Jump to content

Utette lanterner fra Biltema.

Jannmar

Recommended Posts

Kjøpte og monterte 2 stk. LED sidelanterner fra Biltema.

Lanternene trekker kun 0,8W pr. stk. og lyste mye bedre enn de gamle jeg hadde, som ikke var LED og trakk 10W pr. stk

Alt vel så langt.

Men.........de nye lanternene er ikke tette, noe som medfører at de dugger kraftig innvendig på glasset.

Så i ettertid at kapslingsgraden er IP 56.

Den burde være IP 67, altså være vanntette, noe som er normalt for lanterner.

De var billige i forhold til andre LED-lanterner.

På innsiden står det at de er produsert av OSCULATI, noe jeg trodde var kvalitet, men i dette tilfellet stemte det ikke. 

tt.PNG

Kjellg skrev 17 minutter siden:

Noen som har testet om de støyer noe? 

Personlig så er jeg veldig skeptisk til å installere noe LED i båten for du vet aldri hva du får. 

De LED-lanternene jeg omtaler i denne tråden gir ingen som helst støy eller forstyrrelser til VHF-radioen. Vet ikke om jeg kan takke lanternene, radioen eller begge deler for det.

Jeg ville reklamert til leverandør, krav at du har kvitteringen/betalt med kort. Forutsatt at du ikke dykker lanternene under, eksempelvis i motsjø, burde de holde uten fuktighet på innsiden av glasset. Jeg har de lanternene som er tillatt for inntil 20 meter. De har vært under, tørre inni, de gir ikke forstyrrelser på annen elektronikk som VHF, radar, AIS etc. Jeg er meget godt fornøyd.

Ida Marie lll er av den oppfatning at alle har motorbåter med kjølen full av batterier og mengder av dynamo. Du må ikke la deg bli provosert av det.

Hulda skrev 1 minutt siden:

Jeg ville reklamert til leverandør, krav at du har kvitteringen/betalt med kort. Forutsatt at du ikke dykker lanternene under, eksempelvis i motsjø, burde de holde uten fuktighet på innsiden av glasset. Jeg har de lanternene som er tillatt for inntil 20 meter. De har vært under, tørre inni, de gir ikke forstyrrelser på annen elektronikk som VHF, radar, AIS etc. Jeg er meget godt fornøyd.

Ida Marie lll er av den oppfatning at alle har motorbåter med kjølen full av batterier og mengder av dynamo. Du må ikke la deg bli provosert av det.

Ja det beste er vel å levere de tilbake, og det blir vel vanskelig om jeg har klint de inn med silikon, boret hull osv.

Jannmar skrev 22 minutter siden:

De LED-lanternene jeg omtaler i denne tråden gir ingen som helst støy eller forstyrrelser til VHF-radioen. Vet ikke om jeg kan takke lanternene, radioen eller begge deler for det.

Godt :) Har inntrykk av at både lanterner og LED pærer fra Biltema er av god kvalitet. Dvs at jeg har ikke hørt om noen som er blitt plaget med støy fra pærene/lanternene. Kanskje litt i motsetning til LED pærer fra leverandører man skulle tro hadde kvalitet :) 

Så er jeg enig med de andre hær. Lanterner bær ha høyere ip klasse. IP56 er jo i praksis helt åpne lanterner. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Hulda skrev 24 minutter siden:

Nei som jeg sa, seilbåt om natten for seil.. ingen tvil...led...

Fordelen med vanlige glødelamper i lanterne er at de avgir god varme, og dermed tørker ut event kondens..?

Ellers enig, forsøk og få de byttet...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Ida Marie III skrev 31 minutter siden:

Nei som jeg sa, seilbåt om natten for seil.. ingen tvil...led...

Fordelen med vanlige glødelamper i lanterne er at de avgir god varme, og dermed tørker ut event kondens..?

Ellers enig, forsøk og få de byttet...

OK, du er tilgitt. Ellers har jeg bare Biltema LED om bord. Har ikke registrert problemer, har testet mot VHF.

On 9/10/2018 at 5:56 AM, Ida Marie III said:

Har aldri skjønt poenget med led lanterner...med mindre en har seilbåt og seiler om natten...

Går motoren, så er strømforbruk ikke et problem..

Hvis man, som jeg, har en gammel båt med liten dynamo så er det slettes ikke dumt å redusere strømforbruket underveis med 2-3 ampere. Litt mer strøm til å lade forbruksbanken skader jo ikke. Alle monner drar! :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

"LISE" skrev 8 minutter siden:

Står det noe fabrikat på disse?

Ja det er OSCULATI. 

Det står på den indre delen av lanterna.

Lanterna er i to deler. Det hvite du ser på bildet er lanternehuset. 

Det grønne er selve lanterna som er en egen hel del og er helt hermetisk lukket. Det er dette jeg kaller den indre delen.

Du ser ikke OSCULATI-merket før du tar lanterna ut av huset.

På utsiden står bare BILTEMA og div. godkjenninger.

Jeg har gamle store sorte Hella-lanterner i plast som passer båten godt rent designmessig. Kjøpte nye dyre fargede BAY15D LED-pærer fra UK. Angrer ikke ett sekund. Bruker de på 3 året nå og de fungerer utmerket. På fire lanterner har jeg nå gått fra ett lanterneforbruk på 100W (4 x 25w) til 6W (4 x 1,5W) totalt. Ellers er all innvendig belysning også led. Da kan jeg fint ha på kjøleskapet på trinn 1 hele natten igjennom. Har kun en batteribank på 2x100ah.

Som det også nevnes, skulle jeg få motorstopp, så har jeg strøm til lanternelys og tlf i timesvis..

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Torsen67 skrev 17 minutter siden:

Jeg har gamle store sorte Hella-lanterner i plast som passer båten godt rent designmessig. Kjøpte nye dyre fargede BAY15D LED-pærer fra UK. Angrer ikke ett sekund. Bruker de på 3 året nå og de fungerer utmerket. På fire lanterner har jeg nå gått fra ett lanterneforbruk på 100W (4 x 25w) til 6W (4 x 1,5W) totalt. Ellers er all innvendig belysning også led. Da kan jeg fint ha på kjøleskapet på trinn 1 hele natten igjennom. Har kun en batteribank på 2x100ah.

Som det også nevnes, skulle jeg få motorstopp, så har jeg strøm til lanternelys og tlf i timesvis..

Grønnfargen kan vel være en utfordring. Hvordan gjorde du det? Satt du inn hvit pære og brukte det gamle grønne glasset, eller grønn pære og blankt glass? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...