeg ha brukt et spylemunnstykke på slangen og spylt med varmt vann og kraftig stråle. Så ville jeg ha pumpet ut de skitne vannet og gjentatt prosessen. Tilsetter du litt Zalo i varmtvannet en av rundene vil Zaloen hjelpe til å avfette og løse opp. Så skylling og tørking av tanken. For tørking av tanken kan du feste en ren fille på en ståltråd som du tvinner slik at den blir noenlunde stiv og sterk. Da får du beveget filla rundt om i tanken, selv gjennom lite hull. Har du muligheter for å blåse halvlunken luft ned i tanken for å tørke ut siste rest er det en fordel (enkelte støvsugere kan reversere retningen på lufta). Til slutt ville jeg ha tilsatt Bioprotect eller annet biocid og fylt opp tanken igjen. Sannsynligvis har du også en luftejobb foran deg, noe som gjerne er greit for å få ut eventuelle rester av slim og vann som kan ha kommet inn i rørene under rengjøring. Tok tanksjau på min egen tank for noen år siden, da laget jeg til noen gode mannhull slik at jeg fikk hele armen nedi tanken. Anbefales! Likevel var det vanskelig å komme til uti hjørnene lengst vekke fra mannhullene, da benyttet jeg vannslange og ståltråd med fille på, som beskrevet over. Ble gullende rent Link to post
joelle Posted September 9, 2018 Author Share Posted September 9, 2018 Har tørket opp omtrent alt, men er som sagt nøye med at gjøre ting riktig første gang. fikk tips tidligere idag fra en kamerat som er mekaniker at det beste er å bruke diesel. Link to post
Hulda Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 Hulda er mekaniker: Lunket Zalo-vann. Link to post
Sjark 30 Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 Hei,lurte på om du skal selge den gamle motoren din,er på jakt etter en delemotor? Link to post
Guest Avmønstret# Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 joelle skrev On 9.9.2018 at 15.03: Jeg kjøpte i fjor in Sandvik 28. må ærlig innrømme at jeg ikke helt stoler på motor, så det har kun vært dagsturer på oss i sommer. har ikke noen grunn til å ikke stole på den, men som seilbåtmenneske så sitter det langt inne å stole på kun et fremdriftsmiddel. jeg var heldig å fikk en perkins 4.154 som jeg har brukt et par måneder å overhale, så på torsdag blir den gamle 4.108 løftet ut. Total avsporing men... vår første båt var en Sandvik 28, med rigg! Og nå har vi seilbåt med 4.108 :-) Må si at jeg elsket planløsningen i den snekka, som vel er lik mange andre snekker. Brei og med masse plass. Men i bølger uten seil opp rulla det noe så vanvittig hinsides. Gikk nesten ikke an å gå med sidesjø med den båten. Hjalp veldig med seil oppe men vi endte med å bytte til seilbåt så vi kunne gå selv om det var bølger på sjøen ;-) Uansett, til lykke med flott båt og ny motor! Link to post
Recommended Posts