Jannmar Startet 10.September.2018 Link til dette innlegget Startet 10.September.2018 Kjøpte og monterte 2 stk. LED sidelanterner fra Biltema. Lanternene trekker kun 0,8W pr. stk. og lyste mye bedre enn de gamle jeg hadde, som ikke var LED og trakk 10W pr. stk Alt vel så langt. Men.........de nye lanternene er ikke tette, noe som medfører at de dugger kraftig innvendig på glasset. Så i ettertid at kapslingsgraden er IP 56. Den burde være IP 67, altså være vanntette, noe som er normalt for lanterner. De var billige i forhold til andre LED-lanterner. På innsiden står det at de er produsert av OSCULATI, noe jeg trodde var kvalitet, men i dette tilfellet stemte det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Har aldri skjønt poenget med led lanterner...med mindre en har seilbåt og seiler om natten... Går motoren, så er strømforbruk ikke et problem.. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 (redigert) Kanskje er lanternene FOR tette. Med tett kapsling og store temperaturforandringer vil man få dugg på innsiden. Ved å bore et lite hull på undersiden av lanternen vil du unngå dette problemet. Ida Marie III: Bedre lys OG mindre forbruk er vel ikke å forakte? Redigert 10.September.2018 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Det burde vel ikke være så veldig vanskelig å tette den selv. Kanskje verdt et forsøk, og går det skeis så er det billig å erstatte den. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Har aldri skjønt poenget med led lanterner...med mindre en har seilbåt og seiler om natten... Går motoren, så er strømforbruk ikke et problem.. Du vil skjønne det den dagen (eller natten) motoren stanser. Det kan da være innmari greit å ha lys i lanterne så lenge som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Pitbullo skrev for 1 time siden: Det burde vel ikke være så veldig vanskelig å tette den selv. Kanskje verdt et forsøk, og går det skeis så er det billig å erstatte den. Skal prøve tetting, og om det ikke hjelper får jeg følge "Dreamer" sitt råd og bore hull. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 IP 67 sier at produktet skal være tett på 1 meters dyp. Mens 56 sier at det skal tåle kraftig vannsprut. Dugger de så er det temperaturforskjellene i omgivelsene som gjør at lufta kondenserer. Det er jo enkelt å finne ut. Skru av glasset og smak på vanndråpen. Er den salt er det lekkasje. Er den ikke salt er det kondens Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Jannmar skrev 33 minutter siden: Du vil skjønne det den dagen (eller natten) motoren stanser. Det kan da være innmari greit å ha lys i lanterne så lenge som mulig. 600 amp skulle holde noen netter...? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 (redigert) Noen som har testet om de støyer noe? Personlig så er jeg veldig skeptisk til å installere noe LED i båten for du vet aldri hva du får. Redigert 10.September.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Eg vil tru at om du føl råda over gjer det noko med garantien. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Ida Marie III skrev 11 minutter siden: 600 amp skulle holde noen netter...? Jeg har ikke 600 Ah. Jeg har kun et startbatteri på 75 Ah, og ved motorstans vil jeg høyst sannsynlig prøve å starte motoren på nytt, og går ikke det bra så er det ikke strøm til "noen netter" igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Kjellg skrev 17 minutter siden: Noen som har testet om de støyer noe? Personlig så er jeg veldig skeptisk til å installere noe LED i båten for du vet aldri hva du får. De LED-lanternene jeg omtaler i denne tråden gir ingen som helst støy eller forstyrrelser til VHF-radioen. Vet ikke om jeg kan takke lanternene, radioen eller begge deler for det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Jeg ville reklamert til leverandør, krav at du har kvitteringen/betalt med kort. Forutsatt at du ikke dykker lanternene under, eksempelvis i motsjø, burde de holde uten fuktighet på innsiden av glasset. Jeg har de lanternene som er tillatt for inntil 20 meter. De har vært under, tørre inni, de gir ikke forstyrrelser på annen elektronikk som VHF, radar, AIS etc. Jeg er meget godt fornøyd. Ida Marie lll er av den oppfatning at alle har motorbåter med kjølen full av batterier og mengder av dynamo. Du må ikke la deg bli provosert av det. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Hulda skrev 1 minutt siden: Jeg ville reklamert til leverandør, krav at du har kvitteringen/betalt med kort. Forutsatt at du ikke dykker lanternene under, eksempelvis i motsjø, burde de holde uten fuktighet på innsiden av glasset. Jeg har de lanternene som er tillatt for inntil 20 meter. De har vært under, tørre inni, de gir ikke forstyrrelser på annen elektronikk som VHF, radar, AIS etc. Jeg er meget godt fornøyd. Ida Marie lll er av den oppfatning at alle har motorbåter med kjølen full av batterier og mengder av dynamo. Du må ikke la deg bli provosert av det. Ja det beste er vel å levere de tilbake, og det blir vel vanskelig om jeg har klint de inn med silikon, boret hull osv. