R.O Startet 9.September.2018 Link til dette innlegget Startet 9.September.2018 10 år gammel D6 330 med dph drev som nylig har vært gjennom omfattende utbedringer etter vannlekkasje i belgen, bla hele øvre gear huset på drevet byttet, motor ut og masse deler byttet... Er dette litt skummelt, eller har motor og drev fått noen ekstra leveår...? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Vil vel absolutt si at det er en fordel om det meste er skiftet til nyt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Det _burde_ være en fordel men om vi snakker om et kjøp her så ville jeg bedt om dokumentasjon/kvitteringer slik at en evt reklamasjon er realistisk. Har sett for mange ganger at halv-kompetente mekanikere foretar større reparasjoner og eier ender opp med noe som går i stykker på nytt hver sesong og koster 5-6-sifrede summer. En kjenning måtte gi opp og selge unna billig etter å ha fått ‘reparert’ DPH drev etter grunnkjenning i lav fart og brukt 2-300’ tilsammen på følgekostnader og nye reparasjoner de påfølgende sesongene. Det var en ung mekaniker som la ut hele renoveringsprossessen for et DPH-drev her på ÅF for noen år siden - med mye bilder. Må tilstå jeg ble både fascinert av hva som krevdes av shimsing, avtrykk/tusj/kritting av tannhjul osv - og vettskremt om jeg noen gang skulle få behov for å betale noen for å gjøre det samme. Innenfor rimelighetens grenser (mhp driftstid) foretrekker jeg egentlig at lakken fremdeles er intakt i skruesporene enn at det har vært foretatt omfattende hjertetransplasjoner om jeg skal kjøpe noe. Ting er som regel skrudd rett sammen fra fabrikken. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 10.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Svarene her illustrerer litt dilemma Bra fordi 7-8 år gammel motor og drev fikk full gjennomgang og mange nye slitedeler, eller OBS OSB, noen har tukla med det... Etter rep har drev og motor tilsynelatende gått problemfritt to sesonger.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 (redigert) Jeg tenker dette er helt greit. Ting går i stykker, de blir reparert, og er det gjort rett er det bra min D6 310 hadde hatt sjøvannslekkasje fra filter før jeg kjøpte. Ut med motor, masse deler byttet. Var aldri et problem med den. Rep gjort av bra verksted. Redigert 10.September.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lecki Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Der er vel ikke første gangen det har vært vannlekkasje gjenom en knutebelg med medfølgende vann inntrengning i øvre veksel på drev, drevknute, lager etc og har ikke hørt annet at dette er helt kurant å utbedre og så lenge rep.har vært gjort av kometente mekaniker burde dette være helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Fantino skrev for 13 timer siden: Det _burde_ være en fordel men om vi snakker om et kjøp her så ville jeg bedt om dokumentasjon/kvitteringer slik at en evt reklamasjon er realistisk. Har sett for mange ganger at halv-kompetente mekanikere foretar større reparasjoner og eier ender opp med noe som går i stykker på nytt hver sesong og koster 5-6-sifrede summer. Tenkte det samme. Det kan være en stor fordel, men det kommer faktisk an på fyren som har utført jobben, og hvor grundig og nøye han er når han jobber. Det er fort gjort å reparere i stykker ting og tang... Fantino skrev for 13 timer siden: Det var en ung mekaniker som la ut hele renoveringsprossessen for et DPH-drev her på ÅF for noen år siden - med mye bilder. Må tilstå jeg ble både fascinert av hva som krevdes av shimsing, avtrykk/tusj/kritting av tannhjul osv - og vettskremt om jeg noen gang skulle få behov for å betale noen for å gjøre det samme. Tenkte også på den tråden. Der viste han jo godt hvilke prosesser man må gjennom når man overhaler et slikt drev. Tipper at det blir tatt mange snarveier dersom disse drevene overhales på et verksted... Her er tråden: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Man må velge sitt verksted med omhu. At et verksted er autorisert er ikke det samme som at de gjør god jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Ser TS har fått opplyst 2 problemfrie sesonger etter reparasjonen. Det bør være positivt om ikke annet. Men tenker fortsatt at båten bør prises som ‘kollisjonsskadet’ og reparert. Umulig å fastslå tilstand på sånt. Fikk selv trosse i propell på flette ny båt med D6/DPH. 6 driftstimer. Etter 100 timer - dvs neste sesong - raser drevet totalt og uten forvarsel. Hørtes ut som om motor var tilkoplet en vaskemaskin fylt med klinkekuler.. Fikk gjort ‘sjekk’ v mekaniker i etterkant av trosseepisoden men det blir jo uansett overfladisk og var mer for å ha en kvittering å slå i bordet med (eier av trossa dekket faktisk kostnaden, gamle synder fra blåskjelloppdrett). Fikk nytt drev på garanti, men jeg er 110% overbevist om at det var bråstoppen pga 2’’ trosse som ledet til det endelige havariet - selv om jeg selvsagt aldri kan bevise det. Det blir aldri risikofritt å handle båt, men når det er grunn til bekymring er det i alle fall greit å prise inn en forventning om noen utfordringer, så får det være opp til selger å være enig eller uenig i den strategien.. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Er drevet reparert på verksted så skal ikke dette være mindre verd eller dårligere enn et annet drev fra samme årsklasse. Et såpass gammelt drev kan jo ryke i morgen uansatt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.