Jump to content

D6 330, fordel at DPH-drev har vært gjennom omfattende reparasjon?

R.O

Recommended Posts

Det _burde_ være en fordel men om vi snakker om et kjøp her så ville jeg bedt om dokumentasjon/kvitteringer slik at en evt reklamasjon er realistisk. Har sett for mange ganger at halv-kompetente mekanikere foretar større reparasjoner og eier ender opp med noe som går i stykker på nytt hver sesong og koster 5-6-sifrede summer. En kjenning måtte gi opp og selge unna billig etter å ha fått ‘reparert’ DPH drev etter grunnkjenning i lav fart og brukt 2-300’ tilsammen på følgekostnader og nye reparasjoner de påfølgende sesongene.

Det var en ung mekaniker som la ut hele renoveringsprossessen for et DPH-drev her på ÅF for noen år siden - med mye bilder. Må tilstå jeg ble både fascinert av hva som krevdes av shimsing, avtrykk/tusj/kritting av tannhjul osv - og vettskremt om jeg noen gang skulle få behov for å betale noen for å gjøre det samme.

Innenfor rimelighetens grenser (mhp driftstid) foretrekker jeg egentlig at lakken fremdeles er intakt i skruesporene enn at det har vært foretatt omfattende hjertetransplasjoner om jeg skal kjøpe noe. Ting er som regel skrudd rett sammen fra fabrikken.

Fantino skrev for 13 timer siden:

Det _burde_ være en fordel men om vi snakker om et kjøp her så ville jeg bedt om dokumentasjon/kvitteringer slik at en evt reklamasjon er realistisk. Har sett for mange ganger at halv-kompetente mekanikere foretar større reparasjoner og eier ender opp med noe som går i stykker på nytt hver sesong og koster 5-6-sifrede summer. 

Tenkte det samme. Det kan være en stor fordel, men det kommer faktisk an på fyren som har utført jobben, og hvor grundig og nøye han er når han jobber. Det er fort gjort å reparere i stykker ting og tang...

Fantino skrev for 13 timer siden:

Det var en ung mekaniker som la ut hele renoveringsprossessen for et DPH-drev her på ÅF for noen år siden - med mye bilder. Må tilstå jeg ble både fascinert av hva som krevdes av shimsing, avtrykk/tusj/kritting av tannhjul osv - og vettskremt om jeg noen gang skulle få behov for å betale noen for å gjøre det samme.

Tenkte også på den tråden. Der viste han jo godt hvilke prosesser man må gjennom når man overhaler et slikt drev. Tipper at det blir tatt mange snarveier dersom disse drevene overhales på et verksted...

Her er tråden: 

Ser TS har fått opplyst 2 problemfrie sesonger etter reparasjonen. Det bør være positivt om ikke annet. Men tenker fortsatt at båten bør prises som ‘kollisjonsskadet’ og reparert.

Umulig å fastslå tilstand på sånt. Fikk selv trosse i propell på flette ny båt med D6/DPH. 6 driftstimer. Etter 100 timer - dvs neste sesong - raser drevet totalt og uten forvarsel. Hørtes ut som om motor var tilkoplet en vaskemaskin fylt med klinkekuler.. Fikk gjort ‘sjekk’ v mekaniker i etterkant av trosseepisoden men det blir jo uansett overfladisk og var mer for å ha en kvittering å slå i bordet med  (eier av trossa dekket faktisk kostnaden, gamle synder fra blåskjelloppdrett). Fikk nytt drev på garanti, men jeg er 110% overbevist om at det var bråstoppen pga 2’’ trosse som ledet til det endelige havariet - selv om jeg selvsagt aldri kan bevise det.

Det blir aldri risikofritt å handle båt, men når det er grunn til bekymring er det i alle fall greit å prise inn en forventning om noen utfordringer, så får det være opp til selger å være enig eller uenig i den strategien..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...