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 (redigert) Jannmar skrev 22 minutter siden: De LED-lanternene jeg omtaler i denne tråden gir ingen som helst støy eller forstyrrelser til VHF-radioen. Vet ikke om jeg kan takke lanternene, radioen eller begge deler for det. Godt :) Har inntrykk av at både lanterner og LED pærer fra Biltema er av god kvalitet. Dvs at jeg har ikke hørt om noen som er blitt plaget med støy fra pærene/lanternene. Kanskje litt i motsetning til LED pærer fra leverandører man skulle tro hadde kvalitet :) Så er jeg enig med de andre hær. Lanterner bær ha høyere ip klasse. IP56 er jo i praksis helt åpne lanterner. Redigert 10.September.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 (redigert) Hulda skrev 24 minutter siden: Ida Marie lll er av den oppfatning at alle har motorbåter med kjølen full av batterier og mengder av dynamo. Du må ikke la deg bli provosert av det. Nei som jeg sa, seilbåt om natten for seil.. ingen tvil...led... Fordelen med vanlige glødelamper i lanterne er at de avgir god varme, og dermed tørker ut event kondens..? Ellers enig, forsøk og få de byttet... Redigert 10.September.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Ida Marie III skrev 31 minutter siden: Nei som jeg sa, seilbåt om natten for seil.. ingen tvil...led... Fordelen med vanlige glødelamper i lanterne er at de avgir god varme, og dermed tørker ut event kondens..? Ellers enig, forsøk og få de byttet... OK, du er tilgitt. Ellers har jeg bare Biltema LED om bord. Har ikke registrert problemer, har testet mot VHF. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Har byttet lanterner til disse. Disse er potte tette. "Hermetisk" lukket. Det gikk helt greit å få igjen pengene for de andre på Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Petromax Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Jeg har akterlanterne fra samme serie som trådstarter, montert i vår. Tok en ekstra sjekk når jeg tok opp båten i går: Helt tørt inni der. (men det har jo ikke vært allverdens regn på østlandet i sommer da, bortsett fra de siste ukene) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 15.September.2018 Link til dette innlegget Svart 15.September.2018 On 9/10/2018 at 5:56 AM, Ida Marie III said: Har aldri skjønt poenget med led lanterner...med mindre en har seilbåt og seiler om natten... Går motoren, så er strømforbruk ikke et problem.. Hvis man, som jeg, har en gammel båt med liten dynamo så er det slettes ikke dumt å redusere strømforbruket underveis med 2-3 ampere. Litt mer strøm til å lade forbruksbanken skader jo ikke. Alle monner drar! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Euklid Svart 15.September.2018 Link til dette innlegget Svart 15.September.2018 Helt anekdotisk: vi har en tidligere utgave av varianten trådstarter byttet til i baugen. Den har holdt gjennom fem-seks år og en jordomseiling før den tok kvelden tidligere i år, så det må gå som ok. Den må ha vært begravd i saltvann hundrevis av ganger (om ikke tusenvis), og har stått på gjennom ganske mange hundre netter. Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 Jannmar skrev On 13.9.2018 at 20.18: Har byttet lanterner til disse. Disse er potte tette. "Hermetisk" lukket. Det gikk helt greit å få igjen pengene for de andre på Biltema. Står det noe fabrikat på disse? Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Jannmar Svart 16.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 "LISE" skrev 8 minutter siden: Står det noe fabrikat på disse? Ja det er OSCULATI. Det står på den indre delen av lanterna. Lanterna er i to deler. Det hvite du ser på bildet er lanternehuset. Det grønne er selve lanterna som er en egen hel del og er helt hermetisk lukket. Det er dette jeg kaller den indre delen. Du ser ikke OSCULATI-merket før du tar lanterna ut av huset. På utsiden står bare BILTEMA og div. godkjenninger. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 (redigert) Jeg har gamle store sorte Hella-lanterner i plast som passer båten godt rent designmessig. Kjøpte nye dyre fargede BAY15D LED-pærer fra UK. Angrer ikke ett sekund. Bruker de på 3 året nå og de fungerer utmerket. På fire lanterner har jeg nå gått fra ett lanterneforbruk på 100W (4 x 25w) til 6W (4 x 1,5W) totalt. Ellers er all innvendig belysning også led. Da kan jeg fint ha på kjøleskapet på trinn 1 hele natten igjennom. Har kun en batteribank på 2x100ah. Som det også nevnes, skulle jeg få motorstopp, så har jeg strøm til lanternelys og tlf i timesvis.. Redigert 17.September.2018 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Torsen67 skrev 17 minutter siden: Jeg har gamle store sorte Hella-lanterner i plast som passer båten godt rent designmessig. Kjøpte nye dyre fargede BAY15D LED-pærer fra UK. Angrer ikke ett sekund. Bruker de på 3 året nå og de fungerer utmerket. På fire lanterner har jeg nå gått fra ett lanterneforbruk på 100W (4 x 25w) til 6W (4 x 1,5W) totalt. Ellers er all innvendig belysning også led. Da kan jeg fint ha på kjøleskapet på trinn 1 hele natten igjennom. Har kun en batteribank på 2x100ah. Som det også nevnes, skulle jeg få motorstopp, så har jeg strøm til lanternelys og tlf i timesvis.. Grønnfargen kan vel være en utfordring. Hvordan gjorde du det? Satt du inn hvit pære og brukte det gamle grønne glasset, eller grønn pære og blankt glass? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.